Gå til innhold

Farge på nakker


olav92

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Forskjeller i farge på hackle er etter min mening altfor mye vektlagt. Du kan se forskjellen når du sitter i flombelysning ved stikka, men om du etterpå ser på en parashute fra undersiden vil du knapt kunne skille dark barred ginger og grizzly. Forskjellen mellom medium dun og medium grey dun vil jeg anta er helt ubetydelig, uten helt å vite hvordan en medium gray dun ser ut.

Når det gjelder kvalitetsforskjeller er Whiting bronze grade nok det beste kjøpet. Hebert Miner pro grade har (som regel, det er en del variasjon innad i klassifiseringene) litt færre av de minste fjærene, litt kortere fjær, og dermed litt mer tapering i hackellengden på hver fjær. Det er for all del gode nakker som holder i lange baner, men whiting bronze nakker er hakket bedre. Her snakker jeg i forhold til Whiting bronze grade; Hebert Miner gronze grade eier jeg ikke selv og kan dermed ikke uttale meg, men du kan lese litt om disse forskjellene her : http://www.whitingfarms.com/articles/grading.html

Min mening er at brun og grizzly fint dekker basisbehovet ditt, og vil sannsynligvis være helt tilstrekkelig. Medium eller dark dun  er veldig fin, men vil i de fleste tilfeller kunne erstattes av grizzly. Dark barred ginger vil du kunne erstatte med en blanding av brun og grizzly. Ellers vil dette gjenspeile min anbefaling i dalende rekkefølge.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...