Gå til innhold

forvaltning av Vorma


Kent Skaje

Anbefalte innlegg

Forvaltning av Vorma

 

Vorma er en elv med mye fisk, og tidvis hardt fiske press. Det er harr i store mengder og en ”egen” storørret stamme! Fiskepresset har gjort at størrelsen på harren har gått nedover. Ørreten er i mindre tall, med få og store individer. Det er også diskusjoner om det er en stedegen stamme, eller om det er mjøsørret! Men så lenge dette ikke er besvart så bør den ligge under forvaltningen av elva.

Var på ett kurs i forbindelse med fiske turisme i Vorma/Glomma som grunneier laget arrangerte. Og i å med at grunneierne var til stede tok jeg opp spørsmålet om største mål, bag limit kontra minstemål som det er i dag!

Dette så det ut til at grunneier laget var forholdsvis positive til, utrolig nok!

Når det gjelder maks mål så vet jeg de prater om 38 cm på harr i Rena elva, men her er det vel mange meninger.

Jeg vet at det er flere på forumet her som driver kultivering, og noen har muligens også gjennomført lignende tiltak.

 

Spørsmålene er:

 

Er det mye motstand fra lokale fiskere, og hvilken form?

 

Hva er deres mening om største mål på ørret og harr?

 

Bag limit- hva er en brukbar grense?

 

Evnt. andre ytringer

 

 

Tight lines

 

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kent. Vi fikk ikke tid til å snakke sammen på møtet i går men det kunne vært gøy ved en annen anledning. Jeg er ganske sikker på at det er både stedegen ørret og Mjøs ørret i Vorma. Det mye som tyder på at det kommer fisk ned fra Mjøsa som beiter på byttefisk som også trekker nedover. Det hadde vært gull med radiomerking for å finne ut mer. Jeg fikk et brev fra fylkesmannen tidligere i år hvor det stod at det ikke var midler til merkningstiltak. Min mening er at en begrensning i uttaket av harr burde innføres. Hva som er riktig må nok diskuteres videre med hjelp av kvalifiserte folk. Jeg tror også at en maks grense burde virke positivt på bestanden. Det som er viktig etter min mening er at folk fortsatt må få lov til å bruke elva, men på en forsvarlig måte for bestanden av både ørret og harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størstemål er en fin ting og det er selvfølgelig motstand. Tenk så bittert da å ikke kunne dra med seg fiskelik hjem på over 45cm :cry: Her i aurskog-høland har vi fra i år satt av 3 vann til kun fluefiske. Det er limit på en fisk og den skal være under 45 cm lang. Det er faktisk for stort, vi skal senke den til 40. Det vi sliter med er at infotavler blir ranet for oppslag og at hele tavler forsvinner. Men vi er trassige og setter bare opp nye. Det er også en del som ikke respekterer at det er fluefiskevann.

 

På en fluesone synes jeg at det i utgangspunktet er bra med 40cm som maks. Men man skal ikke henge seg så mye opp i den størrelsen heller. Det som er viktig er å finne ut hvor langt man må ned i størrelse for at man finner de største/mest sårbare størrelsesklassene. I mange vann er fisk på 35cm skjeldne og maksmålet må settes lavere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom R skrev:

 

Hei Kent. Vi fikk ikke tid til å snakke sammen på møtet i går men det kunne vært gøy ved en annen anledning. Jeg er ganske sikker på at det er både stedegen ørret og Mjøs ørret i Vorma. Det mye som tyder på at det kommer fisk ned fra Mjøsa som beiter på byttefisk som også trekker nedover. Det hadde vært gull med radiomerking for å finne ut mer.

 

Vi får nok ta en prat siden, jeg får ta meg en tur innom deg på Torsbua!

Og som du sier så er det nok en form får næringsvandring av ørret ned elva, men i og med at ørreten gyter, så er det nok en vag grense på hva som er stedegen ørret eller vandrere fra mjøsa! Men i og med at det blir tatt ørret i elva hele året så tyder det på at mye av ørreten er stedegen.

Og såm du sier radiomerking hadde hvert topp!

Min mening er at en begrensning i uttaket av harr burde innføres. Hva som er riktig må nok diskuteres videre med hjelp av kvalifiserte folk. Jeg tror også at en maks grense burde virke positivt på bestanden. Det som er viktig etter min mening er at folk fortsatt må få lov til å bruke elva, men på en forsvarlig måte for bestanden av både ørret og harr.

 

Dette må nok dikuteres av fagfolk, men det bør nok innføres med en hvis hurtighet, og elve eierlaget jobber ikke fort når det begynner å koste penger.

Og når det gjelder tilgangen til elva så må den opprettholdes, hvis ikke undergraver man seg selv.

 

Rune Stokkebekk skrev:

På en fluesone synes jeg at det i utgangspunktet er bra med 40cm som maks. Men man skal ikke henge seg så mye opp i den størrelsen heller. Det som er viktig er å finne ut hvor langt man må ned i størrelse for at man finner de største/mest sårbare størrelsesklassene. I mange vann er fisk på 35cm skjeldne og maksmålet må settes lavere...

 

Det er nok ikke noen planer om ren fluesone i vorma, det er det alt for variert til. Men det er en fin tanke :twisted:

Og det må nok litt data til før man finner ett snitt på fisken i vorma, men det er noe forskning på harren i vorma. Regner med å få denne raporten snart, men det er nok litt tynt grunnlag, tror det er noe slikt som 20 fiskelik som er forsket på.

 

Har noen kunskap om prøvefiske i elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man med sikkerhet kan si er at en stor del av ørreten som blir tatt i vorma er nettopp nedvandrere fra Mjøsa. Vet om en som fikk 21 fine ørreter i vorma i fjor hvor 19 av dem var fettfinneklippet. Dette er da fisk som har vandret ned fra Mjøsa, siden det ikke er satt ut fisk i vorma på mange år. Må også nevne at det var kun et par av fiskene som ble med hjem, resten lever i beste velgående.......forhåpentligvis......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjoff skrev:

 

Flere som engasjerer seg i Vorma ser jeg:

http://www.fonnaas.com/forum/forum/vis_forum.asp

 

OT Ljøstad har skrevet et innlegg i dag om dette

 

Pratet om dette med han andre som er oppsyn på elva, vi fant ut at noe måtte gjøres, nå hadde han ringt og pratet med OT. Får håpe det kommer noe ut av dette etter hvert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for dette er et møte grunneier laget og utmarksforvalningen i akershus og østfold hadde angående fisketurisme i Vorma og Glomma. Gjorde der nokså klart at tyskere ikke er interesert i å reise milvis for å fiske fingerlange harr! Det bar preg av uvitenhet, men det var vel muligens derfor lokale fiskere var på listen over foresdragsholdere!

 

Fiskeforvaltning har vi ikke peiling på i norge :smt064 , men vi stikker oss i øyet om vi ikke snart tar tak i dette. Laksen har blitt forvaltet og der stopper det. Klart det er noen unntak, men de er for få til å legge vekt på.

Vet det blir forvaltet endel vann, men her er det mye mer oversiktlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fear no fish,

Det er nok ikke noen planer om ren fluesone i vorma, det er det alt for variert til. Men det er en fin tanke

Og det må nok litt data til før man finner ett snitt på fisken i vorma, men det er noe forskning på harren i vorma. Regner med å få denne raporten snart, men det er nok litt tynt grunnlag, tror det er noe slikt som 20 fiskelik som er forsket på.

Jeg var nok litt kjapp på labben ja, har dessverre så lett for å kun tenke fluefiske. Uansett størstemål er bra og baglimit. Det bør ikke være lov å ta opp noe mer enn et par fisk noe sted så lenge bestanden ikke er for stor. Også bør de vel snart frede fisken vinterstid i vorma. Det må da være lett å forstå at man skal la fisken være i fred når de gyter??? Og når det i tillegg er så få gode gyteområder som det tydligvis er der så burde det være opplagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev:

Jeg var nok litt kjapp på labben ja, har dessverre så lett for å kun tenke fluefiske. Uansett størstemål er bra og baglimit. Det bør ikke være lov å ta opp noe mer enn et par fisk noe sted så lenge bestanden ikke er for stor. Også bør de vel snart frede fisken vinterstid i vorma. Det må da være lett å forstå at man skal la fisken være i fred når de gyter??? Og når det i tillegg er så få gode gyteområder som det tydligvis er der så burde det være opplagt.

 

Ja, jeg har lett for å tenke fluefiske selv.

Når det gjelder fredning, så blir elva fredet fra 15/10-05 og ut Januar. Fredningen burde nok ha hvert ut april, men dette er det vansklig å få forståelse for. Etter fredningen begynner de få vinter dorgerne, og sondere gyteområdene etter storørret, noe som etter min mening er forkastlig uansett om det er stedegen Vorma fisk eller mjøsørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som blir sagt her, og venter med lengsel og smerte på hva du kan få til her. Stiller meg helt bak dette med å forlenge fredningstiden. Det er i alle fall et sted å begynne. Tror det viktig å ta et steg om gangen. Du pirker nemlig i tradisjonene til folk, og det er det mange som ikke har lett for å godta. Men jeg er enig i at det er ting som må gjøres her, og jeg tror det begynner å haste hvis vi i det hele tatt har lyst til å bevare det som ligger rett foran beina våre.

 

Skulle det være noe i det hele tatt jeg kan bidra med, så vet du hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peeters skrev:

Mye bra som blir sagt her, og venter med lengsel og smerte på hva du kan få til her. Stiller meg helt bak dette med å forlenge fredningstiden. Det er i alle fall et sted å begynne. Tror det viktig å ta et steg om gangen. Du pirker nemlig i tradisjonene til folk, og det er det mange som ikke har lett for å godta. Men jeg er enig i at det er ting som må gjøres her, og jeg tror det begynner å haste hvis vi i det hele tatt har lyst til å bevare det som ligger rett foran beina våre.

 

Skulle det være noe i det hele tatt jeg kan bidra med, så vet du hvor jeg bor.

 

Tror ikke vi gjør så veldig mye med tradisjonene til fiskere flest, det er i underkant av 1% av de som fisker i elva som fisker/dorger vinterstid! fresningstiden skal forlenges, dette mener også fiskeforvalteren. Skal ikke komme inn på hvorfor dette ikke blir gjort, gidder ikke å skyte meg i foten. :evil:

Men som du sier har vi ikke tid til alt for mange små steg, burde hvert gjort for ti år siden...

 

 

FREDNING

AV

FISKE

 

FRA 15/10-05

TIL 1/2-06

 

TA FORBEHOLD OM ENDRING AV SLUTT DATO.

 

FOR Å TRYGGE VORMA ØRRETEN FREDES GYTEOMRÅDET FRA SVANFOSSEN OG 2 KM NEDOVER VORMA TIL HORGEN/FARSET, FOR ALT FISKE.

FREDNINGEN SKJER I SAMARBEID MED OFFENTLIG FISKEFORVALTNING, V/FYLKESMANNEN.

GLOMMA OG VORMA ELVELAG.

 

Slik blir det dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Og så ble det ikke slik alikevel, og nå er det fritt frem for oss alle. Elvelaget har ikke "baller" og opphevet fredningstiden rett før jul.

Resultatet kan bli at fylke overtar saken og at fredningstiden i fremtiden kan bli enda lenger. De antydet at de normalt ville fredet elva frem til Mai.

 

Men sånn blir det når det er en herlig blanding av grunneiere som sammen skal komme frem til et standpunkt, men stort sett blir sittende og krangle om hvem som har rett til å sette opp skilt og andre oppslag på hverandres tomter. Å være tilstede på et møte med den gjengen her er desverre bare pinlig og til tider flaut.

 

Forvaltning kaller de det.

 

Jeg vil heller si det så sterkt at her har vi en salig blanding med grunneiere som har mistet mer og mer makt i lokalsamfunnet de siste 20 årene, og dette er den siste, men egentlige ubetydelige, bastion de kan slå seg selv på brystet og markere sin egen betydelighet.

 

Jeg hadde en gang to husky hanhunder. Ikke engang de hadde et behov for å pisse så høyt.

 

Ellers så er det en bra dag, særlig etter at jeg har fått ut litt eder og galle.

 

Og kjenner jeg ekstra godt etter, så har jeg de to årene jeg har bodd rett ved denne elva, blitt så glad i den at jeg vurderer og flytte hele familien ut på en flåte midt i elva. Selv om ørreten her til tider er så sær at jeg har et begynnende hjerteproblem. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her skrives og menes det veldig mye bra, men kanskje vi skulle samles til

" Vorma Harrens Venner " eller noe sånt og sammen gjøre noe ?

Det er lett å si at Elvelaget ikke "harr" baller, men det er lettere og stå rett i ryggen når man er fler ?

Kunne dette være interessant :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...