Gå til innhold

Ting og tang som kan brukes til Fluebinding


Atle L

Anbefalte innlegg

Staffan var min store inspirasjon da jeg startet med fluebinding rundt 1990. Den mannen fant (og finner fortsatt) bindematerialer i det meste. Har vel bundet fluer av alt fra kjønnshår til husdyr, garn, gensere, tepper, leker, plast og innpakningspapir etc. Er bare fantasien som setter grenser ;) Men heldigvis har butikkutvalget blitt litt bedre med årene (og dyrere vel å merke) så nå slipper man å være like kreativ i mangel av hyllevarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Jeg tenkte mest på å bruke dem til fluebinding, slik at man slipper å binde selv. Sliter med tid og motivasjon om dagen.. :)

;D

Da er vi to, men begynner å løsne her i gården. Satser på litt småsurring på søndag. Får se om det blir i form av nyfanget kineser i full dressur eller om jeg selv må surre bindetråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat lagde streamere kun av materiale vi fant på Husfliden på Otta for to år siden. (bortsett fra kroken da) Tror kreasjonen besto av noe sånn som piperensere, ulltråd og vaskepropplenke til øyne. Sytråd og superlim holdt det hele isammen.

Navnet på flua ga seg igrunn selv : "husfliden"

Fisk fikk vi på de og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qtips funker bra som tube! Innerrøre på ajaks flasker likeså

Qtips rør er litt for sprø og brister lett, iallefall sist jeg prøvde ( noen år siden).Kanskje ikke lurt så legge mye arbeide og dyre materialer på en Qtips tube.

Men innerrør på sånne sprutflasker som du nevner er som regel mykere :)

Har nevnt det før, handarbeidsbutikker og hobbybutikker kan ha mye som funker og som er billig.

Kjøpte noe flashgarn som funker ypperlig til sjø-ørret fluer og dubbing på laksetuber. Billig og mye <<l

Link her http://www.ericas.com/sewing/embellishvillagehotfixfibers.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat lagde streamere kun av materiale vi fant på Husfliden på Otta for to år siden. (bortsett fra kroken da) Tror kreasjonen besto av noe sånn som piperensere, ulltråd og vaskepropplenke til øyne. Sytråd og superlim holdt det hele isammen.

Navnet på flua ga seg igrunn selv : "husfliden"

Fisk fikk vi på de og...

HVA??? Får man fisk på materialer som ikke har logoer som Guideline, Hareline, Withinng osv!?? Det tror jeg ikke på! :o;);D

Flere fine tips her nå, fått noen ideer ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qtips funker bra som tube! Innerrøre på ajaks flasker likeså

Qtips rør er litt for sprø og brister lett, iallefall sist jeg prøvde ( noen år siden).Kanskje ikke lurt så legge mye arbeide og dyre materialer på en Qtips tube.

Men innerrør på sånne sprutflasker som du nevner er som regel mykere :)

Har nevnt det før, handarbeidsbutikker og hobbybutikker kan ha mye som funker og som er billig.

Kjøpte noe flashgarn som funker ypperlig til sjø-ørret fluer og dubbing på laksetuber. Billig og mye <<l

Link her http://www.ericas.com/sewing/embellishvillagehotfixfibers.htm

Noen konkrete her som du har testet til dine fluer? Var jo masse som ser flott ut der, og sikkert mer i hver pakke en i det som kommer til fluebinding eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nevnt noe om dun i pute som spey hackel også, det må testes <<l Hva med fjær av skogsfugl som orrfugl og tiur, eller Rype. Noen som har testet det?

Denne tanken har jeg hatt selv. Trekker stadig ut store fjær med myke fibre ut av putene mine og med litt farge må jo disse kunne funke fint til reker. Må prøve! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkrete her som du har testet til dine fluer? Var jo masse som ser flott ut der, og sikkert mer i hver pakke en i det som kommer til fluebinding eller?

Ja jeg har kun prøvd denne: Coral Reef Angelina Sampler

Angelina "Hot Fix" Fibers

En anelse blass i fargen men det synes jeg bare er en fordel. Mykt og fint og kan brukes både i vinge og til dubbing.

Pakken inneholdt 6 farger og som jeg ser nå veier 1/2 oz. som er ca 15 gram. Rikelig.

Jeg betalte i lokal butikk her ca 80 kroner, måtte sikkert minst betalt minst 4 gangen i en fluebindebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nevnt noe om dun i pute som spey hackel også, det må testes <<lHva med fjær av skogsfugl som orrfugl og tiur, eller Rype. Noen som har testet det?

Er småviltjeger, så ja  ;D

Spørs hvilken del du bruker på fuglen. Vinger etc. er litt for stive, men fine til Muddler minnow og klassiske mønstre. Rumpefjæra er mykere og kan brukes til så mangt. Da jeg startet med fluebinding så var det gull å kjenne noen jegere  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...