Gå til innhold

Saltvannsgreier


persa

Anbefalte innlegg

Her et knippe fluer for fjæra-fiske. Dette har jeg ikke drevet så mye med men alt må prøves og kankje blir ikke denne vinteren fullt så lang :cry:

Så nå har jeg skaffet meg ei svær snelle, striped bass snøre og tung loomis stang. Binding av saltvannsfluer er nesten moro, bindeteknisk enklere enn ørretfluer pga større kroker og ofte mer spenstige fargevalg.

Spesielt småreker er kule å binde, orginalen er ofte grålig nær gjennomsiktig og vanskelig å få eksakt uten bare bruk av epoxy som selvfølgelig tar illusjonen av liv utav flua, så det blir å satse på hår og dubbing som kan gi litt tranclucens samtidig som matrialene svømmer litt. Her er ulike typer hår, badger, opossum, marabou + teal og fritz mm. Men når sant skal sies har jeg ikke snøring på om disse funker annet enn at jeg har snopet på danske siter og ser at hvite og grå reker er mye brukt til sjøørret

post-368-13949845733346_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer ja som kanskje særlig er egnet for kaltvannsfiske, eller grumset vann ? Synes kanskje du bruker vel mye flash etter min smak. Du burde binde opp noen helt nøytrale varianter til standard bruk. Det synes ihvertfall jeg funker best. Men for all del kjempeflotte fluer, keep up the good work.

 

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekene er bundet med mye like teknikker, matrialvalget varierer, på tre av disse har jeg brukt badger til antenner, badgerhår- guard hair- er litt sjattert i farger og passe stivt til antenner på hodet, det kan blandes litt inn i små mengder annet hår til hodet/antenner sammen med noen flashstrå, bind inn litt badgerhår, legg på noen flashstrå, bind inn øyne, entet ferdige fly eyes el smeltet mono som dyppes i eks softex el, legg på liten hårbundt som tilsvarer kroppsfargen. Lag dubbingblanding til kroppen, på den orange har jeg brukt ferdig pike brush fra Grandes spunnet i macig tool,på de andre har jeg klipt litt underull fra en lys badgerbit på den ene og en hårklump fra opossumskinnbit på den andre, mixet sammen med litt icedupp med stavmixer, spinn sammen i løkke, børst ut dubbingtråden til den blir langfibret og legg på kropp med hovedtyngde av matriell nært hodet, børst dette i tillegg godt rundt hodet på reka. Man kan også legge på ryggskjole i flashy farger etter valg. på den neopinke reka har jeg surret en tusjfarget tealfjær bakerst, spunnet marabou rundt, lagt på øyne, fritz chenille kropp og epoxy over rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...