Gå til innhold

Døgnfluer


Viggo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har følgende utfordring til dere

 

Ettervhert som årene har gått har jeg havnet iopp i noe jeg kaller for Døgnflue helvete i flueboksen min, alt for mange mønstre, og lite strukturert binding må ta skylden for dette.

 

Det jeg lurer på er hva slags flue du anser som den beste til å immitere døgnfluer , duns, spinnere, klekkere, og hvorfor :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste dunimitasjonene er etter min mening cdc-comparadun og parachute-duns. Til spinnere(spente) bruker jeg organsavinger og dubbet cdc-framkropp/bryst. Til klekkere bruker jeg ofte cdc i vingesekken, evt. en helt vanlig parachute-døgnis. Fungerer like bra... Jeg legger vekt på at fluene er lette å binde, og flyter godt, samt lager den siluetten jeg tror fisken vil ha. Greit at cdc ikke flyter etter en fisk, men når de er så lette å binde, kan en ha flere med seg, og bytte flye, evt. ristebokstørke dem...

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Jk tydelighvis ikke mange som har samme problem som meg (for mange immitasjoner, og lite standarisert), fant et nytt mønster som er en mellomting mellom klekker og dun, som fungerer utmerket når fisken tar duns, denne flua ble etterhvert min favoritt i år (Sailwing Dun) :)

 

Å fiske med cdc vare nesten utelukket for meg når det gjelder rennende vann, men etter at jeg begynte å bruke denne \cdc oljen flyter de like lenge og godt som vanlig hackle fluer.

 

En ting til er duns med brente vinger de proppelerer ja, men når de ligger på vannet er de utrolige stabile, og velter aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at det er mange måter å binde en døgnflue dun-imitasjon på. Noen sverger til parashute, andre bruker kun no-hackle eller comparadun, noen ønsker super-realistiske imitasjoner med brente eller lakkerte stive vinger, mens andre vil ha mer tradisjonelle imitasjoner, gjerne med v-klippet fronthackle (palmer). Andre igjen bruker kombinasjoner av disse eller videreutviklede ideér, slik som f.eks en Sailwing dun eller en Loopwing dun. Og selv om man bruker samme type mønster, så har mange forskjellig oppfattelse og erfaringer med hvilke materialer som fungerer best på akkurat DET mønsteret...

 

Alle variantene fanger jo fisk, så jeg tror våre første erfaringer med et nytt mønster er helt avgjørende for hvor sterk tro vi får på akkurat DET mønsteret.. Får man en stor fisk på første kastet med et helt nytt mønster, så er det klart det styrker trua på mønsteret... :D På samme måte mister vi trua på et nytt mønster hvis vi gang på gang presenterer den for en vakende ørret, og flua blir ignorert... #-o

 

I dag er jeg cdc-vinge-fanatiker, og jeg tror nesten hjernen min har slettet fra hukommelsen at jeg faktisk fanget ørret den gangen jeg brukte poly-vinger også.. Merkelige greier.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva slags flue du anser som den beste til å immitere døgnfluer ' date=' duns, spinnere, klekkere, og hvorfor :)?[/quote']

 

Her kan du også lese noen erfaringer om mønstrene :

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=590

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=914

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=803

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=811

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=1648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80% av fiskene som spiser duns tar jeg på en fallskjemflue med fibettshaler, cdc vinger og kropp av dubbing eller biot. 10% tar jeg på v-hackle som jeg bruker når det blåser litt/fluene sitter "løst" på vannet. Og de siste 10% tar jeg på no hackle.

Det viktigste av alt er at vingene er lette og trekker lite vann og at hackelet er stort nok slik at flua ikke velter.

 

Men man skal ikke nødvendigvis henge seg for mye opp i å ha et generelt mønster for alle. Det er flere døgnfluearter/familier som sitter svært forskjellig på vannet. Avtrykket de lager og inntrykket fisken får av størrelsen er til tider viktig.

 

Noen eksempler:

 

Høytsittende: Ephemerella og Leptophlebia (delvis)

Lavtsittende: Baetidae (hele baetis)

 

Ut i fra dette så bruker jeg ofte no hackles når baetis klekker fordi de hviler med hele kroppen på vannet. Videre ønsker jeg en meget lett dresset flue til baetis siden de ofte klekker der det er glatt strøm/blankt vann. Og der kan fisken studere flua lenger. En døgnflue som sitter på vannet ser mer ut som en rett strek en et insekt med 1000 bein. Ephemerella kan lages en til to størrelser mindre fordi de sitter med bakkroppen høyt hevet. Eks. En fallskjermflue som er to str. mindre med samme hackle og vinge som den egentlige størrelsen. Til slutt: selv om døgnfluene lager avtrykk så ser fisken resten av flua som ikke er nedi. Ergo: Det spiller skjelden stor rolle :roll: Men det som spiller stor rolle er at du binder tynne fluer, lett dresset det er A & O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og informative svar :)

 

En ting jeg tenker mye på når det gjelder døgnfluer, er følgende:

 

Hackel bør ikke overdrives (for mange tørn) pga at hvis man bruker for stort, og for mye hackel vil ikke vingen komme til syne, mulig dette er tull, men jeg får i ale fall bedre tro på fluene mine med denne teorien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo,

Hackel bør ikke overdrives (for mange tørn) pga at hvis man bruker for stort, og for mye hackel vil ikke vingen komme til syne, mulig dette er tull, men jeg får i ale fall bedre tro på fluene mine med denne teorien

Det bør ikke være for tett hackel, enig i det. Men hackelet må ikke være for kort, det er nesten det værste. Tipper flua så er hele vitsen borte, jeg pleier å gå opp litt i størrelsen på de mindre fluene.

 

Ta eksempel denne flua som er rimelig godt proporsjonert. Hackellengden er passe, dvs. fibrene stikker litt ut på baksiden av kroppen. Det kunne godt ha stukket ut nesten dobbelt så mye uten at flua hadde fisket dårligere av den grunn. I hvertfall til bakerst på krokbøyen.

 

paradun.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stygg den flua der Rune :)

Hadde jeg hatt sånne fluer i alle størrelser, og farger hadde nok problemet mitt vært borte :)

Men det må da væe flere som har tanker rundt dette temaet, er ikke dette en Ørretside da :)?

Hva med KLekkere og spinnere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til døgnfluefiske bruker jeg helst vanlige fallskjerm fluer, oliven og brun 12-18 + en gul 12-14 og grå 10-12. Dette har dekket alle de artene jeg har kommet over i år. Til Vulgata/Danica bruker jeg oftest en flue med forlenget kropp av dubbing som f.eks mono mayfly og tekstillim mayfly som du sikkert har sett under fluebindesidene... Til klekkere bruker jeg som også Rune sier i innlegget over brune og olivene cdc-loop fluer, helst på bøyd krok. Men jeg har også en favorittklekker:

en sort og rødbrun klinkhammer sak. http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=108 Funker veldig bra å de fleste døgnfluene :) De få gangene jeg har brukt en spent spinner i år, har jeg satt på en rødbrun med vinger av hvit cdc. Den flyter bra (helt til du får en fisk...) Men jeg er ikke helt fornøyd med den, syns den har en stygg evne til å tvinne fortommen, så den kommer nok til å bli kastet ut neste år #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kan vel bare legge til at mine sære holdninger til imitasjoner av duns er beskrevet her - http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=111&mode=thread&order=0&thold=0

 

Når det gjelder klekkere er jeg ganske så lik Rune + at jeg liker enkelte varianter av klinkammermodellen. Fikk også mye fisk på en ny klekkermodell i sommer, men den må testes ut mer før jeg kan fastslå at det var flua som gjorde utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
De få gangene jeg har brukt en spent spinner i år' date=' har jeg satt på en rødbrun med vinger av hvit cdc. Den flyter bra (helt til du får en fisk...) Men jeg er ikke helt fornøyd med den, syns den har en stygg evne til å tvinne fortommen, så den kommer nok til å bli kastet ut neste år #-o[/quote']

Hva slags krok brukte du? Hvordan lagde du vingen? Tipper at løsningen på problemet med tvinn ligger i ett eller begge svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemelli,

Hva med de tradisjonelle Pale Wattery fluene med vinger av fjærfibre fra stokkand, rugde og eller andre fjær.

Er de ute eller ?

Fisket med en i sommer. En marginata imitasjon med vinger av stokkand og det funka det.

Velkommen til det 21de århundre laugh.png' alt=':lol:'> Neida, de funker jo de men ulempen er at de vingene bare er fine den første fisken. Men, det er slike vinger som er håndverk. Det hender at jeg er i det nostalgiske hjørnet selv og binder fluer med quillvinger. Moro å teste ut ulike typer fjær. Jerpe, Storfugl, hegre og kongeørn er blandt favorittene. Sistnevnte en spøk #-o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg for min del synest at desse fluene velter for lett.

Med kroppshackle og litt halvtung vinge, føler eg at dei lander ofte feil.

Blir berre halen som skal stabilisere, og det er for lite til min smak.

 

PS Det er berre ein absurd teori eg har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander,

tmc 100, vingen ble lagd ved å binde inn en bunt med cdc fibre med noen åttetals-surringer.

Det er nok typen cdc som er benyttet og hvordan de er bint inn som er saken. Bruker du cdc med for grove stammer så kan det ofte føre til tvinn. Vingene bør ikke være for stive. Vinklingen av dem kan også ha mye å si. Det er lurt å prøve seg med en "spinsaver" på slike fluer. En liten bit garn eller cdc oppå flua mellom vingene hjelper mye mot tvinn. Du ser en slik her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=81&mode=thread&order=0&thold=0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...