Gå til innhold
  • 0

Instruksjonsfiilmer om fluekasting, bare humbug?


Skævvens_Mann

Spørsmål

Jeg har drevet med fluefiske noen år nå, og sliter like jævelig hvert år med teknikken.

Men det har seg slik fordi jeg ikke har vann i nærheten der jeg bor, og heller

ikke har så god tid til å trene/terpe. Når det er sagt er jeg mildt sagt overraska over

hvor bra vannkastinga mi har vært i sommer. Virkelig overraskende... ;D ;D

Men; Det som slår meg når jeg ser på alle instruksjonsfilmer om fluefiske er hvor

lett de gjør det for seg selv. De står på land under perfekte forhold, eller på gressplen.

Lite vegetasjon bak, og vinnstille. Selv jeg blir ekspertkaster under slike forhold.

Det er ingen av de filmene jeg har sett som viser kasteinstruksjoner under realistiske

forhold (rena) under diverse håpløse forhold: Vannet opp til midjen f.eks, sterk vind under

samme forhold, og med en 9-fot enhånds sier deg seg selv at ting blir anderledes

enn under de herlige forholdene disse gutta viser under filmene sine.

Faktisk de mest ærlige filmene jeg har sett hittil er Andre Brun sine filmer, men han kaller

heller ikke disse for instruksjon i kasteteknikk. Han viser i filmene at ting også går

på RÆÆÆÆÆVA, selv for han. Og da er det jo kanskje ikke så gæl'i for meg heller ;D ;D.

Jeg har lært grunnreglene for fluekasting-teknikk og ventet i flere år på den rette følelsen.

Den kom faktisk nå i sommer. Jeg merker det sitter mye bedre, og nå må jeg finslipe

teknikken.

Takk til alle som har bidratt (spesielt Staffan) med sine greier her på forumet helt gratis.

Har lært mye mer av det enn de litt fake filmene jeg har betalt blod for.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg tror kanskje du har litt urealistiske (urimelige) forventninger til en instruksjonsfilm. De jeg har sett har i alle fall nybegynnere som målgrupper og forklarer grunnprinsippene. Resten må du nesten finne ut av selv - du forventet kanskje at gode kasteferdigheter skulle ligge under "special features"? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror kanskje du har litt urealistiske (urimelige) forventninger til en instruksjonsfilm. De jeg har sett har i alle fall nybegynnere som målgrupper og forklarer grunnprinsippene. Resten må du nesten finne ut av selv - du forventet kanskje at gode kasteferdigheter skulle ligge under "special features"? :-)

Det har du nok helt rett i. Ikke at jeg er urealistisk, men at man ikke kan forvente seg noe

annet av lærefilmer. Det å møte opp på samlinger er no laaaangt bedre...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skævvens mann.

Nei,ikke i det hele tatt.

Spør akkurat hvem du vil her på nettet som har møtt meg og

fremdeles vil mene det?

Det dummeste du gjør er å anta ting,og det er det du gjør nå.

Ikke gjør det,vær så snill. ;D

Tom.

Jeg KØDDER med deg.... ;D. Men ærlig talt så virker du kverulantisk,

i hvertfall for meg som ikke kjenner deg uten om innleggene dine her.

Du er sikkert en hyggelig fyr. La meg bare slippe å møte deg i elva.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tom..værsegod

lodder-kost__0134287_PE290315_S4.JPG

110180-1_472x472.jpg

Talentløs måte å si det på hvis du spør meg.

Tom.

Nå må vi slutte med denne sutringa ellers må jeg be admin om å stenge tråden.

Det er så enkelt at av 100 videoer eller snutter, så er 95 av de ren teknikk uten relevans til

virkeligheten når du står der i elva eller myrvannet. Men det er vel sånn det skal være da... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det du sier nå er selvmotsigende.

Du vil ikke møte meg i elva,jeg fisker i skogens stille vann,selv om jeg lengter tilbake elva og minnes

de gode tidene jeg hadde der. :)

Tom.

Klart jeg vil møte deg i elva eller i skogsvannet. Jeg er da skævvens mann

og spander gjerne en DRAM på deg au.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

-Lars-, sterk sidevind med 20 fot fortom = sikte 30 fot til side for der jeg vil at flua skal lande. Og løyer det akkurat når jeg slipper så er det kanskje en fisk der også. Og er det skogen det lander i så er det ett ord som dekker det best: IGJEN!?!

Kort oppsummert: Får du fisk på et kast så er det et godt kast!  ;)

Har prøvd dette Erik, men det viser seg gang på gang at flua mi er ute etter meg . . .  ;D Det er liksom takka for at man har tatt seg bryet med å kreere dem  :( Dette problemet oppstår jo i mitt tilfelle når vinden kommer inn fra høyre, noe den stort sett gjør.

Den siste setningen der er sant som det er sagt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Claus.

Den eneste som sutrer i tråden er du?

Hva gjør vi da?

Finn på noe annet å drive med.Så får du tiden til å gå. ;D

Tom.,

Jeg sutrer ikke :D

Snarer tvert i mot ;)

Men nå er det min tur å ta den klassiske ffs-avslutningen..

Slutt å krangle og kom dere ut å fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som er så kuuult er at i dag har det faktisk gått for meg i elva... ;D

Jeg snakeroller som en gud og har sett lyset. Jævler så lett det er når man

bare knekker koden. Men jeg er selvfølgelig ingen Mr. Brown eller Henning,

men med mitt talent og med tiden vil jeg klart verry soon rase forbi disse gutta!

(nå kødder jeg)...

Men det er så utrolig deilig når en annen fluefisker stopper opp og sier:

"Du, åssen gjør du det der". Jeg vet ikke sier jeg. Jeg er fersking jeg og,

men nå bare funker det, OJJOJJOJJJ.... ;D ;D

Staffan! Com'n get it! (Nå er jeg i hvertfall på bærtur... ;D ;D...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det som er så kuuult er at i dag har det faktisk gått for meg i elva... ;D

Jeg snakeroller som en gud og har sett lyset. Jævler så lett det er når man

bare knekker koden. Men jeg er selvfølgelig ingen Mr. Brown eller Henning,

men med mitt talent og med tiden vil jeg klart verry soon rase forbi disse gutta!

(nå kødder jeg)...

Men det er så utrolig deilig når en annen fluefisker stopper opp og sier:

"Du, åssen gjør du det der". Jeg vet ikke sier jeg. Jeg er fersking jeg og,

men nå bare funker det, OJJOJJOJJJ.... ;D ;D

Staffan! Com'n get it! (Nå er jeg i hvertfall på bærtur... ;D ;D...)

Denne følelsen du snakker om?

RAGE.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

-Lars-, sterk sidevind med 20 fot fortom = sikte 30 fot til side for der jeg vil at flua skal lande. Og løyer det akkurat når jeg slipper så er det kanskje en fisk der også. Og er det skogen det lander i så er det ett ord som dekker det best: IGJEN!?!

Kort oppsummert: Får du fisk på et kast så er det et godt kast!  ;)

Har prøvd dette Erik, men det viser seg gang på gang at flua mi er ute etter meg . . .  ;D Det er liksom takka for at man har tatt seg bryet med å kreere dem  :( Dette problemet oppstår jo i mitt tilfelle når vinden kommer inn fra høyre, noe den stort sett gjør.

Den siste setningen der er sant som det er sagt  <<l

Snu deg og "mist grepet" på snøret i bakslengen.  ;)

Bare husk å sikte en anelse høyere enn normalt foran deg og en anelse lavere enn normalt bak deg når du står "feil" vei...

Øvelse gjør mester  :D Målet er å bli like god som bestefaren til en jeg traff oppi dalen der tidligere i sommer. Han kunne visstnok legge flua på en 5 øring uansett forhold og nær uansett avstand, og såpass bør det vel være  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

-Lars-, sterk sidevind med 20 fot fortom = sikte 30 fot til side for der jeg vil at flua skal lande. Og løyer det akkurat når jeg slipper så er det kanskje en fisk der også. Og er det skogen det lander i så er det ett ord som dekker det best: IGJEN!?!

Bare husk å sikte en anelse høyere enn normalt foran deg og en anelse lavere enn normalt bak deg når du står "feil" vei...

Øvelse gjør mester  :D Målet er å bli like god som bestefaren til en jeg traff oppi dalen der tidligere i sommer. Han kunne visstnok legge flua på en 5 øring uansett forhold og nær uansett avstand, og såpass bør det vel være  ;D

Nåååja... Det er nok bare sånt vi hører om. Sannheten er vel at han klarte å treffe

ei svææær buddeieræææv i elva. Det hadde jeg au klart hadde jeg vært kåt nok.... ;D ;D ;D ;D <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

-Lars-, sterk sidevind med 20 fot fortom = sikte 30 fot til side for der jeg vil at flua skal lande. Og løyer det akkurat når jeg slipper så er det kanskje en fisk der også. Og er det skogen det lander i så er det ett ord som dekker det best: IGJEN!?!

Bare husk å sikte en anelse høyere enn normalt foran deg og en anelse lavere enn normalt bak deg når du står "feil" vei...

Øvelse gjør mester  :D Målet er å bli like god som bestefaren til en jeg traff oppi dalen der tidligere i sommer. Han kunne visstnok legge flua på en 5 øring uansett forhold og nær uansett avstand, og såpass bør det vel være  ;D

Nåååja... Det er nok bare sånt vi hører om. Sannheten er vel at han klarte å treffe

ei svææær buddeieræææv i elva. Det hadde jeg au klart hadde jeg vært kåt nok.... ;D ;D ;D ;D <<l

Neppe . . . Jeg regner bare med at de hadde voldsomt store 5-øringer på den tiden  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

-Lars-, sterk sidevind med 20 fot fortom = sikte 30 fot til side for der jeg vil at flua skal lande. Og løyer det akkurat når jeg slipper så er det kanskje en fisk der også. Og er det skogen det lander i så er det ett ord som dekker det best: IGJEN!?!

Bare husk å sikte en anelse høyere enn normalt foran deg og en anelse lavere enn normalt bak deg når du står "feil" vei...

Øvelse gjør mester  :D Målet er å bli like god som bestefaren til en jeg traff oppi dalen der tidligere i sommer. Han kunne visstnok legge flua på en 5 øring uansett forhold og nær uansett avstand, og såpass bør det vel være  ;D

Nåååja... Det er nok bare sånt vi hører om. Sannheten er vel at han klarte å treffe

ei svææær buddeieræææv i elva. Det hadde jeg au klart hadde jeg vært kåt nok.... ;D ;D ;D ;D <<l

Neppe . . . Jeg regner bare med at de hadde voldsomt store 5-øringer på den tiden  <<l

;D ;D... Nå ler jeg så jeg DAUER her.... ;D ;D

God natt, fisha i mårra.... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vanskelige forhold under fluekasting kan være så mangt - trange forhold og ikke minst vind som er nevnt her. Og slikt er det nok ikke så lett å finne filmer om.

Jeg stilte et spørsmål i dette forumet sjøl for et par år siden, og fikk mange svar som jeg lærte mye av, og som gjorde at jeg fikk en helt annen tilnærming til "vanskelige" fiskeforhold. Som den ferskingen jeg var (og  fortsatt er) tenkte jeg utstyr - og utgangspunktet mitt var nok mest utstyrsrelatert.

Hvis du eller andre gidder - les her:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=17296.0

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...