Gå til innhold

Isteren - gode tips?


PatrickDC

Anbefalte innlegg

Noen venner og jeg skal en tur til Isteren førstkommende mandag og vi skal være der i 1 uke. Vi skal ta oss frem med kano.

Er det noen som har noen gode råd om hvor man bør padle, og evt hvilke fluer man har hatt hell med tidligere rundt denne tiden?

Jeg har aldri vært i området og gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Fallskjermfluer, oliven i krok 14. Klinkhammere i div. Fjærmygg. Gullhode hareøre, oliven. Heggeli. Claret shipmans buzzer som den viktigste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket på dem selv, men en bellygjeng jeg traff der oppe fikk noen beist litt utpå. Siken er jo nesten tam, men de alvorlig store vil jeg tro at det er en fordel å fiske etter litt utpå.

Får masse sik i Isterfossen også, og kanskje særlig i Galthåen et det store mengder sik opp til 1,5kg++. Det var i hvertfall. Lenge siden jeg har vært der.

Et natts drøfting med belly en julinatt i håen kan være en artig opplevelse. Skien vaker mellom svømmeføttene :)

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fiska i selve Isteren da dette er for meg en altfor stor innsjø og at jeg foretrekker rennende vann. Det er også verdt å nevne at statsallmenningens fiskekort ikke gjelder for Isteren. Du må kjøpe eget fiskekort på campingen ved Gløten (tror jeg). Det går stor fisk i Isteren. For et par år siden hørte jeg rykter om at det ble tatt en ørret på hele 8 kg.

Det er masse fine plasser i området rundt Isteren.

Kan nevne Gløten (imellom Femunden og Isteren). Parker bilen på parkeringsplassen langs veien. Gå langs veien mot Femunden til du kommer til en liten åkerflekk, da går du rett ned mot elven.

Fluefiskesonen i Isterfossen er veldig fin å se på, men fisken er stort sett harr rundt 100gr. Det blir fort kjedelig. Det er også veldig mange som fisker der, slik at du kan ikke regne med å få stå i fred. På nedsiden av fossen så finnes det også et fint parti. Her kan du risikere å få på stor sik. Jeg har sett at de fleste fiskene blir her tatt fra båt.

Sømåa er en spennene elv, men ikke reis for langt opp.

Personlig så liker jeg Galtehue best. Jeg har ikke nødvendigvis fått de største fiskene der selv, men vet at du kan få kilos harr. Mye harr i første brekket og noe mer ørret litt lenger nedover i elven. Du er avhengig av vadere hvis du vill fiske i fluefiskesona. Du finner Glatehue ved å kjøre fra Isteren og mot Sølen. Galten gård ligger på høyre side og ikke altfor langt etterpå så er det 2 parkeringsplasser ca. 50 meter fra veien. Herfra er det ca. 15 minutter å gå. Fine stier og nesten helt flatt.

Jeg har stort sett brukt døgnflue (duns av forskjellige slag) og palmermygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isterfossen stort sett harr på 100gr ? Det er Isterfossen ved Galten du snakker om ??  :)

Fluefiskesonen (på oversiden av brua), der hvor Isteren renner ut i Galten.

Jeg har ihvertfall ikke fått noe annet enn småharr der, og ingen andre som jeg har truffet der har pratet om stor fisk der. På nedsiden av brua derimot vet jeg det er snakk om større fisk.

Hvis det er andre som har andre erfaringer så er jeg lutter øre. Jeg liker meg veldig i området rundt Isteren / Galten, så alle råd om lokasjon / tidspunkt / flue tas imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det finnes stor harr i Isterfossen, men du verden hvor mye småsild.... småsild må det være. Siden Harren ofre oppholder seg størrelsesvis sammen så blir det som hos mennesker.... barnehager-tidligbarneskole-senbarneskole-ungdomsskole-videregåene-universitet eller høyskole-livets universeitet-gamlehjem.........  jeg tror at sålenge det er god tilgang på mat som større harr vil ha så er det større harr der.... dersom det skjer moe i Isteren eller Galtsjøen så trekker harren dit....dersom det blir en varm varmeperiode har jeg opplevd mye fisk på nedsiden av fossen da det der er mye oksygen i vannet.... jeg ser ikke på isterfossen som et fiskested, der er det for mye folk på for lite område.... håper trådstarter har transport med seg slik at de kan komme seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isterfossen er jo en berømt plass, men dessverre stort sett overfylt av svensker og pølsetyskere.

Siden du skal padle kano, vil jeg anbefale at du starter i nedre del av Sømåa. Her kan du kjøre helt til elven og laste ut/parkere (parkeringsavgift). Herfra kan du padle/fiske nedover Sømåa, og ut i isteren. I selve sjøen er det svært varierende bunnforhold med en mengde grunner - mao fiskeplasser overalt.

Vær obs på at det er to forskjellige fiskekort som gjelder i Sømåa og isteren. Grense merket ved utoset.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Gud bedre å mange storharr jeg har fått ovenfor brua på Isterfossen...

det spørs hva du mener med storharr........ når man har referanser fra de beste harrelvene i Troms, Finnmark, Rena, N-Finland og N-Svergi så er ikke Isterfossen en høydar for meg, men tydligvis for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er Harren over 1 kg er´n stor i boka mi. Når det er sagt så er det langt større harr i området enn det Isterfossen byr på.. Men å bare få 100grammere er et stykke unna. Ække alle som reiser 200mil ekstra for å fiske harr seru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen særlig tvil om at størrelsen på fisken har gått ned i de senere år på

grunn av overfiske?

Jeg for min del har fisket i elva i over 20 år og ser lett at akkurat det har

skjedd.

Nå har jeg ikke fisket der der på noen år,men det er ingen tvil om at at

den elva ble fisket ihjel.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er Harren over 1 kg er´n stor i boka mi. Når det er sagt så er det langt større harr i området enn det Isterfossen byr på.. Men å bare få 100grammere er et stykke unna. Ække alle som reiser 200mil ekstra for å fiske harr seru

det er vi enig i Pål...... det har bare blitt slik i 35 år.... og jeg drar ikke dit for å fiske harr! men får det og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nå har jo Isterfossen like strenge regler som Hemsila, og har hatt det noen år. Hjelper på det :) NÅR det er sagt, så er ikke dette i NÆRHETEN av å være en go´plass for meg. Til det er det alt for stygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for mange gode tips alle sammen, men jeg kom tilbake derifra i helgen. Kort oppsummert så ble ikke turen noe særlig vellykket når det gjaldt fiske. Av 6 mann var jeg den eneste som landet fisk (harr, største på ca 300g). Det skal sies at jeg var den eneste som fisket med flue, mens resten gikk for sluk og jerkbait (en svensk kollega på jakt etter gjedde :P ). Om ikke annet så var det en fin tur, med relativt dårlig vær. Jeg endte opp med ca 15 harr og samtlige ble tatt på tørrflue, så det var jo artig :) som det er blitt nevnt her så er isteren alt for stor.. ihvertfall for fluefiske. Skal man på dorgetur så er nok isteren midt i blinken :P byråkratiet fikk vi også erfare. Jeg hadde en plan om å få et par dager i fossen, men det utgikk da det viste seg at vi måtte ha nok et fiskekort, samt at kompisene mine ikke hadde fiskemuligheter der. (og det er greit nok, men kjedelig for turens del). Men som sagt så ble det en fin tur, og som turmål anbefales det, feks med familien. Angrer på at jeg ikke fikk fisket i isterfossen, men det finnes nok bedre plasser i nærheten :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...