Gå til innhold

Hvilke mothaker løse kroker......?


Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.  :) Jeg har hatt et brekk i fluefiskerlivet i godt og vel 10-12 år. Nå rykker det faktisk såvidt mye i kastearmen, at jeg bedriver tiden med en selvrealisering. Fluebindingsutstyret er funnet frem, og alt er merkelig nok slik det var da jeg frivillig pakket det vekk "i gamle dager". 8)

Så langt, har det vert trivelig å plukke frem det ene etter det andre, av materialer og finnurlige ting man trengte den gangen, og trolig kommer til å trenge fremover.

Det ligger et MEN her, og det skal jeg avsløre straks.

KROK.

Jeg har mer enn nok, av det jeg brukte da. Men siden endel lover og regler har forandret seg, siden man satt ved elvekanten, i solsteika med panneluggen på snei og ringte hjem om superklekkinger, perfekte flyt og lemret ut om den ene solskinnshistorien etter den andre, har jeg et krokproblem! Jeg trenger mothakerløse kroker, som er i umiddelbar nærhet av de krokene jeg brukte før. Jeg skal kort beskrive hvilke kroker jeg brukte til hva. Jeg håper noen kan komme med tips om alternative kroker uten mothaker, som er nært det jeg har brukt.

1. Tørrfluer og klekkere str.10 - 18 TMC 5230      Alternativt:  ?

2. Små dun`s og mygg str. 16 - 22 TMC 921        Alternativt:  ?

3. Klekkere/myggpupper str. 14 - 16 TMC 2457    Alternativ :  ?

Som sagt, kroker MED mothaker har jeg ut livet. Det er UTEN mothake som gjelder.

Håper på litt hjelp fra ekspertisen her inne.

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny, Knip av mothakerne på de krokene du har, i bindestikka.

Kanskje ikke svar på det du spurte om, men du vil da få brukt de krokene du allerede har og som jeg forstår du vil finne tilsvarende, men mothakerløse. Jeg kjøper selv mothakerløse kroker, men er det ekstra godt tilbud på de som er med mothakere, går jeg for disse og "knepper" de i stikka.

Bedre for fisken "dette" og svært mye enklere å få løs krok fra fisk og hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for den innformasjonen jeg har fått.

Jeg har noen gamle fluebokser, med gammalt "træl", som ikke har sett dagslyset på ganske nøyaktig 10 år.

Og noe av dette gamle kjafset, blir det til å knipe ned mothakene på, da jeg er redd de fortsatt imiterer det de skal ;-)

Men siden flere av de stedene jeg hadde et forhold til, har forandrede regler, er det bare å tilpasse seg så godt man kan.

Etter å ha satt meg litt inn i "kroksituasjonen", samt tatt råd til etterretning, har valget på tørrfluekroker, endt på

den nye Hends kroken fra "sjølvesten"(E. Eikre) :) 454. Samme modell som 404, men ørlittegrann tykkere wire.

Det er også ny curwed krok fra Hends på gang. Og med Robban på overtid fikk jeg bestilt så jeg klarer meg.

Skal bli spennende å se om det går å få festet tråden på en krok igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en krok med mothak er designet for å holde fast ved hjelp av mothak.

Når den klippes av eller klemmes ned, vil ikke en slik krok holde like godt som en "ferdig" mothakløs krok ala Hends 454, da en 454 har et design myntet på hold uten slik mothake.Tror jeg. Eller vettafa.. Men jo, tror jeg er inne på noe. I hvertfall med tidligere/eldre kroker. Mange av dagens "hotte" kroker virker til å ha et tydligere krokgap/feste/spiss/design som også bidrar mer til et godt hold.

Også kommer kjøringen av selve fisken.

Også kommer tilslaget inn.

Osv osv.

Bare rør og svak svada her i fra. Igjen. Men jeg tror jeg er inne på noe. :D

Jeg ville uansett lett byttet bort nedklemte kroker mot en vanlig mothaksløs, feks 454.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Turboleiv. Du er definitivt inne på riktig spor her.

Nyere kroker har en helt annen utforming og er nok suverene til formålet.

Tenkte rent praktisk... noe som ikke alltid vil være det ultimate!

Opplever allikevel ikke at fisken går spesiellt ofte av kroken uten mothaker... må faktisk tenke hardt og lenge for komme på en slik situasjon, men dette kan vel ha sammenheng med hvor ofte jeg fisker og hvor mange fisk jeg får :-\

Er svak for Grip barbless 14723BL. Bruker titt og ofte store størrelser (10) bundet med #16/14 kropp. Har inntrykk av at dette stålet kroker fisken oftere og bedre enn alt annet jeg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til mine tørrfluer bruker jeg Hends BL 454, og til resten bruker jeg knapek. Alle disse krokene er jeg utrolig fornøyd med. Å klemme ned mothakere er bare surr etter min mening, en mothakerløs krok er designed på en helt annen måte enn en  med mothaker. Du har den lille bøyen på de som ikke de andre har. noe som gjør at krok % blir ufattelig høyere. Jeg binder ALLE mine fluer på mothaksløse pga konkuranser og fleste elver har krav om mothaksløse. + skader på fisk blir mye mindre. Blir vel kun som å ta en pircing? hehe. Bedre det enn å¨rive av hele leppa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...