Gå til innhold

Tillslag med vårfluer


KayB

Anbefalte innlegg

Begynner nesten å bli litt lei. Under døgnflue klekkinger sitter nesten hvert eneste tillslag, men når vår vårfluene er i gang drar jeg flua ut av vaket uten kontakt tre av fire ganger. Nesten litt flaut dette.  ;D

Fisker mest med streaking caddis, men også med cdc fluer som bør være litt lettere å bite over.

Noen som har tilsvarende erfaringer?

/Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å vente lenge også. Men er enig i at man ofte er for kjapp.  ;D

Min teori er at ørreten ofte bare drar vårfluen ned og ikke tar den hardt nok. Kan sikker ha noe å gjøre med at vanntempraturen og mattilgangen øker utover i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt opp samme tema under titelen "Laus i kjeften?" Mista masse fisk på vårflue siste helg. Har ikke hatt tilsvarend problemer tidligere. Har riktignok ny stang, men kan ikke skjønne at det er hele forklaringen, da de fleste fiskene datt av etter å ha blitt kjørt en stund. Kan heller ikke skjønne at det hadde julpet med mindre krok, spesielt etter som fisken tok vårfluer str 6 til 10 ( de store gråspraglete  ;D) Noen ganger virker det som øretten slår etter fluene med sporen for deretter å ta de nede i vannet, er dette en riktig observasjon og da lønner det seg vel å vente med tilslaget?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har tatt opp samme tema under titelen "Laus i kjeften?" Mista masse fisk på vårflue siste helg. Har ikke hatt tilsvarend problemer tidligere. Har riktignok ny stang, men kan ikke skjønne at det er hele forklaringen, da de fleste fiskene datt av etter å ha blitt kjørt en stund. Kan heller ikke skjønne at det hadde julpet med mindre krok, spesielt etter som fisken tok vårfluer str 6 til 10 ( de store gråspraglete  ;D) Noen ganger virker det som øretten slår etter fluene med sporen for deretter å ta de nede i vannet, er dette en riktig observasjon og da lønner det seg vel å vente med tilslaget?

Jens

Vi får se... Jeg har da puslet litt med fiske en stund og min erfaring er som jeg skreiv. Samma det, jeg vet ikke. Noen andre som vet?

Men en stivere stang gjør at man er raskere i tilslaget og med en mykere stang blir man treigere. Logisk, ikke sant?

Btw. Mine erfaringer er mest basert på store vårfluer i Hemsil og det har gitt meg de to største fiskene så langt. Begge tatt på eksakt samme flue: En imitasjon av den store, men i str.14. Vingene er lange, kroppen er kort serru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betviler ikke din kompetanse på området, bare ute etter å vite hvorfor? Den nye stanga er både letter og mykere, så jeg får et noe tregere og mykere tilsag. Er det noe poeng å gjøre et ekstra hugg? Får å oppnå bedre kroking, for den vil slippe allikevel dersom den er for dårlig kroket?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Betviler ikke din kompetanse på området, bare ute etter å vite hvorfor? Den nye stanga er både letter og mykere, så jeg får et noe tregere og mykere tilsag. Er det noe poeng å gjøre et ekstra hugg? Får å oppnå bedre kroking, for den vil slippe allikevel dersom den er for dårlig kroket?

Jens

Stort sett er det nok å være mer påpasselig med rett linje mellom flue og stangtopp. Det er det som det er lettest å gjøre noe med. MEN: Ikke slå til hardere! Bare "lengre" og pussig nok roligere. Hvis man slår til hardere så kan bråket fra snøre som slipper vannet være nok til at fisken slipper flua før det er noe som helst oppstramming i fortommen. Og man får ikke noe særlig mer effekt av hardere tilslag. Da er det nok mer lengden på tilslaget som avgjør. Altså uansett stang: Slå til rolig og med lang bevegelse. Om man da bommer uten å "stikke" fisken så er det sjelden man skremmer den noe særlig og man kan kanskje få en sjanse til.  ;)

Men ved vårfluefiske er det ofte man ikke rekker å gjøre noe før fisken durer avgårde med flua. Da gjelder det å ikke holde igjen for hardt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Erik, med roligere tilslag under vårfluefiske, både med voksne vårfluer og klekkere. Bare  en litt kraftig oppstramming er som regel nok.

Nå skal det sies at jeg har gått over til mothakerløse kroker og det har etter min erfaring økt krokingsprosenten mye når det gjelder fiske med vårfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hvordan du fisker flua kan kanskje ha noe å si? Har opplevd oftere bomkroking når caddisen har blitt stripet  hardt i motsetning til dead drift. Jeg fisker stort sett med rolige og små bevegelser i flua når jeg fisker med caddis. Tror det øker krokingsprosenten. Bare min subjektive mening. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner nesten å bli litt lei. Under døgnflue klekkinger sitter nesten hvert eneste tillslag, men når vår vårfluene er i gang drar jeg flua ut av vaket uten kontakt tre av fire ganger. Nesten litt flaut dette.  ;D

Fisker mest med streaking caddis, men også med cdc fluer som bør være litt lettere å bite over.

Noen som har tilsvarende erfaringer?

/Kay

Er det når du stripper flua med pauser,eller når du lar den ligge stille?

Ellers veldig enig med Erik,flua kan fremdeles være stor selv om kroken blir mindre. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

Faktisk begge deler. Stort sett lar jeg flua ligge en stund før jeg drar den forsiktig inn. Like dårlig resultat.

Lager nå en "stor flue" på en liten krok med stort gap. Ser ikke akkurat ut som en vårflue, men håpe det funker ;D

/KayB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hei Tom,

Faktisk begge deler. Stort sett lar jeg flua ligge en stund før jeg drar den forsiktig inn. Like dårlig resultat.

Lager nå en "stor flue" på en liten krok med stort gap. Ser ikke akkurat ut som en vårflue, men håpe det funker ;D

/KayB

Neineiånei! Lag den akkurat som før, men gå ned én størrelse. That's it.

Våre fluer blir nesten alltid større på vannet enn vi tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...