Gå til innhold

Flytende glassline


Bob Bart

Anbefalte innlegg

Det er ikke lett å svare sikkert på. Det jeg tenker er først og fremst å teste glasslina i flyt til vinterfiske. Jeg har gjort det samme før ved å smøre inne en SA stillwater line med silikon olje. Men det er klart at det er bedre med et ordentlig flyt snøre.

Fordelen med et (glassklart) flyt snøre på vinteren er at man kan fiske sakte uten å sette flua i bunn. Jeg tenker at man da kan legge litt mer tyngde i selve flua, for å få til en fin vertikal bevegelse i tillegg til den horisontale bevegelsen ved inntrekket.

Videre er dette med fluesnøre som attraktor noe å tenke på. Jeg tror at et fluesnøre som landet på overflaten er med på å påkalle sjøørretens oppmerksomhet. Et glassklart snøre medfører større sannsynlighet for at oppmerksomheten blir rettet mot flua, som er det eneste lett synlig i overflaten. Det kan selvsagt diskuteres om dette stemmer, men for meg er det iallefall nok besnærende til at det bør testes ut i praktisk fiske.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en film for lenge siden der en line blei lagt ut på overflaten og ett videokamera filmet dette undenifra. Lina ga fra seg ett lysshow idet den traff filmen på flata når den brøt vannfilmen, og det samme skjedde når lina ble trukket inn på stille overflate. Fargen på lina hadde nok ikke spilt noen rolle her, samme effekt vill det ha blitt uansett om lina var transparent eller farget. Og skulle sola dukke frem vil vel en glassline mer sannsynlig reflektere lys en ei farget line vil jeg tro.

Dette jeg skriver over her er grunnlaget for spørsmålet angående fordeler ved ei glassline i flyt.

Ikke meninga å kverulere eller noe sånt asså, jeg bare tenker høyt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en film for lenge siden der en line blei lagt ut på overflaten og ett videokamera filmet dette undenifra. Lina ga fra seg ett lysshow idet den traff filmen på flata når den brøt vannfilmen, og det samme skjedde når lina ble trukket inn på stille overflate. Fargen på lina hadde nok ikke spilt noen rolle her, samme effekt vill det ha blitt uansett om lina var transparent eller farget. Og skulle sola dukke frem vil vel en glassline mer sannsynlig reflektere lys en ei farget line vil jeg tro.

Dette jeg skriver over her er grunnlaget for spørsmålet angående fordeler ved ei glassline i flyt.

Ikke meninga å kverulere eller noe sånt asså, jeg bare tenker høyt. :)

du sier noe der, har hørt dette før jeg også.  <<l

men den andre der da som de skriver om?

SKYline Trout Fly Line

GSP SKYline Trout line, utilizes a “no-stretch” GSP core, dyed a light sky-blue with a clear slick coating. The GSP core yields lighting quick reactions for improved hook-ups. Now you can hook those ones who got away! Taper design allows for soft presentations with maximum control. Available in WF, sizes 2-6 weight, Color - Sky Blue, 90 feet long. $54.95

Den høres jo ikke dum ut ?

Altså det spiller sikkert ikke noen rolle hvilken farge det har....men jeg tenker litt på, og dette har jeg skremt fisk på før, når lina flyter over fisken ? kanskje en blue sky farget line vil være mindre iøyenfallende for fisken? att den ikke vil tenke så godt over snøret med en slik farge enn ett fluo oransje snøret?

vet ikke men kanskje?

jeg får så troa og lyst til og teste slikt når jeg leser sånt :rolleyes:;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste man har under praktisk fiske er trua, så kjør på. Man kan jo spørre seg om fisken oppfatter lina som "sky blue", eller noe annet.. men det finner vi vel aldri ut av.. ;D

Jeg fisker mye med en rimelig synlig oransje wulff TT line og fanger likevel fiske både i elv og i stille vann. Om jeg kansje hadde kroket ett par ekstra fisk igjennom sesongen med en sky-blue line kan man jo spekulere i, men jeg personlig tror ikke det hadde utgjort så stor forskjell i de miljøene JEG fisker i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste man har under praktisk fiske er trua, så kjør på. Man kan jo spørre seg om fisken oppfatter lina som "sky blue", eller noe annet.. men det finner vi vel aldri ut av.. ;D

Jeg fisker mye med en rimelig synlig oransje wulff TT line og fanger likevel fiske både i elv og i stille vann. Om jeg kansje hadde kroket ett par ekstra fisk igjennom sesongen med en sky-blue line kan man jo spekulere i, men jeg personlig tror ikke det hadde utgjort så stor forskjell i de miljøene JEG fisker i. :)

hehe ;D

man må ha trua ,det er det viktigste <<l

men altså, heller en sky blue line enn en glassline ? :D

men kan noen forklare meg hva en 40ft lang klump kan ligge på i gram når man tenker i kl 4?

kan dette sammenlignes med hva ?

dette har jeg null greie på <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en film for lenge siden der en line blei lagt ut på overflaten og ett videokamera filmet dette undenifra. Lina ga fra seg ett lysshow idet den traff filmen på flata når den brøt vannfilmen, og det samme skjedde når lina ble trukket inn på stille overflate. Fargen på lina hadde nok ikke spilt noen rolle her, samme effekt vill det ha blitt uansett om lina var transparent eller farget. Og skulle sola dukke frem vil vel en glassline mer sannsynlig reflektere lys en ei farget line vil jeg tro.

Dette jeg skriver over her er grunnlaget for spørsmålet angående fordeler ved ei glassline i flyt.

Ikke meninga å kverulere eller noe sånt asså, jeg bare tenker høyt. :)

Hehe, det kalles vel å diskutere når innspillet er så fornuftig. <<l

Det du skriver om film forsøket er helt riktig. Men det forutsetter stille vann og mye lys. Så under slike forhold er det antagelig hippsomhaps om man bruker en farget eller klar flyteline.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en film for lenge siden der en line blei lagt ut på overflaten og ett videokamera filmet dette undenifra. Lina ga fra seg ett lysshow idet den traff filmen på flata når den brøt vannfilmen, og det samme skjedde når lina ble trukket inn på stille overflate. Fargen på lina hadde nok ikke spilt noen rolle her, samme effekt vill det ha blitt uansett om lina var transparent eller farget. Og skulle sola dukke frem vil vel en glassline mer sannsynlig reflektere lys en ei farget line vil jeg tro.

Dette jeg skriver over her er grunnlaget for spørsmålet angående fordeler ved ei glassline i flyt.

Ikke meninga å kverulere eller noe sånt asså, jeg bare tenker høyt. :)

Hehe, det kalles vel å diskutere når innspillet er så fornuftig. <<l

Det du skriver om film forsøket er helt riktig. Men det forutsetter stille vann og mye lys. Så under slike forhold er det antagelig hippsomhaps om man bruker en farget eller klar flyteline.

:) :)

Nå blir jeg litt usikker her  ;D tanken var å bruk glassflyt på sky fisk under solforhold og stille vær. Så kommer dere med påstander, attpåtil begrunnet, om at glasslina vil gi MER refleksjoner. Stemmer dette er jo mine førvinterlige tanker bortkastet.

Men hva med skygge?  En ting er refleksjoner men hva med skygge? Vil ikke ei glassline absorbere mindre lys og kaste mindre skygge?

Jeg tenker også at mengde refleksjoner gitt av ei glassline vil avhenge av strukturen i lina...

Jeg tror jeg må prøve selv  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Jeg har ikke peiling, men noen tanker har jeg jo gjort meg. Og det er at uansett hva som ligger på, eller i overflatefilmen så vil det gi et mønster. Har sett skrevet ganske mye her om at fisken ser "avtrykket" av flua. Da vil jo et snøre gi et enda sterkere avtrykk. Jeg har ikke gjort det selv, men hvorfor ikke ta en bit med helt klar sene og legge i et glass med vann og se på fra undersiden. Likeledes med en farget senestump.

Ikke ta dette ille opp, men også "en blind høne finner et korn". Og som skrevet, jeg vet ikke, men tanken er der.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med skygge?  En ting er refleksjoner men hva med skygge? Vil ikke ei glassline absorbere mindre lys og kaste mindre skygge?

Veldig bra: Man må skille vannfilmens reflesjon av sollys og snørets skygge. Refleksjonen vil på stille vann og mye lys være veldig synlig når man kaster et flytsnøret i vannfilmen. Skyggen, eller siluetten, til snøret er noe annet. Om siluetten til snøret tenker jeg først og fremst at det er en fordel å ikke la siluetten til snøre konkurere med siluetten til flua, om sjøørrettens oppmerksomhet. Her er Magne sine tanker gode som gull:

Har sett skrevet ganske mye her om at fisken ser "avtrykket" av flua. Da vil jo et snøre gi et enda sterkere avtrykk. Jeg har ikke gjort det selv, men hvorfor ikke ta en bit med helt klar sene og legge i et glass med vann og se på fra undersiden. Likeledes med en farget senestump.

Magne Fjellstad.

Fin diskusjon i denne tråden gutter  <<l

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen,

Nå har jeg fått testet Monic All Weather Clear WF # 8 lina. En klar flyteline.

For en line! Den er nesten gratis, har ikke noe minne, skyter kjempegodt og sist men ikke mist så har den perfekt farge. Det er som å fiske med en eneste lang Fluorocarbon fortom! At ingen har agenturet på denne i Norge, må bero på en inkurie. Jeg kan ta det systematisk. På pluss siden er det:

1, Kaste egenskaper

Den kaster svært godt, har ikke noe minne, og legger seg snor rett ut over vannet. Jeg valgte å gå for en #8 på en rask #7 stang. Det var nok lurt, idet linene er kjent for å være litt lette. Det var ikke noe problem å holde masse line i lufta, og buktene ble akkurat så trange man ville ha dem. Jeg kaster like langt med denne som med et SA Stillwater, men Monic lina er 30.5 meter lang (SA Stillwater er 27) så man trenger ikke bekymre seg for å kaste ut på backingen. På det gamle SA riggen hadde jeg lagt inne et ekstra skytesnøre mellom backingen og skyteline. Men det trengs ikke med Monic lina. Det gikk grit å kaste ut hele i (lett medvind.)

2, Stealt egenskaper

Lina ser litt melkehvit/blank ut når du holder den i hånden. Så jeg var sketiske. Men straks den kom i vann så skjønte jeg poenget. Det er perfekt med litt hvit farge som absorberer alt lys. Hvis du kjøper en så legg merke til forskjellen på synligheten av snøret som ligger på land og det som er i sjøen. Det blir nesten borte i sjøen! Dette er kastesnørenes svar på Fluorocarbon.

3, Slite styrke

Monic er ett av to selskaper som bruker et annet type materiale i linene sine enn absolutt alle andre snøreprodusenter. Slitestyrken skal være svært god og Monic har en garanti på ett år på sine sører. Mine SA Stillwatersnører var utslitt etter ca 6 måneder. Hvis Monic holder i ett år og samtidig er 1/3 av prisen så er det et kanon produkt.

4, Minne

Det er ikke minne i snøret. Jeg har ikke prøv det i minus grader enda, men i 4 pluss fungerte det fint.

5, Overfalten

Overflaten på snøret er litt ruglete, men mye mindre enn i Shark utgaven til SA. Monic snøret sliter heller ikke på fingrene ved inntrekk, slik som Shark snøret gjør.

6, Fyte egenskaper

Snøret flyter ikke opppå vannfilmen, men heller i selve filmen. Det ligger med andre ord litt tungt i vannet, men det spiller ingen rolle for meg. Dog kan det hende at noen synes det er litt tunkt å løfte til nye kast, men det er ingenting mot et intermediate eller et synke snøre.

7, Pris

250 nkr ferdig levert i postkassa. Det er billig for et så bra snøre!

8, Praktisk fiske

Jeg fikk sjøørret på første tur med dette snøret. Det blir ikke vaser på snøret så tiden går med til fisking. Og snøret skremmer fisken mindre enn andre flyte snører (etter min mening).

På minus siden kan det nevnes at:

1, Det kan være vanskelig å lage feste fortommen eller backingen. Snøret kommer med løkke i bekke ender, men disse er litt store etter min mening. Jeg klipper de nok av og bruker nåleknuten eller noe annet, som får feste.

2, Ingen som selger disse i norge.

(Monic lager også glassklare intermediate snører. Det snøret jeg skulle få har enda ikke kommet, så disse vet jeg ikke noe om. Men det jeg hører er at de er laget for tropisk fiske. Derfor har de mye minne i kalde Norge.

Les mer om disse her: http://midcurrent.com/gear/clear-fly-line-provides-hidden-advantages )

Når det gjelder flytesnøret til Monic så er jeg ikke i tvil: Det er det beste flytesnøret jeg har prøvd til sjøørret i sjøen. Mitt klare første valg utover vinteren! Her er et bilde så får dere intrykk av fargen:

monic.jpg

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...