Gå til innhold

Trenger hjelp til å ta nærbilder


Anbefalte innlegg

Dette bildet under her er tatt håndholdt med manuell instilling. Har brukt en liten lampe med hvit lys ved siden av blitzen på kamera. Jeg bruker ett Nikon D50 med 18-55 objekteiv.

Aperture: f/11

Shutter Speed: 1/125s

ISO 400

Prøv å still inn kamea ditt med disse verdiene å se hvordan det blir. Har etterbehandlet bittelitt med å skarpe opp bilde og juster litt på lysbalanse. :)

8430528556_c9d797b15f_z.jpg

På bilde under her har jeg brukt stativ.

Aperture: f/11

Shutter Speed: 1/160s

ISO 400

8427979338_2bae4e09ef_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Hiver meg på tråden her og drister meg til og spørre hva man kan bruke som bakgrunn, vil det funke og bruke tegnearka til unga som er og få i forskjellige farger?

ABSOLUTT!!!!!

velg gjerne en med blå farge da det ofte gir best kontrast for fluene.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på tråden her og drister meg til og spørre hva man kan bruke som bakgrunn, vil det funke og bruke tegnearka til unga som er og få i forskjellige farger?

Mange bakgrunner vil fungere, og disse farga arkene vil helt sikkert funke (turkise og blå bakgrunner er vanligst). Henning her på forumet, som tar sinnsykt fine fluebilder, bruker visst en blå bøtte!! :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Bakgrunn kan være så mangt :)

Blå vaskebøtte, BEST bensinstasjonpose, blå ringperm etc :)

Her er et par eksempler :)

Her er et tullebilde, men du ser den blå bøtta :)

6772604755_2d62aa35b1_z.jpg

Her er et med plastpose.

6491906555_e2ca9403d6_z.jpg

Som gir et bilde som feks dette.

6491865403_ab0b3855da_z.jpg

Eller dette:

6488422753_d85b59c50b_z.jpg

Jeg laga en snutt for en tid tilbake, sånn for å vise den HELT generelle innen macrofoto.

Skal lage en til som viser litt til, men har ikke fått tid enda.

Den ligger her: Ses i 1080HD ;)

Dette er enkle saker når du kommer i siget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, han bruker den altså som bakgrunn.

Selv har jeg malt et ark med akrylmaling med litt forskjellig sjatteringer (heter det vel?). Kommer kanskje ikke så godt frem på bildet som jeg fant frem her, men gir kanskje en pekepinn - litt mer "liv" i bakgrunnen er fint. André Brun bruker (har brukt i alle fall) en slik type og han tar jo som kjent også fine bilder :)

Ellers så er belysning ved makrobilder svært viktig, enten i form av flere blitser og/eller svært gode lys. Stativ er kjekt. Innstillingene som waffer'n nevner er en god pekepinn på hvordan du setter opp kameraet. Det kommer jo litt an på hvor stort område man vil ha i fokus og hvor mye lys man har tilgjengelig, men for fluebilder i alle fall fungerer de ofte bra.

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949895254345_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

PS, veldig fint med malt bakgrunn som MrHunk forteller over her.

Hunkern har knakende flotte bilder. Samme som Andrè, Tørrfluepuristen og flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, han bruker den altså som bakgrunn.

Selv har jeg malt et ark med akrylmaling med litt forskjellig sjatteringer (heter det vel?). Kommer kanskje ikke så godt frem på bildet som jeg fant frem her, men gir kanskje en pekepinn - litt mer "liv" i bakgrunnen er fint. André Brun bruker (har brukt i alle fall) en slik type og han tar jo som kjent også fine bilder :)

Takk så mye for det.

Joa, riktig som MrHunk sier her, at litt sjatteringer bryter opp litt og skaper liv i bakgrunnen.

Denne her bakgrunnen bruker jeg mye. Men akkurat til bilder i Jakt & Fiske, eller blad generelt, har jeg sluttet å bruke den, for konverteringen fra sRGB til CMYK (som alltid skjer i en trykkeprossess til blad) gav et magenta-stikk i bildet med denne bakgrunnen, så til bilder i blad bruker jeg en rein blå  :)

Køddeflue, men bare for å illustrere bakgrunnen.

8540122382_af9e6d0bed_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...