Gå til innhold

vrient snørevalg


RuneWestre

Anbefalte innlegg

Har en tfo jim teeney 9 fot #4

I går testet jeg et rio gold #4, men det ble for lett til stanga synes jeg. Satte trange bukter, men klarte ikke spenne stanga skikkelig. Nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre, men vurderer å teste et vpt, MEN skal jeg gå for #4 eller #5 ettersom gold#4 ble for lett? Tror kanskje vpt passer bedre med den lange frontaperingen til jim teeney stanga som har en rask bunndel og følsom tupp. Sånn umiddelbart tenker jeg #5 vpt, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio Gold er i #4 193grain= klump 12,5gram lengde på klump 14meter

Den er langt i fra lett, men kan nok oppleves litt rar da det er en relativt lang klump (14meter)

som krever litt utenfor tuppen for å få fart på sakene...

Høres ut som du er en som liker å overklasse stengene dine?

eller at du trives med en litt kortere klump på 10-11 meter som er mere allround

de føles tyngre mye bedre allround .. mere tyngde forran

foreks Loop optistream i WF4  10 gram lengde på klump/hode  8 meter

eller  Loop evotec 100 WF4  10 gram lengde på klump/hode  10,4meter

Rio grand WF 4  10.5gram klump lengde på klump 10,2metee

håper det hjelper litt

Mange går i fallgruvene her, da det er snøre til sitt bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, snakker ikke casting nei, men det må vel være lov å kaste lang med en 4er stang  ;D Spesielt når jeg fisker på fjellet trengs det for å få tak i 3kilosen på blikkstille vann.

Ser at experience snøret til guideline i klasse #4 er 13 gram fordelt på 13,6 meters klump. punch pro #5 er 14 gram på 12,35m klump. high water finner jeg ingen klumpvekt på. dette for å sammenligne noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Teeney's egen line på min TFO prof.om jeg ikke tar helt feil.

Får lange kast, men om jeg får så trange bukter kommer litt an på dagsformen  :rolleyes:

Lina er flere år gammel, men har stelt pent med det og fungerer fortsatt. Lina er mørk grønn WF#4

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiter rundt på nettet for å finne klumpvekt og lengde på klump, men det var lettere sagt enn gjort så lurer på om noen kan hjelpe meg?

sa gpx #5, klumpvekt 12,3gram og lengde 11,5m

sa vpt #4, klumpvekt  ?? lengde 13m

sa vpt#5, klumpvekt  ?? og lengde 13,4m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette er så vidt jeg vet en rask stang. Rio Gold er ikke en lett snøreserie.

Gå for et femmersnøre og jeg tror du kommer til å bli fornøyd. Et for lett snøre på en rask stang kan fort oppleves som "umulig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det teoriseres mye... kjøp et aircel snøre fra SA...... tapering uten fiksfakseri.... det bare funker... ja som en Toyota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det teoriseres mye... kjøp et aircel snøre fra SA...... tapering uten fiksfakseri.... det bare funker... ja som en Toyota

Du er inne på noe som alltid. Jeg vil nok før eller senere kjøpe Aircel. Bare litt usikker på om jeg skal velge 5 eller 6 til min Sage TCR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det teoriseres mye... kjøp et aircel snøre fra SA...... tapering uten fiksfakseri.... det bare funker... ja som en Toyota

Du er inne på noe som alltid. Jeg vil nok før eller senere kjøpe Aircel. Bare litt usikker på om jeg skal velge 5 eller 6 til min Sage TCR.

Kan du ikke bare prøve eller kjøpe begge to da

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det teoriseres mye... kjøp et aircel snøre fra SA...... tapering uten fiksfakseri.... det bare funker... ja som en Toyota

Du er inne på noe som alltid. Jeg vil nok før eller senere kjøpe Aircel. Bare litt usikker på om jeg skal velge 5 eller 6 til min Sage TCR.

Til din TCR kan du trygt kjøpe et air cel #7. Det vil passe fint. Som Staffan sier en standard WF som funker til det meste. Kanskje ikke så superglatt som et av de dyrere snørene, men de må jo til gjengjeld smøres hele tiden (ok en liten generalisering der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircell er helt fint til en rask stang, opp en klasse så får du litt ekstra vekt, men neppe nødvendig. GPX er ofte svaret på det meste for en rask stang, men den er allerede en halv klasse opp fra før. 4=4,5, 5=5,5 osv.

Rio Gold likte ikke jeg til mine xp stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din TCR kan du trygt kjøpe et air cel #7. Det vil passe fint. Som Staffan sier en standard WF som funker til det meste. Kanskje ikke så superglatt som et av de dyrere snørene, men de må jo til gjengjeld smøres hele tiden (ok en liten generalisering der).

Hvordan synes du selv det funka med Air Cel # 7 snøret på TCR 5 stanga?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Aircell er helt fint til en rask stang, opp en klasse så får du litt ekstra vekt, men neppe nødvendig. GPX er ofte svaret på det meste for en rask stang, men den er allerede en halv klasse opp fra før. 4=4,5, 5=5,5 osv.

Rio Gold likte ikke jeg til mine xp stenger.

De fleste moderne snørene er vel en halv klasse tyngre mener jeg. Ikke noe jeg vet, men et klart inntykk jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

De fleste moderne snørene er vel en halv klasse tyngre mener jeg. Ikke noe jeg vet, men et klart inntykk jeg har.

Føler du det eller har du målt det? ;D

Og er det AFFTA normen tenker på da?

Brum,brum...

Tom.

Føler.

Det skal du ikke kimse av vet du ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din TCR kan du trygt kjøpe et air cel #7. Det vil passe fint. Som Staffan sier en standard WF som funker til det meste. Kanskje ikke så superglatt som et av de dyrere snørene, men de må jo til gjengjeld smøres hele tiden (ok en liten generalisering der).

Hvordan synes du selv det funka med Air Cel # 7 snøret på TCR 5 stanga?

Tom.

Heisann, skrev visst #7, men mente #6, altså en klasse over (men det hadde sikkert funka greit med #7 også  ;)). Det synes jeg har funka fint på TCR og flere av sage sine raskere stenger. Dette blir jo helt subjektivt og det vet jeg du er en lunken tilhenger av. Bakgrunnen for at jeg likevel "føler"( :rolleyes:) det greit kan anbefales er at air cel har en ukomplisert klumplengde og en tapering som er veldig allround.

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aircell er helt fint til en rask stang, opp en klasse så får du litt ekstra vekt, men neppe nødvendig. GPX er ofte svaret på det meste for en rask stang, men den er allerede en halv klasse opp fra før. 4=4,5, 5=5,5 osv.

Rio Gold likte ikke jeg til mine xp stenger.

De fleste moderne snørene er vel en halv klasse tyngre mener jeg. Ikke noe jeg vet, men et klart inntykk jeg har.

Ukjent for meg, jeg både føler og tror at det bare bare er gpx...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...