Gå til innhold

Tips enhånds lakse/sø-fiske i elv/forvirringens tur.


Anbefalte innlegg

Blir en tur til Vestlandet om snaue to uker. Skal besøke et par små elver, som inneholder smålaks og sø.

Pluss muligens et par litt større elver. En av de Driva. Men har fått inntrykk av at en 7/8er holder i alle elvene.

Mulig jeg har spurt om tilsvarende her før, men her kommer noen ferskingspørsmål:

I den ene elva, som er ganske så lita, regner jeg med at et intermediate-slow holder(?). Sitter et Coastal#7 på nå.

Men, om vi prøver en av de litt større elvene, så burde jeg vel kanskje bunkre noe synk? Sånn avhengig av vannføring og slikt?

Okkey. Jeg skjønner at dette blir som å spørre "Åssen fisker jeg tørrflue?", men jeg gir meg ikke.

Jeg er vant til å denge etter sø i sjøen når det ikke er noe vaking i aureelvene, det er det nærmeste jeg kommer slikt fiske.

Skal jeg kaste på tvers av elva, og stå og rykke litt mens flua drar seg ned og etterhvert tversover?

Sånn jeg har sett på film, hvor de denger tohånds i større elver?

Trenger rett og slett en kjapp grunnopplæring i dette. Her må noen trå til, eller så faller jeg så dypt at markfiske begynner å friste. For DET ble jeg opplært i langs Driva for snaue førti år siden.

Generelle fluetips taes også i mot med takk og undring.

Pretty Please?

(På en måte er det litt befriende å være nesten dønn blank på noe innen fiske og...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 99% flyt når det blir litt utpå sommeren. Har alltid med litt forskjellige synkegrader, men det blir sjeldent brukt. (Mest i starten med mye vann og lav temp)

En fortom som synker litt kan være en ide, men vanlig mono funker det også.

Å kaste på tvers av elva er kanskje ikke det aller lureste, kan funke på varm sommerelv og treg laks. Anbefaler heller litt skrått nedstrøms. Det viktigste er jo litt variasjon. Jo mere på tvers jo fortere går flua.

Opptre rolig og ikke vade for mye er et tips. Skremt laks stikker ikke bestandig av, men den tar svært sjeldent.

Snøreklassen du nevnte holder i massevis, bare sørg for at snella har nok backing. Det kan ryke på fisk over 15 kg der. Gjerne over 0.35 i fortom også.

Svarte fluer funker. Både tuber og krokfluer. For mitt vedkommende virker det som om fluestørrelsen bør ned i takt med at temperaturen stiger. Sjekk vanntempen.

En Sunray Shadow på 5-7 cm vinge vil funke.

HØres dette greit ut ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt kan det forklares, altså. Glimrende. Takk.

Men drar du litt inn, eller holder du ei løkke, og rykker? Har også inntrykk av at et std. tilslag ikke er greia her. Skal man kjenne etter lugging, slippe opp løkka, og dra til?

Når det gjelder fluer, har jeg tidligere handlet endel småtuber, også i sort. Så der er jeg nok dekka.

Grunnen til at jeg lurte litt på synk, er at det jo er meldt godt med nedbør fremover. Og at det tydeligvis er greit å komme seg litt ned under høy vannstand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke regnet noe som helst av betydning her oppe. Alle småelvene er helt tørre. Kun de med "kobling" oppi høyfjellet og snøsmelting har vann.

Sett bremsen på snella slik at du ikke får backlash når fisken tar.

Hvis du har sjøørret tilslaget innebygget i skuldra di sliter du. Jeg aner ikke hvor mye laks jeg har mista pga sinnsyke tilslag på laks... Smålaksen kan ta så det griner, men storlaksen tar stort sett rolig og man løfter bare stanga opp når den tar. Er vel litt som når store bø tar tørrfluer.

Jeg bruker ikke løkke. Kun rett på snella.

Er det flom når du kommer så kan det være lurt med et lite synkesnøre. Man trenger ikke grainssnører, men litt til å komme under overflate strømmen.

Stoats Tail er ei god Driva flue. Husk at mange av kjøpefluene er noe innehel.... overdressede. Man trenger ikke en hel rev eller en geit på en enkelt flue.

Om du er veldig interresert så kan jeg smøre sammen noe å sende deg i posten ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill: har inntrykk av at mange fluer bindes for syns skyld. Tar laksen på ei blank og kjedelig skje, er det vel ingen grunn til at en ikke trenger mer enn noe hår og en fjær på?

Har forresten fått et tips om at i elver med mye farge (brune), er fluer med mye oransje på bra greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flyt/synk 3 snøre er og til og annbefale.. eventuelt ett sink tip snøre.  bruker kun hele liner aldri klump da eg liker og fiske fluene inn til beina mine. vertfall i mindre elver. opplever ofte og få fiske når fluen er fisket over hølen og eg lar fluen henge litt igjen. men da trekker eg gjerne eller gynger litt i stangen for og lage litt liv i fluen.

Dette med oransje fluer i farget elv tror eg er litt myte... fisker med oransje fluer i krystallklare elver og får minst like mye og om ikke mer fisk enn de andre som ikke gjør det.

husk om du skal fiske med noe synk i enden, evnt. pollyleader så ikke ha lang fortom. jo kortere jo bedre en god meter er knall. og ikke trengs det tapering da heller.

om eg kjenner elven så mender eg ofte under fisket for og holde fluen igjen bak en stein eller en grop slik at disse plassene blir ekstra godt fisket av. ofte at det lønner seg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coastal tror jeg er perfekt. Bare å bruke fast sink polyleader hvis du vil ha flua lenger ned. Ikke noe hokuspokus med kastinga egentlig. Er det sterk strøm, kaster du mer nedstrøms (45 grader) og mender snøret oppover for at flua ikke skal gå for fort. Ved svak strøm kan du kaste mer på tvers (60-90 gr) og evt mende ned for å sette mer fart på flua.

Fisken står ofte i groper og bak steiner. Viktig å variere vinkel. Kast skrå opptrøms og dra flua fort inn feks.

Finnes ingen fasit i laksefiske egentlig. Laksen kan bite når du minst venter det.

Også er det viktig å være tålmodig, holde ut, og ha troen på det du driver med. Da blir det napp på deg!

Skitt fiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline 4-cast er ei line du kommer til å like både i salt sjø og elv helt fantastisk balansert sinktip, og en drøm å rullekaste med <<l

Mye gode tips her ;D håper denne tråden kan bli like god for nybegynnere som den eminente Sjøørret fiske i sjøen til Toggi! Er fersk laksefisker sjøl å må si det er en prøvelse å stå der dagevis uten kjenning. Har kun landet en laks hitill så når man står ved elva er det lett at det sniker seg inn noen rare tanker når laksen verken viser seg eller tar. Et tips jeg trur jeg skal følge er å fiske på natta i lysningen. Da er det som regel mindre folk i elva å sjangsen større for at laksen ikke er skremt av mye vading og plasking fra tunge klumper osv. Det ser ut som det er tidlig morgen som gjelder. Hva mener dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjeeeeeedelig! Joa. Jeg ser proffene vandrer nedover, røkker stanga frem og tilbake. Og tar et steg tl. De har visstnok tatt fisk og. Jeg får bare llyst på øl av sånt. Så det ordnet jeg i kveld/natt. Flinke! For å gni det hele inn, presterte jeg å vippe opp to torsk godt oppe i elva. Jeg gir opp!  Dustefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du står i Driva... ;D

Det triste der nå, som de har det beste laksfisket på leenge, er at galskapen uten bag limit eller årskvote for den delen glimrer totalt med sitt fravær og at nesten all fisk tas på den nederste mila..på "mark brown".. Er visst Direktoratet som har tatt over forvaltningen..

Akkurat tilbake etter 3 uker der oppe(Driva og en litt mindre elv..), og "alle" (4 stk) mine fisker ble tatt på Sunray S...litt kjedelig..

Har ellers gode erfaringer med Silver/Black  Doctor, March Brown(den m fjær eller hår..) og  Blue Charm

eller fluer som ligner..Den mest effektive er uansett den som er i elva..

Og flytesnøre brukt på alle...

Skitt fiske!

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Søya skal være grei nå. Så sies det. Driva setter jeg som reserveplan. For dævven døtte så mye folk det var nedover der her om dagen!

Her har jeg prøvd små fluer, mellomstore fluer, ganske så jævlig store fluer, og det meste. Kjent no, spørru? Åffer tror du jeg sitter her på rassen og fikler inn svada på mobilen? Hæ?

Men Dahls-bokset er ikke så ille da... Og tidligere i dag kom det en hjort eller rådyr eller billig (aner ikke, men den hadde horn som ikke tuta)ned til elva knappe femten meter unna. Det var vakkert. Og i går havnet en ørn i sjøen, ble angrepet av måker, og alle var enige i at det hele var mektig. Det gikk forøvrig bra med ørna.

Bah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...