Gå til innhold

Fortom til tørrfluefiske - anbefaling - flettet,monofil etc?


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år nå brukt å kjøpe ferdigtapert monofilament fortom som jeg har skjøtet på spiss selv. Dette har fungert sånn passe. Men jeg har nesten alltid irritert meg over minne på fortommen, og har så langt det har latt seg gjøre forsøkt å strekke den før fisket begynner. Dessuten opplever jeg stadig at det ikke er barebare å få strekt fortommen fullstendig.

 

Siden jeg hoppet av utstyrshysteriet :? for noen år siden, så kan det godt hende jeg har gått glipp av at det kanskje fins bedre fortommer idag, andre materialer osv.

 

Lurer litt på hva dere bruker av type fortom til tørrfluefiske på stille vann?

Lengde?

Har dere tips til fortom som strekker seg lett og ligger som en rett strek på vannet?

 

Håper det er noen som er fornøyde med fortommen sin og som vil gi tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg kjører alltid med 9 fots ferdig taperte mono fortommer også bruker jeg froghair som spiss. kjøper stort sett fortom med 0,2 spiss, også knyter jeg på halvmeter 0,18 også ett par meter 0.16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Froghair skal vist væra så genialt materiale, følge reklamen. Og den er rett bra, sterk takler knuter gjør den også.

 

Syns ikke det er noe stort problem med minne, strekker fortommen ved første besøk ute i skogen, og da fungerer det stort sett greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd både ferdigtaperte og selvknytte fortommer og kommet frem til at jeg kjøper ferdigsnakra fortom, snipper vekk litt av spissen og knyter på en bitteliten ring. På den andre siden av ringen bytter jeg spiss etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har selv svart på spørsmålet som ble stilt. Følte bare at spørsmålet som ble stilt først og fremst handlet om hvilket merke som ble brukt:

Rio Powerflex, Fulling Mill, Stroft, Orvis Mirage, Maxima, froghair er merker som ble nevnt. Alt dette kan jo knyttes på som spiss på en flettet fortom, ferdigtapert monofilament eller selvtapert monofilament.

Av de svarene som sier noe om type fortom ser det ut at de fleste kjøper ferdigtapert fortom, nettopp det jeg bruker selv og som jeg ikke er fornøyd med.

Da får jeg bare forske videre til jeg finner den rette løsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

 

Har du prøvd å lage deg en tvunnet fortom?

Den står beskrevet i boken "Micropatterns" av Darrel Martin og en

forenklet variant i boken til Staffan Lindstrøm.

Det går ut på å tapere med flere tråder som man fletter sammen.

Den strekker fint og er litt annerledes.

 

Skal se om jeg skal lage en beskrivelse med bilder.

Eller kanskje det er noen andre der ute som kan forklare?

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Kjøp eller lån boka, bare ett kast til :) Kan vel være staffan vil skrive noen ord i ett word format og legge ut hos deg Rune? Hadde vel vært genialt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror jeg har vært borti noe liknende for mange år siden.

Tror faktisk jeg brukte en drill til å tvinne maxima monofilament.

 

Samme prinsippet som når man binder enkelte forlengede bakkropper på fluene?

Det er så lenge siden at jeg knapt husker det.

Muligens var det litt for mye styr, men jeg skal undersøke hva som står i Staffans bok,

kanskje det er en hendig måte å gjøre det på.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at Staffan bruker drill. Leve Black and Decker! :)

 

Jeg har også irritert meg kraftig over minnet på taperte kjøpfortommer. En høvelig løsning har vært å strekke den i noen timer. Festa et lodd i spissen og hang den fra taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...