Gå til innhold
  • 0

Fluer til nybegynner.


Magn1sx

Spørsmål

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Lite tips, kjøper du fluer på nett så kjøp også en tube med superlim ala zap-a-gap el. lignende. Ta en ørliten dråpe på en nålespiss og legg lim på trådsurringen ved krokøyet. Vips så holder flua dobbelt så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fluene fanger sikert fisk. Vanskelig å si uten å vite hvor og hvordan du fisker. Personlig hadde jeg nok valg andre mønstre. Det er feks tid for vårfluer nå. Ingen slike i settet. Synes og str 12 er stort. Jeg fisker mest me 14, 16 og 18. Ville og hatt en del mer fluer som fikser rett under vannfilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv om jeg har fisket noen år, synes jeg slike spørsmål er vanskelig å svare på.

Det finnes ingen facit. Fisker du fluene riktig så vil du garantert få fisk på dem. Som nybegynner er det ikke bare en utfordring å finne riktig flue, men også hvordan, hvor, og når du skal fiske med dem. Hva du skal fiske betyr også noe.

Øverst til høyre finner du Red Tag. Dette kan være en god flue for harr når sola skinner. Om den skal stripe litt, eller fiskes dead drift må du prøve å finne ut av der og da. Av og til vil fisken også ta den druknet. Om du fisker primært på harr så ikke bli overasket om en ørret tar den også.

Det er nå engang slik at en er litt mer tålmodig med en flue en vet fungerer. Den kan en fiske med lenge før den byttes ut. Av og til for lenge. En flue du er usikker på, får sjeldent like lang "prøvetid" før den erstattes, men trenger ikke være dårligere for det.

Det er prosessen med å prøve og feile jeg synes er litt av det artige med fluefiske. Lær deg å sette pris på den. Det er heller ikke alltid "erfarne" fluefiskere gir riktig svar. Det er fort å bli litt for opphengt i egne vaner.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja disse fanger fisk de, brukte disse klassiske fluene mye før:)

men mange av disse kjøpfluene synes jeg er for overdressa, noen ganger kan det være fint, andre ganger ikke.

Jeg pleide og frisere dem litt, gjerne prøve og klippe ned hackelet på undersiden hvis du har noen av samme slaget,kan i mange tilfeller være avgjørende :)

men ja, som mange nevner kan du også kjøpe løse fluer, mere lik imitasjoner av det fisken spiser på feks flue.no :)

Skal du fiske i lågen så er små døgniser ignita som er lyse krok 16 og baetiser krok 18 som klekkerog noen vårfluer med brun vinge krok 14, på fjellet så er det vårfluer og mygg som gjelder.

anbefaler att du går inn på flue.no og kjøper døgnflue imitasjoner i små strl ,farge oliven og lys oliven eller gulaktig, noen maur, daddy longlegs og palmermygg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...