Gå til innhold

Nye Winston B3X-sx


Anbefalte innlegg

En heldiggris som har fått snikprøve en av de nye B3X sx stengene fra Winston.

Overtar etter BII MX serien.

Rask stangserie, nye B3X sx er likevel omtalt som noe dypere enn MX utgaven.

Har ønsket meg en #4 9' som en slags pekepinn..usikkert når jeg får den på døren...håper jo alltids slikt skal gå fort, men står nok et stykke bak i køen frykter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er rimelig stor på eksisterende MX og B3X .

Hvis sx serien blir som MX, bare med litt dypere flex....er den likevel en del raskere.

I de tyngre klassene vet jeg personlig ikke om jeg ville hatt mer futt enn jeg finner i B3X..må føles noe også.

Men bevares; MX #8 9' er råbra..bare litt mer nøyaktig med stopp påkrevd enn det er nødvendig i min favoritt;

B3X #8 9'.

B3X ble mye jevnere serie enn B2X.

MX serien er svært ujevn...det er vel en målsetting at sx serien skal kunne bygges jevnere over det hele enn MX serien.

Og med Boron gjennom hele klingen som i B3X blir det vel noe forksjell også i opplevelsen med SX kontra MX.

Fikk opplyst fra Winston at dette er hovedsaklig meget rask serie...med lav diameter klinge og vekt.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Charm;

Vet ikke hvordan #/lengder blir.

Eneste jeg har fått opplyst på spørsmål er at de DESSVERRE IKKE kommer til å lage nymfestangen jeg er på jakt etter for å utelukkende fiske med Winston stenger. (dvs #2 -#3 i lengder 9'6-10')

Fordi den mest optimale jeg har funnet nå er Venator #3 9'9 fra EikreFly. (og denne er god...men ikke Winston :))

det amerikanske landslaget har begynt selge unna sine Sage ENS (eller hva den heter) fordi den rett og slett ikke er hva de leitet etter..(det inntrykket fikk jeg i vinter når jeg kjente på en i #2 10'.

håper en gang i fremtid at Winston bruker teknologien sin ved lav klingediameter, rask, lang og lett.

Sam;

Winston er seine...bruker oftest 4-6 uker ved reperasjoner...og da kommer postgang i tillegg.

det er minuset ved Winston...bra jeg har flere stenger i påvente av evt retur av rep :) :)

God markedsføring av dem...la folk vente slik at de kjøper flere stenger..jeg biter på :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, med my stangserie. <<l

Må bare kjapt kommentere reprasjonstiden du nevner Stig. Den tiden du nevner gjelder nok kun på vestlandet. Av de 3 -4 winston stengene jeg har hatt på rep, så har ingen av dem kommet tilbake til meg før etter 7-8 måneder. Har en til rep nå, som ble levert på Nfisk for 1 år siden........

Gleder meg til å teste den nye seriern, selv om jeg mistenker at dette er litt for kjapp for meg.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjon..?? et litt teit spørsmål:

Jeg har fisket m flue i 38 år. De siste 10 årene stort sett med de deilige grønne, både en- og tohånds(tohånds fra Winston anfebales like sterkt som enhånds, løp og prøv.)

Hitil i år har dette betydd 2 uker m ørretfiske, og 3 uker med laks. Og så blir det noen helger og kvelder utover..

I løpet av disse årene har jeg ødelagt en, 1, stang ved å kjøre den inn i eikene på sykkelen mens jeg var i fart.., men stanga var 25 + år, så det kunne bare sees på som et barmjertighetsdrap..  :'((og førte til innkjøp av den første grønne..aldri så galt)

Hva er det som utløser dette massive reparsjonsbehovet..? hva er det som går i stykker..? Er det spesielle merker, eller?

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fiska m flue i 15 år,og ødelagt 1 stangtupp... Det var en Helios som jeg selvforskyld knakk på første tur..

Tok 14 dager å få ny tupp ,måtte sende hele stanga til England.. men det er vanlig. Kosta meg 500 ..

Kronene er ikke problemet,men tidsaspektet her... Hadde fått anfall om jeg måtte venta ett år på den nye stanga jeg ikke fikk prøvd,pga egen dumhet dog.

Har nå fler stenger.. men kjøper heller merker hvor det er en fornuftig ventetid:)

Men mr Vivelid har jo fått sine kjapt.. alltid hatt lyst på Winston..og knekker jo igrunn aldri stenger.. tvitvi..

Knæk & bræk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjon..?? et litt teit spørsmål:

Hva er det som utløser dette massive reparsjonsbehovet..? hva er det som går i stykker..? Er det spesielle merker, eller?

BC

Spør du meg BC.?

Fisker kun med Winstonstenger. Fisker nok mer en de fleste, og er ikke kjent for og være spesielt nøye med fiskestengene mine. Så det blir en brekasje i nye og ne. (uten at jeg får nervesammenbrudd av det) Gått på trynet i steinura på nz, kjørt over en stang med bil, knekt stangtuppen under kjøring av fisk osv. Har nok knekt 4-5 Winstonstenger siden den første jeg kjøpte i 92. 

Greia med Winstonstengene er at de er numererte, så når noen knekker en stang, så er det ikke bare og hente en ny del på lagret, den må faktisk lages til til din stang, så mistenker at det er det som gjør at det tar ekstra tid hos Winston. Men det er vel ikke særlig tvil hos meg i alle fall at reparasjoner, ikke er særlig prioritert hos Winston, noe de selvsagt taper kunder på. Det kan jo være at de prioritert amerikanske kunder, ikke vet jeg. Men at det tar tid før du får stanga tilbake er det ingen tvil om.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

var mer ment som et generellt spørsmål, da emnet dukker opp her  tid til annen, og jeg ikke klarer å relatere det til eget fiskerliv.. Enig i at 1 år er lenge, men har heldighvis flere grønne å fiske med, hvis uhellet skulle være ute..

Har hørt at LT har hatt noen merkelige brudd i toppen, huff tenkt hvis det skjedde i starten av sesongen med min femmer, da "måtte" jeg jo kjøpt en erstatning...B3x i klasse 5 f.eks.. ;D

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

var mer ment som et generellt spørsmål, da emnet dukker opp her  tid til annen, og jeg ikke klarer å relatere det til eget fiskerliv.. Enig i at 1 år er lenge, men har heldighvis flere grønne å fiske med, hvis uhellet skulle være ute..

Har hørt at LT har hatt noen merkelige brudd i toppen, huff tenkt hvis det skjedde i starten av sesongen med min femmer, da "måtte" jeg jo kjøpt en erstatning...B3x i klasse 5 f.eks.. ;D

BC

Det er akkuratt en LT 9 fot 5 som jeg venter på.  Men har selvsagt andre Winstonstenger på lur ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, med my stangserie. <<l

Må bare kjapt kommentere reprasjonstiden du nevner Stig. Den tiden du nevner gjelder nok kun på vestlandet. Av de 3 -4 winston stengene jeg har hatt på rep, så har ingen av dem kommet tilbake til meg før etter 7-8 måneder. Har en til rep nå, som ble levert på Nfisk for 1 år siden........

Gleder meg til å teste den nye seriern, selv om jeg mistenker at dette er litt for kjapp for meg.

Gisle

Det er dessverre helt riktig Gisle, min fiskekompis opplevde laaaang tid.

Det er derfor Runar og co på Nordisk ikke orker mer Winston...foreløpig....de kommer nok tilbake, er jo vidunderlig.

Jeg har måttet purre pr mail, også addressert fortvilelse til produktsjef/utelandskontakten.

Da gikk ting litt kjappere :)

Dette er ulogisk av Winston, at de skal måtte få prring før de ragerer, men sier de en ca tid på hjemmesider, velger jeg begynne purring omtrent da :)

Og har akkurat bestilt meg en #4 9' B3X-sx...leveringsklar midten av september...kanskje akkurat i tide til min siste "betydningsfulle" døgnfluejakt i stor  og stilleflytende elv med tilslagsbehov på langt hold.... :) :)

Håper det funker....også de nye fullwells utgavene ser unektelig flotte ut :)

 

Winston Boron III-SX Series Fly Rods

INTRODUCING: WINSTON BORON III-SX Series Fly Rods - Very-fast action, high-line-speed rods offering an unprecedented level of smooth, progressive power for both fresh and saltwater. They load and throw with incredible ease, have wonderful "feel" throughout the casting stroke, and Winston's Boron III technology provides for incredible lifting strength; all in a super-lightweight frame. Whether casting tiny PMD split back emergers on a windy Missouri River day with the 4 or 5-weight, chucking sink-tip lines and giant streamers on the Madison with the 6 or 7-weight, or taking your shot at the Belize grand slam with the 8 through 12-weight, BIII-SX is engineered to handle ANY extreme fishing situation. And again, these rods load and throw so easily, you can cast them all day long with minimal fatigue. Boron III-SX Trout models (4 thru 6-wt) are equipped with beautiful nickel-silver reel seats with burl wood inserts and cigar shaped cork grips (full-wells grip optional on the 6-weight). The 7-weight and larger BIII-SX rods come standard with a striking new Superlight black anodized reel seat with fighting-butt, and proudly displays R.L Winston Rod Co. engraved on the reel seat barrel. Full-wells cork grips are standard on the 7-weight and larger (optional on the 6-weight).

MORE THOUGHTFUL ENGINEERING In the design phase, we looked at every aspect of the rod. We went with stealthy titanium-grey, hard-coated wire snake guides for zero reflection on the water. All of the guides are over-sized to eliminate line friction, and to "save the day" when a 10-pound bonefish is pulling a line-tangle through the guides at warp speed. Specially designed, agronomical Full-Wells grips allow the anglers hand to be in complete control throughout the casting stroke. Full wells grips are slightly larger than average in diameter with the neck being more accentuated to allow the angler a stronger grasp between the thumb and first two fingers. The swell in the mid-grip supports the other two fingers and the pocket of the hand. This new grip feel is super comfortable, and gives better support through the cast helping to reduce hand fatigue over a long day of blind casting. Grips are 7" long on the 6 through 11-wts (full wells grip optional on 6-wt) and 8" long on the 12-wt.

"Winston's designers took an unselfish approach with the all new BIII-SX, gathering and acting on feedback from some of the best fly casters and hardcore fly fishers in the world. I'm proud that Winston made me a part of that design team, and even more proud of what we've accomplished. A powerful, fast-action fly rod has never been easier to cast or more fun to fish." Bob Story

post-1338-13949893030366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...