Gå til innhold

Tropisk


Sverre A. Meisingseth

Anbefalte innlegg

For dere som har fisket i slike farvann mange ganger:

Hvilke snører bruker dere når dere fisker på flats`ene?

Jeg var på Bonaire i mars - og drar tilbake i november.

Det jeg mislikte med snørene jeg "dyrkjøpte" før forrige tur (måtte jo kjøpe alle klasser for å finne et riktig snøre til stengene :rolleyes:) - var at klumplengdene var aaaaaaaaltfor lange.

I den vinden som hele tiden blåste fra feil retning  :-\ - mistet jeg kontrollen på 13 m klumplengder.

Er det ikke en fordel å ha kortere klumper enn dette på slikt fiske?

Etter hva jeg har lest - er det vindlige forhold på de fleste tropiske fiskedestinasjoner (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe å fare med her men ville tro en kort klump ville

skremme en sky og tricky fisk? Pluss at en kort klump begrenser

jo lengden på kastet noe.. Sjekk med runar kabbe el martin juhani,

de har jaktet saltvanns torpedoer i shorts og stråhatter før så de

har garantert noen gode tips! God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Lee Wulff Bermudatriangletaper til mitt tropiske fiske.

Denne har en klump som jeg tipper er ca 10/11 meter. Bra line som fungerer bra både med lange og kortere fortommer. Ang kastelengde så er det null problem å levere lengder på 25+ meter. Men når det er sagt så er det skjelden nødvendig med så lange kast. Normalt er vel heller mellom 15 og 20.

Mye vind er ikke nødvendigvis noen ulempe. Om vi snakker bones, så er de mye mindre sky når vind/bølger hjelper å  virvle opp overflaten, og reduserer fiskens vindu. Samt at bølger bidrar til å "kamuflere" ploppet fra flua.

Det finnes jo mange saltvannsliner på markedet, og de fleste har ikke spesielt lang klump…

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snøret som dr.jekyll brukte har jeg og brukt, senest nå på to ukers fiske i Los Roques, viktigste er nettopp at man ikke alltid trenger å kaste så langt, spesielt når man går på flatsen, viktigere å presentere flua litt roligere enn når man fisker sjøørret.... dette gjelder spesielt for sky bone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...