Gå til innhold

SØ fiske og snørevalg


Ols1

Anbefalte innlegg

Sitter for tiden å binder fluer til SØ fiske og har tenkt på fluesnøre i den forbindelse. SPM; om du bare ønsker å ha 1 snøre til fluefiske etter sø, hva vil du velge?( tenker ikke på merke, men innspill tas vel i mot. wf 7 Vangen stang) Jeg tenker mer på skal jeg gå for flytende, intermediate( hva med synkegrader) osv?

Ols1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter at du ønsker helline og ikke skyteklump.

Airflo 40+ WF7 fast intermediate.

støtter knut rs sitt forslag her, fast intermidiate eller en intermidiate line mener jeg er den beste allround lina. mange av synk 1 linene går som en hoover line og disse går så vidt det er under vann i motsettning til en intermidiate som går litt dypere. her er det ikke snakk om mye men den mengden jeg mener behøves. selv har jeg gått mye med flyt intermidiate liner og syntes dette også er en god løsning. men som du nevner men en stang og en line ville jeg valgt en hel synkenede (intermidiate) line. Her har du et helt hav og velge i men et godt og rimelig alternativ er rio mainstream lina. billig og "glass"klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville da valgt en intermediate line. Jeg liker godt costal sitt slow intermediate. Denne har flytende skytedel noe jeg foretrekker da jeg sjelden bruker bøtte. Jeg bruker bøtta kun ved mye vind og da er det klump og amnesia som gjelder ! Glassliner er det også mye bra liner som cortland clear camo og den nevnte rio lina m.fl:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som bestemt anbefaler glassline, men er dette virkelig så nødvendig?? Selv kjører jeg en leader+9-10 fot med fortom totalt blir dette ca 2 stanglengder med blankt, rekker ikke det??

Helt sikkert ikke viktig med glassline. Man fikk fisk før glassliner ble vanlig  ;D. Jeg har bare mer tro på det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som bestemt anbefaler glassline, men er dette virkelig så nødvendig?? Selv kjører jeg en leader+9-10 fot med fortom totalt blir dette ca 2 stanglengder med blankt, rekker ikke det??

Jeg tenker mer slik at det er summen av begge deler som er lykken <<l

Om man føler at det øker oddsene så gjør!

Om det alltid er nødvendig er en annen sak da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som bestemt anbefaler glassline, men er dette virkelig så nødvendig?? Selv kjører jeg en leader+9-10 fot med fortom totalt blir dette ca 2 stanglengder med blankt, rekker ikke det??

Helt sikkert ikke viktig med glassline. Man fikk fisk før glassliner ble vanlig  ;D. Jeg har bare mer tro på det....

Fikk til og med ørret på flytesnører i gamledager. Men det er vel en 20-25 år siden.... :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som bestemt anbefaler glassline, men er dette virkelig så nødvendig?? Selv kjører jeg en leader+9-10 fot med fortom totalt blir dette ca 2 stanglengder med blankt, rekker ikke det??

Helt sikkert ikke viktig med glassline. Man fikk fisk før glassliner ble vanlig  ;D. Jeg har bare mer tro på det....

Fikk til og med ørret på flytesnører i gamledager. Men det er vel en 20-25 år siden.... :rolleyes:;D

Gud så mye smartere fisken har blitt på de siste årene  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok et annerledeshode da jeg faktisk foretrekker synk 3, kan trekkes inn høyt i vannet, samtidig som den går ned. Mest allsidig? Jepp! :D  ;D<<l

Dog fordrer dette at det er litt temp i vannet, på vinteren går jeg med glass i elefanthus...

Det er en greie jeg har brukt en del ja, kult at du også føler du får mer fisk på det ;D

Men å få folk til å nesten bare fiske synk 3-4 er en helt annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok et annerledeshode da jeg faktisk foretrekker synk 3, kan trekkes inn høyt i vannet, samtidig som den går ned. Mest allsidig? Jepp! :D  ;D<<l

Dog fordrer dette at det er litt temp i vannet, på vinteren går jeg med glass i elefanthus...

Det er en greie jeg har brukt en del ja, kult at du også føler du får mer fisk på det ;D

Men å få folk til å nesten bare fiske synk 3-4 er en helt annen sak :P

Jau, men vi trenger jo ikke å få folk til å gjøre det ;) Har forøvrig nesten alltid best fiske med synk på vinteren også... så for meg er det en helårs greie her i indre fjord. Det siste året har jeg fisket mest med interemediate igjen da jeg ikke klarer å finne en god uniform synkeline lenger. Gamle striped bass lina er jo ute av loopen tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok et annerledeshode da jeg faktisk foretrekker synk 3, kan trekkes inn høyt i vannet, samtidig som den går ned. Mest allsidig? Jepp! :D  ;D<<l

Dog fordrer dette at det er litt temp i vannet, på vinteren går jeg med glass i elefanthus...

Det er en greie jeg har brukt en del ja, kult at du også føler du får mer fisk på det ;D

Men å få folk til å nesten bare fiske synk 3-4 er en helt annen sak :P

Jau, men vi trenger jo ikke å få folk til å gjøre det ;)

Nei det er sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...