Gå til innhold

Trenger tips til kjøp av kamera


Andreas Myrvang

Anbefalte innlegg

Uten tvil PANASONIC GH3

http://vimeo.com/56801484

http://vimeo.com/56992228

Dette er bare noen eksempler på hva dette kameraet er i stand til. Knuser de fleste speilløse/ og de med speil på video!! Bildekvaliteten er også blitt MYE bedre enn forgjengeren. Du har også mulighet til å benytte deg av elektronisk lukker, og ta opp til 20 bilder i sek  ;D!! Med vanlig lukker tar det 6 bilder i sek, skulle holde det også. Full HD 1080P i 24,30, og 50P.

Best value for the buck?? Hell yeah! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er videoegenskapene man er ute etter er 550D et utmerket valg. Ettersom det er en utgått modell er det superbillig om dagen, og det har akkurat samme sensor som 600D, 650D, 60D og 7D. 550D gir nøyaktig samme billedkvalitet som alle disse i videomodus.

De nyere kameraene i samme serie (600D, 650D) har vel noe bedre autofokus på stills, og de dyrere 60D, 7D, modellene har i tillegg mye bedre skuddtakt, værtetting + mye annet snadder. Men som rent videokamera får du faktisk nøyaktig samme billedkvalitet på alle de nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de først nå fått 50p på speilrefleks? :o

Edit: Hadde det vært opp meg så hadde jeg valgt GH3 uten å blunke kun pga videodelen

Ja, GH3 virker veldig spennende! Skal man dømme etter de tekniske spesifikasjonene er det på flere måter et overlegent kamerahus for videobruk. Vurderer selv et sånt til videobruk, spesifikt til store utsnitt med mye detaljer og stor dybdeskarphet, som landskapsbilder, urbane landskap o.l.

Canons DSLR-kameraer er etter min erfaring ikke spesielt bra på sånne bilder i videomodus, det blir lett mye moiré og aliasing (resulterer bl.a. i lilla, utflytende kanter på f.eks. bølger i vann), noe som rett og slett gir et amatørmessig helhetsinntrykk. Dette har ødelagt mange ellers fine scener for meg. Derimot er de spesielt bra på portretter, nærbilder og andre enkle komposisjoner der man typisk bruker liten dybdeskarphet. På sånne bilder gir de et veldig "filmaktig" bilde. Så en DSLR med stor sensor til alle sånne bilder og en GH3 til de store, detaljerte utsnittene hadde nok vært en fin kombo. Men da begynner det å bli en del å drasse på (og ikke minst blir det dyrt når man regner med alt nødvendig tilbehør!).

Problemet med GH3 er vel tilgangen på billig kvalitetsoptikk - til Canon og Nikon er utvalget veldig mye større, spesielt brukt, og med den lille sensoren GH3 har er det ikke bare å bruke adaptre og billig, brukt fastoptikk heller, sånn som du kan på f.eks. Sony, Nikon og Canon. På grunn av at sensoren er halvparten så stor som en fullformatsensor blir et 50mm (normalobjektiv) til et 100mm (teleobjektiv) når du setter det på et Micro FourThirds-kamerahus som GH3, og det gjør at det er dyrt og vanskelig å finne gode vidvinkelobjektiver til det. For eksempel må man ned på 12 mm på GH3 for å få vidvinkel tilsvarende 24mm på fullformatsensor, og gode 12mm-objektiver er dyre, også brukt.

Samtidig er det jo tilsvarende billig og enkelt å skaffe seg gode teleobjektiver til det, og det er jo selvsagt veldig positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

minste problem  http://www.japanphoto.no/samyang-7-5mm-mft-sort  med stor vidvinkel........ 

7,5mm MFT  trådstarter høres som om han skal bruke utstyret i familiesammenheng og i tur sammenheng..... jeg tror at han ville sette stor pris på å få utstyret kompakt.... jeg vet at gutta med store digre sorte tunge hengende på magen.. fnyser i nesa.... finner svakheter ved urstyret dersom  det ikke heter C eller N  jeg tror jeg aldri har værs så fornøyd med noe fotoutstyr som jeg har vært med dette  http://www.lydogbilde.no/test/panasonic-lumix-gx1  som på en måte er en kompaktversjon av den anbefalte lumixen....... med får man en veldig god linse med en sværtt stillegående motorzoom...... kvaliteten på stillbildene holder i hauger og lass selv for den som skal eller vil selge bilder..... eller filmkutt ......... putt kvalitetskamera i lomma og ha det med deg over alt.  det er det viktigste argumentet mitt.  panoramabilde eksempel  http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=1&with_photo_id=83988140&order=date_desc&user=4234247
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg tror det blir til at jeg kjøper et canon eos 60d, og et Tamron SP AF 17-50mm F/2.8. Noen synspunkter?

mvh Andreas

Ja: Du trenger et Tamrom 90mm f/2.8 macro.. DET er bra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som det sies i tråden, kikket litt etter brukt. Ville da sett etter et G11 eller G12 fra Canon. Har et G11 selv og det tar knivskarpe gode bilder i alle situasjoner. Er du helt grønn så er det bare å bruke det "grønne" - programmet selvfølgelig :D

Du kan også få et helt nytt i samme serien, men nå heter det G15, til en ok penge.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Canon-PowerShot-G15-12-1Mp--5x-Optzoom-F18-28--Full-HD-130693-p0000156250.aspx

PS: dette er ofte fotografenes valg til backup/eget kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville som det sies i tråden, kikket litt etter brukt. Ville da sett etter et G11 eller G12 fra Canon. Har et G11 selv og det tar knivskarpe gode bilder i alle situasjoner. Er du helt grønn så er det bare å bruke det "grønne" - programmet selvfølgelig :D

Du kan også få et helt nytt i samme serien, men nå heter det G15, til en ok penge.

http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Canon-PowerShot-G15-12-1Mp--5x-Optzoom-F18-28--Full-HD-130693-p0000156250.aspx

PS: dette er ofte fotografenes valg til backup/eget kamera.

Er så uenig i å kjøpe G11 at det gjør vondt.

Jeg har bestilt et eos 60. D ble litt forandring på objektivet, kjøpte canon 17-40mm og 50mm-1,4 brukt. Håper og tror d blir det jeg trenger.  Takker for gode råd.

Her snakker vi nice shit. Når du skal handle en neste ting, kjøper du en tamron macro som Pål nevner oppi her.

Bruk youtube for å se ting du lurer på og spør om ting her inne.

Dette blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt et eos 60. D ble litt forandring på objektivet, kjøpte canon 17-40mm og 50mm-1,4 brukt. Håper og tror d blir det jeg trenger.  Takker for gode råd.

Høres ut som et svært fornuftig valg.

17-40 er det ingenting å si om,rett og slett bra og blir nok det du kommer til å "hapå" for det meste.

50mm er tross alt 80mm på 60D,og kan virke noe trangt,men er glimrende. <<l

Gratulerer ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

når du har kjøpt så bra utstyr så kan det hende at du har skrekkelig lyst på et mindre og handy utstyr du vil bruke daglig og spontant.. så Juvis har nok rett... det er lurt å ha et kamera i jakkelomma for ikke planlagt fotografering elller filming.. da er g modellene utmerket,  HD video fra og med G-12.......... og ikke minst veldig kjekt å ha til litt lengre turer uten bil.......... til utenlandsturer som digre store magekamera er yndet som rane objekt....... forventer argumenter mot... men da blæs jeg i nesa og ser på vedkommende.. gidder ikke utdype det  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du har kjøpt så bra utstyr så kan det hende at du har skrekkelig lyst på et mindre og handy utstyr du vil bruke daglig og spontant.. så Juvis har nok rett... det er lurt å ha et kamera i jakkelomma for ikke planlagt fotografering elller filming.. da er g modellene utmerket,  HD video fra og med G-12.......... og ikke minst veldig kjekt å ha til litt lengre turer uten bil.......... til utenlandsturer som digre store magekamera er yndet som rane objekt....... forventer argumenter mot... men da blæs jeg i nesa og ser på vedkommende.. gidder ikke utdype det   8)

Eller bare kjøpe et billig og lite videokamera som supliment til speilrefleks.. sikt og skyt uten å måtte bruke allverden av utstyr, miccer og linser.

Panasonic sine er ypperlig med Leica, god optisk zoom og bildestabilisator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...