Gå til innhold

Leech Ocean - endelig en solbrille som vi brillebrukere kan ha stor glede av :-)


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Enig i mye som blir sagt her altså, men høykvalitets glass innbiller jeg meg gir det mest korrekte synet, og er det som blir mest korrekt ved sliping. Blir aldri svimmel eller ser forvrengt av det selv etter flere dagers kontinuerlig bruk. Det er kanskje en grunn til at proffe, dyre kameraobjektiver (med 14-16 stykk glasselementer i samme kameraobjektiv) er i nettopp høykvalitets glass der, den optiske kvaliteten er det eneste som teller?)

Jeg har akkurat kjøpt meg et Vari-ND-Pola-filter til å ha foran objektivet til den nette sum av 3000.- Hva er det laget av? Glass.

Jeg har hatt dyre polykarbonat og glassbriller fra både Action Optics, Maui Jim og Costa del Mar, samt billigere briller, og jeg synes absolutt glass er tingen. Sånn rent optisk i hvert fall. Erik har imidlertid rett i at glass oftest er litt tyngre enn plast, og glass kanskje kan knuse lettere. Men det har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare vent du André.... Ikke bruk polaroid mer enn nødvendig til aktiviteter som ikke foregår på en eller annen form for vann. Og ta pauser. Husk at du skal bli minst hundre du også.  ;)

Men sant at jo bedre brillene er, jo bedre er det for øya. Og hodet. Ta likevel en kikk på buskene på andre siden av elva til sommeren. Mulig du får noe å tenke på. Et kamera vil i alle fall aldri oppleve samme effekten, hehe. :)

PS. Må gjerne være uenig eller mene at jeg overdriver. Er bare et velment råd.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent du André.... Ikke bruk polaroid mer enn nødvendig til aktiviteter som ikke foregår på en eller annen form for vann. Og ta pauser. Husk at du skal bli minst hundre du også.  ;)

Men sant at jo bedre brillene er, jo bedre er det for øya. Og hodet. Ta likevel en kikk på buskene på andre siden av elva til sommeren. Mulig du får noe å tenke på. Et kamera vil i alle fall aldri oppleve samme effekten, hehe. :)

PS. Må gjerne være uenig. Er bare et velment råd.  :)

Joa, takk for råd, Erik  :) Jeg har ikke planer om å bli hundre - da lever man for ufarlig hvis man blir så gammel ;D

Jeg kikker forresten mye på buskene på andre siden når det ikke vaker eller jeg ikke nymfefisker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foeler meg ganske heldig her, da jeg aldri har hatt problemer med buskene paa andre siden. Buskene paa min side av elva er imidlertid ofte til bry...  pppunch

Det kan nok ofte vaere andre optiske ting enn selve polariseringen som er problemet hvis man opplever hodepine og andre ting ved bruk av solbriller. Det er egentlig ikke noe "big deal" at brillene fjerner en type refleksjoner. Det finnes utrolig mange briller som forvrenger osv. Briller som forvrenger OG med skjev polarisering paa en av linsene er det motsatte av hodepinetabletter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foeler meg ganske heldig her, da jeg aldri har hatt problemer med buskene paa andre siden. Buskene paa min side av elva er imidlertid ofte til bry...  pppunch

Det kan nok ofte vaere andre optiske ting enn selve polariseringen som er problemet hvis man opplever hodepine og andre ting ved bruk av solbriller. Det er egentlig ikke noe "big deal" at brillene fjerner en type refleksjoner. Det finnes utrolig mange briller som forvrenger osv. Briller som forvrenger OG med skjev polarisering paa en av linsene er det motsatte av hodepinetabletter...

Der tror jeg du er ved sannheten, Tore  :)

Som jeg sa tidligere; om det er optisk perfekt glass, så skal man ikke få vondt i hodet, eller se forvrengte trær etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jo, det gjør man i større eller mindre grad uansett, André. Du har kanskje ikke tenkt så mye på det da du ikke er så plaget med det enda. Men før eller senere blir du også eldre. Saken er den at det er en kombinasjon av at vannet renner og at vi følger det med øynene + brillene. Polaroid er da ikke det beste for den informasjonen hjernen din skal bearbeide over tid. Det gjengir nemlig ikke den fulle og hele virkelighet og uansett kvalitet på glasset er polaroid det samme filteret. Men jo mer nøyaktig det er plassert og jo bedre kvaliteten på glasset er, jo mindre plager får man. Det er også verre jo mer urolig og fartsfyllt vannet er.

Uansett hvor lite plaget du er med det nå, så ta deg likevel en pause fra stirringa en gang iblant. Det er opp til deg om du vil lytte til dette rådet og det er også det samme for meg om du gjør det eller ei. Jeg har i alle fall gjort min plikt og sagt ifra. Mine øyer er i alle fall rimelig herpet etter alle årene. Selvsagt også fordi jeg ikke alltid har vært like nøye med den optiske kvaliteten. Nettopp pga. pris og at jeg alltid må ha flere briller tilgjengelig. Heldigvis trenger man ikke bruke like mye penger på et godt par i dag. Så nå har jeg gode briller. Dessverre noe sent... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vinduer på et fly er polariserte, og da er det veldig rart om det skulle være farlig for øynene. Vi skal jo tross alt lande et fly på en rullebane som står STILLE. Det er bevegelser som får hode til å snurre, ikke si at du som barn aldri spunnet rundt og rundt. Selv om du ikke har polariserte biller vel det fortsette å spinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jada, har da gjort det også. Samma det. Man velger selv å tro på det man vil. Jeg vet kun hvordan det er for meg (og et par andre).

Årsakene til at jeg får vondt i hodet og redusert konsentrasjonsevnen er flere og polaroid er en av dem. Kort sagt så gjør reduksjonen av gjenskinn at jeg får en aning større pupiller. Og når jeg da skakker eller vrir på hodet (noe jeg jo gjør til stadighet når jeg fisker eller ser etter vak) så virker ikke lenger polariseringen like godt og jeg slipper inn mer lys enn pupillene er klar for. Dermed åpner og lukker disse seg oftere enn nødvendig. Dessuten får da øynene "støt" av lys de ikke er mottagelige for i noen tiendeler. Dette gjør mine øyne slitne og meg surrete (eller verre enn ellers kan man vel si). Og for mine allerede lysømfintlige øyne er altså dette ikke særlig gunstig. For andre er det nok et mindre problem. Det er i alle fall viktig for meg å ta pauser og ha gode briller. Men nok om det. Det var jo ikke meningen å lage masse styr om dette da.  :-[

Jeg er uansett nødt til å bruke polaroidbriller når jeg fisker.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dere får ha meg unnskyldt om jeg blander meg inn i noe jeg ikke burde, men jeg føler for å si noe her. Siterer først noe jeg skreiv for en god stund siden.

Hvis jeg f.eks. hadde 2500,- og jeg kunne velge mellom å kjøpe ei stang til 2000 og et brillepar til 500 eller en stang til 500 og et brillepar til 2000, så hadde det blitt det siste alternativet. Kaste skal jeg klare på en eller annen måte uansett, men å se... vel, jeg foretrekker å se så godt jeg kan, så lenge jeg kan. Da får jeg heller mangle en meter på lengden eller slite litt med presisjonen når jeg kaster.

Jeg har forøvrig hatt gode polaroid briller og jeg har hatt dårlige, men jeg har i voksen alder alltid hatt flere solbriller i umiddelbar nærhet. Grunnen til det skal jeg ikke gå så veldig innpå nå. Bare røpe at det er svært viktig for meg at jeg har tilgjengelige briller. Én ting har jeg lært gjennom alle årene med polaroids og det er at dårlige polaroids er verre enn å knipe igjen øya. I alle fall om man bruker dem for lenge om gangen. For å si det enkelt så er det ikke bare synet det har gått utover hos meg, men også konsentrasjon og fokus. Etter lang tid med passe dårlige polaroids bommer jeg på avstander og får hodepine. Jeg mister også noe av evnen til å konsentrere meg om det folk forteller meg og fremstår som uinteressert og passe svimete. Ikke fordi jeg er det, men fordi jeg ikke klarer å være slik jeg vil være.

Som sagt så er jeg avhengig av solbriller og er sikkert et litt spesielt tilfelle. Ingen har noen gang fått tatt et bilde av meg uten solbriller og med åpne øyne når sola skinner. Det går ikke. Det gjør sinnsykt vondt! Når jeg var gutt gikk det an, men ved 16-års alderen gikk det til slutt galt. Da hadde jeg vært kul nok lenge nok og det gikk til h..... med øya. Nå skal det være rimelig mørkegrått vær før brillene blir liggende i lomma. Slik er det heldigvis ikke for alle. Men tar DU sjansen på at du aldri kan få samme problem? Eller kjøper du deg noen skikkelige solbriller og bruker dem ved elv, vann og på snø? For å si det slik: Jeg blåser i navnet på brillene bare de er gode. Og jeg unner ingen smertene og desperasjonen ved ikke å finne brillene når sola skinner.

Men du har sikkert ikke samme problem... og kommer sikkert aldri til å få det... mest sannsynlig, antagelig, muligens, trolig ikke...

Heldigvis har polariserte briller til overkommelige priser blitt bedre. Briller med styrke og i glass er dog noe jeg unngår. Grunnen er enkel: De er tyngre og jeg må da bruke polaroid hele tiden. Noe jeg rett og slett vil slippe. Polaroid bør nemlig ikke brukes mer enn nødvendig da dette gir en viss forvrengning av virkeligheten. Dere har sikkert sett på trærne på andre siden av elva iblant når dere fisker. Særlig litt utpå dagen så ser det ut som de vrir seg mens man ser på dem. Et pussig skue, men et bevis på at man har stirret for lenge på rennende vann. Og særlig ille blir det hvis man bruker polaroid hele tiden. Det jeg har funnet ut er at man bør tenke på dette som med dataskjermer - ta pauser og hvil øya! Helst 5-10 minutter hver time. Lukk øya denne tiden eller bruk helt vanlige solbriller i slike pauser.

Verst er det hvis polaroid-filteret ikke sitter helt rett (typisk veldig billige briller) på begge eller den ene linsen. Det siste er som å se på 3D-film uten 3D briller og sliter fryktelig på øya og gjør skikkelig vondt i skallen etter hvert. Konsentrasjonen går i alle fall luks til h......!

Så mitt tips er: Bruk hodet og tenk litt over valgene før du hopper uti det. Hvilken løsning er best for deg og dine øyer?

Jeg kunne selvsagt klart meg uten polaroidbriller, men jeg av sikkerhetsmessige årsaker vil jeg alltid bruke det når jeg vader. Særlig ettersom jeg ofte vader noe risikofyllt og svømmer omtrent like godt som en lecablokk. Da er det greit å kunne se hvor jeg setter beina.

Igjen, sorry hvis jeg sa noe jeg ikke burde!  :-[

Jeg synes dette var et meget godt tips og absolutt noe å tenke på.

Jeg skal helt klart ta dette med meg når jeg sitter der å stirrer etter vak med polaroidbrillene på. Jeg kommer helt klart til å ta av brillene når jeg strengt tatt ikke trenger dem.

Takker for tipset, Erik :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke bestandig behov for polariserte briller på mine fisketurer i norge heller, jeg  :) Bruker briller først og fremst for beskyttelse mot sol og fluekrok, og det krever ikke polariserte glass . . . Å kunne se elvebunnen der jeg evt skal vade er fint, også å kunne spotte fisk, men det kommer i andre rekke for meg. Fisken er ikke veldig interessant før den vaker uansett  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Polaroid er da ikke det beste for den informasjonen hjernen din skal bearbeide over tid. Det gjengir nemlig ikke den fulle og hele virkelighet og uansett kvalitet på glasset er polaroid det samme filteret.

Hei. Så ikke den her før nå jeg  :)

Pola-filter er absolutt ikke det samme filteret i ulike briller, Erik  :) Det blir som å si at en bil er en bil kvalitetsmessig, uansett merke, og det stemmer jo ikke, verken i form av opplevd følelse eller verksteds-avkryssa feilprosenter  :)

Polafiltre har 1) ulik kvalitet, og 2) ulik tetthetsgrad. Stor forskjell. Leech pola-briller som du selger via Eikre-Fly, har jeg hørt er bra altså, men at alle polabriller har samme filter, ja, det er ikke riktig. Det er faktisk en grunn til at pola-filtre for foto selges for alt fra 99.- til 3000.- for "liksom" samme filteret  <<l

At polabriller ikke gjengir den "fulle og hele sannheten" må alle være enig i, all den tid de tar vekk reflekser. Men om det er mer skadelig for øyet å se gjennom gode polabriller, enn å se alle de skarpe refleksene over tid, må du nesten henvise til forskningsrapporten du har lest det. Gi oss en link. Ei bok. Et magasin. For det kan umulig stemme. For det er oppsiktsvekkende, og egentlig ganske spesielt om mindre dynamikk, gjennom prefekte glass, skulle være mer skadelig enn skarpe blendende blink i årevis.

Men jo mer nøyaktig det er plassert og jo bedre kvaliteten på glasset er, jo mindre plager får man. Det er også verre jo mer urolig og fartsfyllt vannet er.

Ja, ikke sant. Hva kan man slipe mest perfekt? Høykvalitets glass? Ja.  :)

Og det er visstnok dyrt å framstille skikkelig høykvalitets glass, sier de som har greie på det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Såvidt meg bekjent kategoriseres polaroid-filter i 3 klasser. Normalt for solbriller til fiske er klasse 2 (eller grad 2 om du vil). Filter som kjøpes av Polaroid (firmaet) og som er i klasse 2 er såvidt meg bekjent det samme uansett brille. Nøyaktigheten i resten av glasset er det som skiller brillene og deres pris. Et filter til 99,- har neppe noe fra Polaroid (kopi) og har neppe samme nøyaktighet i montering, sliping og kvalitet på de andre lagene i glasset som en til 3000,-. Jeg tror forresten også neppe at du har sett noen slike filtre uten andre lag enn Polaroid...

Men samma det. Du har antagelig bedre kunnskap og oversikt over dette. Jeg hverken driver med foto eller utvikler briller selv. Jeg bruker bare solbriller mer enn de fleste og har gjort meg en del erfaringer. Og de er jo rimelig subjektive kan man si. Men jeg er altså totalt avhengig av tilgang til solbriller og helst polaroid. Jeg må bare bruke dem med litt forsiktighet. Jeg altså. For når det gjelder påvirkning av øynene og hjernebarken ved overdreven bruk av polaroidbriller så var det bare ment som et godt råd. Resten får være opp til hver enkelt. Men du skal få en liten tanke til slutt: Polaroid tar vekk reflekser og det åpner pupillene noe mer enn ellers. Skakk litt på hodet og refleksene kommer tilbake. Eller? Ikke på langt nær så ille som når man kjører bil med sola fra siden og buskene langs veien lager strobelight i øya, men bittelitt av samme effekt er det. Mener både jeg og et par forskere... Men noen er mer ømfintlige for sånt enn andre. Jeg tåler svært lite og André tåler tydeligvis mye. Altså er det jeg sier aktuelt for de som har øyer som meg (nesten) og ikke fullt så (eller slett ikke) aktuelt for resten.  ;)

Btw. piloter... (et lite utdrag fra en lengre utredning om solbriller for piloter)

"POLARIZATION. Polarized lenses are not recommended for use in the aviation environment. While useful for blocking reflected light from horizontal surfaces such as water or snow, polarization can reduce or eliminate the breaking, yet light enough to be comfortable.

An aviator’s sunglasses should fit well so that sudden head movements from turbulence or

aerobatic maneuvers do not displace them. Finally, use of a strap is recommended to prevent prescription sunglasses from being accidentally dislodged, or a necklace chain can

be used to allow them to be briefly removed and subsequently replaced.

SUMMARY. While adding to the mystique of an aviator, sunglasses protect a pilot’s eyes from glare associated with bright sunlight and the harmful effects from exposure to solar radiation. Lenses for sunglasses that incorporate 100% UV protection are available in glass, plastic, and polycarbonate materials. Glass and CR-39® plastic lenses have  superior optical qualities, while polycarbonate lenses are lighter and more impact resistant. The choice of tints for use in the aviation environment should be limited to those that optimize visual performance while minimizing color distortion, such as a neutral gray tint with 15 - 30% light transmittance. Polarized sunglasses are not recommended because of their possible interaction with displays or other materials in the cockpit environment.

Medical Facts for Pilots

Publication AM-400-05/1

Written by

Ronald W. Montgomery, B.S.

Van B. Nakagawara, O.D.

Prepared by

FAA Civil Aerospace Medical Institute

AAM-400, P.O. Box 25082

Oklahoma City, OK 73125"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er vel kun pga fargeforstyrrelsen på skjermer og instrumenter at polariserte briller frarådes hos piloter, noe som stod til slutt i utdraget ditt :) "Polarized sunglasses are not recommended because of their possible interaction with displays or other materials in the cockpit environment." Resten omhandler vel kun HMS for bruk av briller generelt :)

Ellers trenger vi nok en øyelege og en optiker til å debattere ferdig dette emnet :)

Men, siden denne tråden allerede har sporet litt av; Hva anbefales av fiskebriller?

Tenker da på merker og modeller, gjerne da med prisnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...