Gå til innhold

OFAs klasifisering av vann


oeyvind

Anbefalte innlegg

Etter å ha neglisjert fluefiske så godt det lar seg gjøre, fra sesongslutt til nyttår, er stikka på bordet igjen og de første markaturene på planleggingsstadiet.

Leter opp spennende ruter på nett og konfererer med OFAs fiskekartbok, for å se hva de har å si om de aktuelle vannene. Noen kan kanskje droppes og andre er kanskje verdt en omvei?

Regner med at mange Oslo-nære fluefiskere har gjort det samme en småtrist januardag, og at noen har gjennomført planene og avlagt noen ukjente, lysblå og forlokkende flekker på kartet et besøk.

Hva er deres erfaringer med OFAs vurdering av vannene? Tenker spesielt på rangeringen av ørretbestanden, fra en til tre fisk. Er de treffsikre / merker man noen forskjell?

Nå som optimismen er på topp plotter jeg inn de mest effektive rutene mellom vann som lover Vulgata og rangeres med én fisk; Liten bestand - det kan være stor fisk :-) Den skal ikke være noe problem å fange den!

Ellers ser jeg at de fleste vannene jeg har hatt (relativ) suksess ved rangeres med to fisk; Mellomstor bestand - et godt fiskevann.

Noen eksperter på OFAs kartbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at vannene omtales som blant annet villmarksvann og standardvann - er det noen merkbar forskjell på ferdselen rundt disse? Syns ofte tilretteleggingen ved en del vann tar luven av villmannsmodusen jeg forsøker å komme i når jeg er på tur utenfor Ring 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør vel egentlig om det, ja. Leste innlegget igjen nå, og ser at jeg var litt diffus.

For å omformulere litt:

Øyungen, for eksempel, er merket med to fisk. Et annet, for eksempel Helgeren, er merket med én. Jeg går ut fra at det betyr at Øyungen har flere fisk og lavere snittstørrelse enn Helgeren. Mens Helgeren har færre fisk enn Øyungen, men med høyere snittstørrelse.

Responsen jeg var ute etter er subjektive erfaringer fra de ulike typene vann, på et overordnet nivå. Navn trenger ikke å nevnes. Merker dere noen forskjell? Er det merkbart forskjell på et en-fisk- og to-fisk-vann? Regner ikke med at man kan sveive inn kilosfisk i et en-fisk-vann, men det er kanskje mer givende å oppsøke et vann med "få store" enn "mange små"?

Som sagt: subjektive erfaringer / preferanser.

Formål: marka-diskusjon.

Diagnose: vinterdepresjon / et rop om hjelp.

Takk for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at noen vil prate om Oslomarka her inne <<l Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan så kan man synse løs. ;)

Siden det har vært litt rundt om man kan uttale seg om ting, her er mine kvalifikasjoner :P Jeg er lagleder for et av Bærumsmarka lagene, sitter i webgruppen til OFA og uformell ansvarlig for fluefiskedelen til OFA :P

Over til kartboka.

3 fisker er overbefolket vann. Av forskjellige grunner har det gått litt galt her og fisken blir gytemoden veldig tidlig. Noen vann prøver OFA å gjøre noe med, mens andre lar vi være som fine "familievann" hvor barna kan få mye fisk.

2 fisker er generellt gode fiskevann. Snittvekt er ca 3-4 hg og god kondisjon på fisken. Det er ikke sånn at 1 fisk nødvendigvis betyr større fisk selv om det betyr færre fisk. Mange forrutsetninger som avgjør om vekstrate hos en fisk. I noen vann m en fisk kan det feks være mye av annen art som utkonkurrerer ørreten på føde eller at vannkvalitet eller tillgang på føde er dårlig.

Villmarksvann er vann OFA prøver å være så urørt som mulig. Vi tilrettelegger ikke for fisk ved feks bygging av klopper ol. Der det er nødvendig blir det supplert forsiktig med fisk.

Vulgataoversikten i kartboka er så godt som 100% korrekt. Blir overrasket om det enten finnes vann med vulgata som ikke står eller omvendt.

Utviklingen i OFA går ikke så fort men med nye webside og forum prøver vi å komme et skritt videre. Kartboka er en god inntektskilde så jeg skal ta opp det med salg av mobil/pad løsning.

Litt tillegg: Med over 500 vann å forvalte er det klart at OFA har vanskeligheter med full oversikt. Særlig de mindre vannene forandrer seg fort grunnet uttak så de går ofte i sykluser på 5-6 år mellom topp og bunn nivå på fiske. Med den nye websiden har vi laget et mer omfattende innmeldingssystem der vi kan få inn mer informasjon fra fiskerne som ikke vises på nett men er til OFA bruk internt. Vi utvikler nå en omfattende vann database med mye informasjon som forhåpentlig fører til en enda bedre kartbok i framtiden.

Til slutt. Når man nå sitter og planlegger litt før sesongen kan jeg anbefale alle en tur inn i Bærumsmarka. Dersom man orker og tråkke seg opp fra BY og leter litt kan man få en hyggelig overraskelse. Vi jobber hardt i område for å bedre kvaliteten på fiske og det er lite fiskere så man er som regel alene 8)

se på profilbilde mitt (cap) og baksiden på kartboka. Noe kjent? ha ha ha.

Takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gi et tips for å komme lett inn i marka fra Nord. Du kan betale bomavgift og kjøre inn fra Jevnaker eller Olimb gård (mellom Jevnaker og Roa). Parkere ved Pershusvann eller på sydvest siden av Gjerdingen.

Fra øst er det parkeringsmulighet på oversiden av gamle Elnes st.

I ganske små vann finnes det ørret på 1,5 kg, det er bare å treffe rett tidspunkt.

Det legges ned betydelig innsats for å få oversikt = gir grunnlag for klasifisering av vann. prøvefiske, vannprøver etc.

I stedet for å lese boka for nøye, ville jeg lest på Nordmarkskartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre.

Siden jeg ikke har fisket med flue så mange år er det fremdeles mye upløyd mark. Syns det er gøy å bruke litt av vinteren til å planlegge noen nye destinasjoner, i tillegg til de få vannene / eleven jeg sikkert kommer til å besøke hvert år i lang tid fremover.

Ja, med over 500 vann er det også mye å velge i. Og etter min erfaring er man nødt til å besøke et vann flere ganger før man kan konkludere i noen som helst retning. Det tar tid, og selv om det kan være frustrerende, er det først og fremst fantastisk at man kan rote rundt i Olso-marka år etter år og fortsatt bare ha dekket en brøkdel.

Noe av grunnen til at jeg spurte er at jeg ble tipset om et vann, av typen én fisk. Her skal det i følge "angiveren" være ganske vrient og at man må regne med ganske mange "bomturer" før det klaffer. Men om det klaffer kan det by på fabelaktig fiske. Å vite at et vann virkelig har potensial gir turen en ekstra dimensjon for meg.

Hansjr:

Takk for tips til både innfartsåre og alternativt kart. Hvilke fordeler mener du Nordmarkskartet har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et kart får en god oversikt. En ser myrer, innløp og utløpsbekker, høydekurver, stier. Har du vinterkartet ser du også skiløypene. Kan følges om "sommeren". På våren kan skiløypene ha frost på myrene, preppes med tunge maskiner = is/frost lenge i bakken. Du kommer ut til vannkanten, eller åpne putter i myra, uten for mye bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem de småvannene med grønn og rød fisk nå gutter. Kan være skikkelig gullgruver.

Fiska en slik pytt 09, 10 og 2011. Fulgte fisken fra 6-7hg opp til 9-10hg. Men 2011 var det helt dødt. Som JES nevnte at vann kan ha "sykluser" avhengig av overlevelse, utsett osv.

Gleder meg til isen slippper taket  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kart er jo best for å se hvor du skal. Det å følge rødløype er et godt tips ofte mye raskere enn blå. Tilbake til det du startet tråden m. Jeg synes ofte man må fiske et vann mye for å få et klart bilde. For å illustrere har jeg nå fisket samme putten over 100 dager i løpet av 6 år. Fortsatt ting jeg ikke har helt kontroll på. Skal filme under myrkantene når isen går;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når det gjelder Helgern vs. Øyungen mener jeg snittet er litt større i Helgern."

Jeg tok egentlig bare to tilfeldige vann i dette eksempelet, men takk for info. Jeg har tydeligvis hatt litt feil oppfatning av de ulike vannene. Så for meg at snittvekten lå litt høyere for disse en-fisk-vannene.

Skal i alle fall besøke både villmarksvann og noen av de større en-fisk-vannene når sesongen siger i gang.

Har du noen personlig oppfatning av at den ene typen vann er mer givende enn den andre? Skikkert stor variasjon innenfor de ulike "klassene" også, men det hadde vært gøy å høre.

   

"Det virker som om Jon-Erlend og gutta i OFA gjør en formidabel jobb i Oslomarka. Jeg tar av meg hatten, jeg. Det står respekt av sånt arbeide!"

Enig!

"Ikke glem de småvannene med grønn og rød fisk nå gutter. Kan være skikkelig gullgruver!

Moro å følge utviklingen fra sesong til sesong - du ble sikkert noen erfaringer klokere i løpet av de sesongene! Veldig fascinert av å følge et bestemt vann eller område både i løpet av sesongen, men også over lengre tid.

Du har kanskje lest "Fluefiske i skogens stille vann"?

"For å illustrere har jeg nå fisket samme putten over 100 dager i løpet av 6 år. Fortsatt ting jeg ikke har kontroll på."

Man kommer vel aldri helt til bunns, men med såpass mye tid i samme område har du sikkert fått med deg mer enn du tror. I verste fall får du knyte på en maur og "post-rasjonalisere" - selv om jeg vet du ikke er spesielt glad i det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...