Gå til innhold

Høstfiske etter Ørret


Frederikdebes

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Har fått muligheten til å låne en hytte den den andre helgen i sept. i Ål, Hallingdal. Gjort endel research på potensielle steder å fiske. Mye spennende i området. Både elver og vann.

Det jeg dog lurer litt på er hvordan er mulighetene så sent i sesongen? Hva bør man satse på? Hvordan bør man tenke. Har ingen stor erfaring med høstfiske.

Tips om hva som absolutt bør være i flueboksen og litt hvordan man bør angripe det hadde blitt tatt imot med stor iver og glede  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Har fått muligheten til å låne en hytte den den andre helgen i sept. i Ål, Hallingdal. Gjort endel research på potensielle steder å fiske. Mye spennende i området. Både elver og vann.

Det jeg dog lurer litt på er hvordan er mulighetene så sent i sesongen? Hva bør man satse på? Hvordan bør man tenke. Har ingen stor erfaring med høstfiske.

Tips om hva som absolutt bør være i flueboksen og litt hvordan man bør angripe det hadde blitt tatt imot med stor iver og glede  ;D

Høsten her i dalen er ofte veldig kilen når det gjelder klekking og vakaktivitet. Fiskene nærmer seg gytesesong og det skjer mye rart å observere rundt stamplasser særlig på kvelden.

Temperatur er viktig for at det skal bli godt fiske som alle andre steder på høsten.

Jeg ville hatt med meg følgende: Mygg, Små duns i 16-22, Stankelbein, Maur, Attractorfluer og noen mindre vårfluer. Dette var i hvertfall med tanke på elvefiske.

Kombinasjonen av lite vann i elvene gjør ofte fiske med høy vanskelighetsgrad og det er lett å skremme de.

Tror du kommer til å ha en flott tur i dalen om du treffer litt med noen varme dager og kveldene ikke blir for kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i dalen.. er du fra området?

Takker så mye for tipsene. Har lest meg litt opp på det og det virker som de fleste sier mye av det du er inne på. Skal passe på at man hvertfall har dette av fluer med seg. Bedre med litt for mye enn for lite kanskje  :rolleyes:

Får satser på litt godvær så det kanskje klekker litt. Hvis ikke kan man kanskje hive på en streamer eller nymfe og prøve lykken? Blir sikkert en fin tur uansett, men kjenner det hadde vært morsomt med litt fangst ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...