Gå til innhold

Vingematerialet til bruk i duns og spent spinner.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

For min del synes jeg CDC fort blir litt slimete som du skriver.

Får dere så mye fisk at det er et problem altså? Fisker på feil sted jeg skjønner jeg. Eller jeg rett og slett fisker feil.  ;D

;D

Enig med deg FLyBandit, Eikre er litt neewbie her altså, vi får vise han en gang xD ;D  :P

Får teste den DNA saken  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som Eikre nesten utelukkende Organza (Japansk brudeslør) på spent spinnere. Veldig holdbart materiale som gir en fin "Look a`like" vinge. Billig er det også. Stikk innom en sybutikk så får du kjøpt et digert flak for en slikk og ingenting.

Til dun blir det stort sett cdc eller rådyrhår, gjerne i kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker med antron er at det virker som dette er surret på pappplaten litt for hardt. Vingene på duns's mina kollapser alltid etter en stund i boksen, selv om takhøyden i boksen er mer enn høy nok. Virker som antron trekker seg litt sammen etter en tid og den fine vingen ser til slutt ut som en sprikende busk.

Bruker hjortehår i større fluer som vulgata og danicaimitasjoner. De jeg bandt i fjor har like fin vinge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

antromgarn finnes i en drøss ulike stivhetsgrader..... Atron er er 70 og 80 tals materiale til tepper og ellers i tekstilbransjen, således kan noen av materialene være gode til døgnfluevinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Har nå fått kjøpt inn AeroWing fra TMC til Duns og Organza til spinnere, i forskjellige farger. Ikke hvit. Videre tenkte jeg å prøve ut CDC.

Bruker dere en spesiell fjær av CDC'n eller klipper dere hacklet langs "stilken" for så å bunte den å binde inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På parachutes i 14-22 bruker jeg KUN dry wing fra Guideline. Tror det er noe av det samme som AeroWingen til TMC. Massetettheten er mindre enn vann, noe som gjør at den flyter utmerket. Tørker lett og holder formen bra. Bruker den i en slags lysegrå/dun farge. (Denne er litt annerledes enn de andre fargene) På større fluer bruker jeg gjerne CDC. Da tar jeg en eller to fjær og drar fibrene oppover og binder inn hele fjæra og drar den på plass slik at den blir passe lang. Går fint an å bruke bunter/puffs også, men da helst på mindre fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Bruker dere en spesiell fjær av CDC'n eller klipper dere hacklet langs "stilken" for så å bunte den å binde inn?

Bumper meg selv her, noen som kan svare på dette?

En annen ting, jeg har sett man lager løkka av cdc som vinge, hvordan går men frem da?

Bare så det er sagt, setter veldig stor pris på all hjelpen jeg har fått her, så takk skal dere ha, alle sammen!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Så den nå Waffer'n, likte den ikke. Ikke binder han opp vingen og ikke bruker mørkere thorax slik døgnfluer er. Og der jeg fisker teller ørreten haletråder! Neida, men den fanger helt sikkert fisk. Ikke så langt unna en Comparadun, hvis han bare hadde bundet opp vingen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen runder tråd som base rundt vingerota og så hackel vil nok funke fint vil jeg tro. Bruker ikke cdc som vinge på parachutes så jeg skal ikke utale meg her egentlig.. ;D

Titta litt rundt på yoytube men fant stort sett bare no-hackel fluer.. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en god del cdc som vinge til parachutere og bruker da som vanlig en trådbase ved vingerota.

I tillegg tar jeg en dråpe superlim nederst ved vingerota før jeg surrer hackelet rundt.

Har tidligere hatt litt problemer,helst etter noen fisker på kroken,med at hackelet har sklidd oppover cdc-vingen...,men med litt superlim så er problemet borte ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare i korte trekk.....

Du får kjøpt cdc fra Gås og and..... Hva som egner seg best til hvilke formål gidder jeg ikke gå inn på... Jeg pleier å kjøpe cdc fra and.....

Når jeg bruker cdc til vinger i parachute er jeg ikke så nøye på cdcen. Guideline sine 2,5g cdcpakker syns jeg holder meget god kvalitet og roter du litt oppi posen så finner du fjær som duger i massevis. Skal jeg binde en v wing eller av en eller annen grunn vil ha litt penere vinger går jeg for selected. PÅ bildet er den nederst til høyre av typen selected. De tre andre er fra GL sin 2,5g pose og som du ser noe større. Den øverst til høyre ville gått igjennom nåløyet for ei brukanes fjær for cdc vinge til parachute.

[attachimg=1]

Bare for å vise dro den igjennom fingrene for å danne en vinge. Jeg bruker 2 fjær påmine fluer og legger dem med buen mot hverandre

[attachimg=2]

post-969-13949892918229_thumb.jpg

post-969-13949892918458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det du beskriver. Rive fjærene av stammen, for så å  bunte dem sammen. Det ble med noen få forsøk. Mye arbeid for lite resultat. Nå bruker jeg "tuppen" på fjæren, der stammen er tynnest. Det går helt supert.

Legg fjæren på toppen av kroken, fest med et par løse tørn. Dra så i fjæren til du har ønsket lengde. Noen stramme surringer. Klipp av det du ikke vil ha. Reis så vingen opp, og sikre med trådsurrringer. Dette hadde vært mye lettere å vise med noen bilder >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Jeg har ett fantastisk verktøy til å samle og bundte cdc til en nydelig fjær, nemlig Bingentvingen. Derfor jeg lurer på om ikke jeg kan bruke hackle cdc til vinger. Jeg er nemlig så heldig at jeg får kvalitet på cdc'n som ingen leverandør er i nærheten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å strippe cdc-fjær blir helt håpløst om det er snakk om vinger til duns og spent spinnere . . . Cdc puffs er heller ikke brukandes til slikt. Det har rett og slett ingen hensikt, for ikke å snakke om hvor mye unødvendig knoting det blir.

Cdc puffs er knapt brukendes til noe som helst, da det ender opp med å bli en uformelig dott etter kort tid.

Eneste gang jeg stripper cdc-fjær ( dvs, jeg klipper fibrene inntil stammen) er når jeg jeg skal spinne det i løkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Lars nå..... Drit i all dette med stripping og klippe til og puffs..... De 4 cdc fjæra jeg tok bilde av er ganske så fra før. Bare samle fibrene og bind inn på samme måte som syntetiske vinger. Værre er det ikke. Og som sagt. Er du virkelig pirken kan du kjøpe selected cdc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...