Gå til innhold

Balsa treplater som bindemateriale.


Kim W

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden fem balsatreplater og har tenkt å eksperimentere litt med dette materialet i vårfluer, svømmepupper ol.

Disse jeg har liggende er 3mm tykke og de virker ubehandlet. Må eller bør dette treverket behandles eller impregneres på noe vis før man bruker det som fluemateriale?

Det blei på en annen side her linket til en flue ved navn ÅBO - sländan med korkkropp.  I beskribelsen står det at kroppen er av kork. Hvilke forskjeller er det på egenskapene til kork og balsa som fluebindemateriale, om det er noen? Er en av dem å foretrekke fremfor det andre med tanke på flyteegenskaper og evne til å holde vann ute? Og vil vannfasttusj påvirke negativt på de to faktorer nevnt føre her?

http://www.pitealv.se/?p=48&u=2

Hvis noen har kjennskap og erfaring til balsa, både til  binding og i praktisk fiske må dere gjerne dele på kunnskapen her. Bilder av fluer er også kjært velkomment, ingenting inspirerer bedre enn ett fotografi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen ismopuppan-lignende balsafluer med bug-bond som lakk og feste. Det ser ut til å fungere greit. Pass på å forankre kroken godt i balsaen så den ikke knekker av for lett. De første jeg laga blei litt svake. Bruker krokstørrelse større enn jeg ellers ville brukt, som tåler at krokbøyen kommer litt inn i balsaen uten at krokgapet blir for lite. Legger et åpent lag bindetråd på kroken for friksjon og filer et spor i balsaen. Legger på litt ekstra bugbond på undersiden for å få styrke. Tusjer fargene. Både stive bein og gummibein. Men disse har jeg ikke fått testa på fisk ennå. Laga seint i høst.

3mm høres kanskje litt tynt ut. Ville gått for 5mm, så har du litt å pusse på. Det finnes balsastenger med forskjellige diameter å få kjøpt. Burde være bra utgangspunkt for å sette i drillen og pusse ned. Lager mine koniske og skråskjærer i fronten.

[attach=1]

post-4558-13949893967297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv et lass med balsa på veg fra england nå.

Flua såg giftig ut waffer'n. Jeg har lest at det er lurt å fukte balsaen, så legge den til tørk. så dra over med sandpapir også male/ lakke den. Et lag med klarlakk eller epoxy på toppen og flua før et fin skinn og blir mer holdbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul vårflue!

Da jeg bygget modellfly for 15 år siden jobbet jeg endel med balsa. Materialet er ganske porøst og mykt, men dette kan variere. Anbefaler absolutt å behandle treverket med lakk, epoxy, UV lim eller lignende, da balsa absorberer fuktighet mye raskere enn de fleste andre trearter. Bruk noe som er ganske tyktflytende, slik at lakken/limet ikke trekker inn i treverket. Da vil det miste noe av sin lette, porøse karakteristikk. Trikset fra RuneWestre med å fukte balsaen og så legge den til tørk før videre arbeid er lurt hvis du skal legge tynnt lag med lakk på. Da reiser fibrene i overflaten seg, og disse pusser du så bort når balsaen er tørr igjen.

Når det gjelder sandpapir så trengs det stort sett veldig fine typer for å pusse balsa effektivt. Grovkutt med tapetkniv/skalpell og puss ned med fint sandpapir. 

Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue, Waffer´n! Fordelen med ei sånn flue, sånn jeg ser det, er at den pga vekta er fin å "trykke frem" i motvinden og strekke ut en lang fortom. På sky fisk i blankvann kan den nok skremme, men andre ganger kan den gi det ploppet som skal til for å få fiskens oppmerksomhet. Ja, og så synker den aldri!

"Hva slags pussepapir bruker du og hvor får jeg kjøpt det?"

Jeg bruker sandpapir/slipepapir i grovhet 100 til 300. Det får du på Biltema, Claes Ohlson, Jernia, Obs Bygg, osv.

Du trenger minimalt for å pusse balsaen, og den slites ikke ut til dette bruket. Ellers så synes jeg det er vanskelig å spike så smått og anbefaler drillen for Ismopuppan.

Har du ikke UV-lim, er Bugbond kanskje vel så bra for å feste kroken og forsegle overflaten. Jeg vil ha kroken godt inn i balsdelen. Ligger den oppå kroken kan den lett vries av om du ikke forsegler godt med UV-limet.

En krok som TMC212Y har en stor bøy som gir god anleggsflate og forankring for feste:

http://www.gero.no/produkter/fluekroker/tiemco-tmc-212y.aspx

Lagde ei flue med denne i str 11 og Bugbond for å teste i dag, og det blei veldig robust.

Til farge bruker jeg gull-tusj. Det finner du på de fleste bokhandlere i dag. Gull og sølv. Gullfargen gir en fin olivengrønn farge (!) som jeg synes passer bra til vårfluepupper. Sølv er veldig fin til å dekke over mørk farge der jeg vil ha noe lysere på div fluekropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På flua over her har jeg brukt Loon UV-lim og tmc100 #12 og har mange kroksorter liggende. Skal eksperimeneter litt med 212y også og kansje legge en dråpe zap-a-gap på krokstammen før den legges i balsavingen. Takker for tips om fuktig av balsaen, farging og sandpapir! Flua over flyter bra, men jeg synes den ligger litt for tungt i filmen. Med litt trening så blir nok påføringen av uv-lim bedre sånn at dette ikke veier ned flua så mye. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...