Gå til innhold

Overvintrende Multe?


GoneFishing

Anbefalte innlegg

CR hadde en rar opplevelse under havabborfisket ifjor...seint på kvelden så han flere "sip" vak inne på en grunne...han fisket etter havabbor, tenkte havabbor....så var det en fisk som helt uten at han merket det bare "supte" i seg fluen...han løftet stangen rolig fordi han egentlig ikke visste hva det var...og doningen bare knuste frebilsk avgårde...faktisk så lamslått og rar når han ringte.

Den slapp. :(

Vi tenkte ikke mer over det der og da....men spørsmålet har reist seg i ettertid.

Og etter å ha snakket med "havabbor Ekspertise"....så har vi vel egentlig klart å så en slags tvil om at det i det hele tatt kan være havabbor som tar på slik måte.

Men sikre er vi ikke, men mye tyder på at det kanskje kan ha vært en stim med multe tassende i farvannene den dagen.

Vi har mao ståt å fisket sjøørret i høst/vinter...som jeg nevnte i havabbortråden, og tenkt på abbor- men også multe.

Var entusiastisk da Tony dro opp multetråden for et par-tre år siden, så stilnet det for mitt vedkommede, men nå kødder det i hodet mitt IGJEN :) :)

Kan bli interessant sommer lell jo, når baetis og aurivilli har lagt seg :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CR hadde en rar opplevelse under havabborfisket ifjor...seint på kvelden så han flere "sip" vak inne på en grunne...han fisket etter havabbor, tenkte havabbor....så var det en fisk som helt uten at han merket det bare "supte" i seg fluen...han løftet stangen rolig fordi han egentlig ikke visste hva det var...og doningen bare knuste frebilsk avgårde...faktisk så lamslått og rar når han ringte.

Den slapp. :(

Multe har svært liten munn og er vegetar spisende i utgangspunktet. Sipvak er i tråd med multe, men har vanskelig for å forestille meg en multe suge i seg en havabbor flue, vel og merke hvis det var en standard størrelse på flua, type 8-10 cm. I Danmark blir det en sjelden gang tatt multe på streamer fiske, blindfiske etter sjøørret. Flua har da vært 4-6cm lang. Heldigvis er det ingen som kan si noe sikkert, en del av spenningen ved fluefiske i sjøen,mange arter og overraskelser.

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort mangfold i sjøen ja, og det er en av de tingene som tiltaler meg med dette fisket.

Og man vet aldri helt hva man kan komme ut for.

Multe er kult, og en sær og merkelig fisk.

Mitt multefiske har ikke blitt helt slik som jeg planla, eller jeg har ikke fått den tiden til dette fisket som jeg ønsket.

Jeg fant beitende multer i store stimer i sommer, men hadde ikke forventet det så var ikke forberedt på det heller..

Og det ble lite multer på havabbor utstyret, for å si det sånn.

Men lærte meg litt om disse fiskene og det er lett å se de, om de er aktive på plassen.

De er synlige på flere hundre meter, og er svært overflate aktive!

Selv i sterk vind så var det lett å se de.

De kan også stryke rett over skoene dine om du bare står stille nok, men er svært sky for bevegelser, plask og line/fortom når den lander.

Men de som jaget i sommer, gikk i runder og det hadde vært lett å time et kast uten å skremme, om de hadde tatt da er en helt annen sak.

Men jeg har lært, og det blir ikke noe sommerfiske i sjøen uten å ha en ferdig rigget #5 stang i nærheten, for det er ofte svært store fisker de multene og jeg vil gjerne få kjenne litt på styrken!

Jeg merket meg også at de store stimene som oftest holdt de mindre fiskene, mellom 1 og 2 kg kanskje, de store gikk ofte to eller tre sammen.

Mangfold ja, på en tur var det faktisk både sjøørret, havabbor, makrell, horngjel, multer, sei og torsk innom på samme fiskeplass. Det er ganske kult syns jeg :)

Det er vel kanskje mulig at kompisen din feilkroket en Multe, Stig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ai, ai Tony...høres ut som du er mer forberedt i sommer :) :) :)

Det er veldig kjekt å høre deg beskrive dine opplevelser, hadde jo vært så kult å halt i land noen slike beist- har bare sett multefilmen, og selv om mange synest den er "kjedelig" ???, så finner jeg en slags indre harmoni bare ved å sett den i spilleren..fiske som er planlagt ned til detaljer- me like <<l

Ja, kanskje det var akkurat det han gjorde Tony, feilkroket en multe...bittert for oss å ikke vite, men tro kan flytte fjell sies det :)

Kanskje vi må forsøke å jekke opp et fjell eller to til sommeren- skal ihvertfall forsøke.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt filmene til Brian, sjøørret filmen også :)

Og Multe filmen har jeg sett flere ganger!!

Mulig vi finner harmoni i filmen fordi Brian har en slik effekt på folk, noen har jo det :)

Jeg fant ikke Multene der jeg hadde trodd, de var ikke på  grunne sand og mudder strender med siv og alegress. De var på typiske havabbor steder med dyp, bergskrenter og strøm..

Nå er sikkert ikke dette typisk for Multer i Norge da, men det viser at de kan være overalt.

Vi foret de med loff, min samboer og meg, så de vil nok ta en loff flue skulle jeg tro.

For min del så betyr det ikke noe hva fluen etterligner sålenge jeg får fisken på fluestang.

De virket heller ikke å være like trykkavhengig som f.eks havabbor.

Jeg skal nok gi disse fiskene mer tid i sommer ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dag hadde kompisen min Joar, noe salige greier på enden av linen, #7/8 stang, bremsen ble stilt på max brems, den fortsatte å dra avgårde med backing, endte med at hele bremsen skjærte seg, fisken røk.. Samme opplegget der han merket ikke den tok...

For å si det slik, #7 stangen jeg brukte ble til spagetti, sinnsyke krefter,  rart hele opplegget, var idet fluen landet fisken tok, var ikke av de største fluene jeg brukte den dagen. Hva det var kan vi bare spekulere på :)

Men etter dette innlegget i avisen, blir det nok å se litt etter multen i sommer :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C.R.

Det trenger ikke nødvendigvis å ha vært multe, det har jo vært en del Bonito (Atlantisk pelamide) her i fjordene de siste åra, fiska på en fisk som etter bildene i vannet å dømme kan ha vært Albacore for noen år siden (ikke sippvak på den), men prøvde dagen etter på noe eg først trodde var samme fisk, men som viste seg å være atskillig mindre, og med ryggstriper = pelamide, den patruljerte en bukt, med små vak i hver ende, før den kryssa over, og begynnte på nytt.

Dette var på typisk havabbor plass her i vest (vet du har fiska plassen, tror eg har fortalt Stig om hendelsen, så du vet nok hvor det er).

Har også sett multe i samme fjordsystemet, så mye rart mann har sjangsen på når mann bare klarer å rive seg løs fra elva om sommeren (har fått dilla på tørrfluefiske igjen, så har ikke klart dette selv de siste åra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde helt glemt disse andre svømmefantene vi har besøk av :) Vet det var en del bonito i disse trakter i 2010, vært artig å få en sånn også :)  Vi får se om vi klarer å ta en økt i sjøen i sommer , båt, grill og alt det andre som hører med :)

Selv om elven er fantastisk fristende :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt filmene til Brian, sjøørret filmen også :)

Og Multe filmen har jeg sett flere ganger!!

Mulig vi finner harmoni i filmen fordi Brian har en slik effekt på folk, noen har jo det :)

Jeg fant ikke Multene der jeg hadde trodd, de var ikke på  grunne sand og mudder strender med siv og alegress. De var på typiske havabbor steder med dyp, bergskrenter og strøm..

Nå er sikkert ikke dette typisk for Multer i Norge da, men det viser at de kan være overalt.

Vi foret de med loff, min samboer og meg, så de vil nok ta en loff flue skulle jeg tro.

For min del så betyr det ikke noe hva fluen etterligner sålenge jeg får fisken på fluestang.

De virket heller ikke å være like trykkavhengig som f.eks havabbor.

Jeg skal nok gi disse fiskene mer tid i sommer ja ;)

Hvis du klarte å mate fiskene med loff er du inne på noe Tony!  :D

Da er det bare å binde en bit madrass på en liten krok så er du klar! Når jeg fisket multe måtte jeg helt ned til to stangleder fortom med 0,20/18 spiss. Fiskene er utrolig smarte. Om det er rolig vann så må også spissen under overflatehinna, hvis ikke skjønner multa at det er noe muffens på gang. Jeg kasta mange biter brød på størrelse med flua mi samlet på ett sted, også la jeg flua midt oppe i samme klynga. Da garanterer jeg at multa tar feil "brødbit" og det er bare å gjøre et rolig og sent tilslag.  <<l

Og ikke kjør fisken alt for hardt. Men ikke for svakt heller da, hvis du skal slippe den ut igjen ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar med loffen jeg og fluer også!

Må bare bli sommer så ;)

Du kom jo ned dit Vebjørn, dagen etter.

Jeg knotet det til på kvelden, feil stang og ditt + datt..

Jeg var klar dagen etter, hentet 5ern i bilen på kvelden, men det kom ingen Multer forbi da..

Hadde vi let litt, så hadde vi sikkert funnet dem.

Men så kom jo vinden og vi dro hjem og du tok 30 sjøørret på reke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar med loffen jeg og fluer også!

Må bare bli sommer så ;)

Du kom jo ned dit Vebjørn, dagen etter.

Jeg knotet det til på kvelden, feil stang og ditt + datt..

Jeg var klar dagen etter, hentet 5ern i bilen på kvelden, men det kom ingen Multer forbi da..

Hadde vi let litt, så hadde vi sikkert funnet dem.

Men så kom jo vinden og vi dro hjem og du tok 30 sjøørret på reke..

Det var den dagen det ja  :D

Det gjelder nok å være forberedt absolutt hele tiden som du sier.

Haha, ja den hvite reka di har fortsatt sin egen hedersplass i boksen ;) litt rusten men....

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var svært mye fisk der den helgen :)

Litt koselig minne det!

Ja man må være forberedt, det holder sjelden med en stang :P

Om man ville være litt effektiv på flere arter, og de dukker jo ofte opp i fra intet, så det er litt vanskelig å planlegge helt hva man skal fiske etter den aktuelle dagen. Men en del av sjarmen i sjøen det da :)

Hedersplass he he  <<l

Den er jo bare å kopiere, fisker nok godt i 2013 også ;)

Om du lurer på noe der, så er det bare å høre av deg!

Fargen på kroppen der anser jeg som litt viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...