Gå til innhold

Hvordan binder du dine Shipman's Buzzere?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Jeg liker å holde meg til Dave Shipman sin originaloppskrift når det gjelder lengde på "breathers and shucks". Og kun to runder med tinsel. Som opphavsmannen. Men jeg ser at for eksempel Davie McPhail binder dem med mye kortere buster, og alt for mange ribbingrunder (synes jeg). Hvorfor han gjør det vet jeg ikke.

Dette er jo ei legendarisk flue. Fra en legendarisk god fluefisker. Dave Shipmann. Som tørre mygg kommer man langt med Shipman's, F-Fly og Orange Belt ;D Denne fargevarianten tror jeg Pål Andersen tipset om engang. Dark Claret (her er det 50/50% Dark Claret og svart, da). Jeg har også hatt stor suksess med en "50/50 Shipman's Buzzer", som top dropper med en buzzer slentrende litt under overflata. Altså med rød bakkropp og oransje framkropp.

Hvordan binder du dine Shipmann's Buzzere? Tro til mesteren selv, eller med mange runder ribbing og korte tuster?

8646674124_001cdbea3f_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. Så du nevnte i en annen tråd tidligere i kveld at du bandt shipmans buzzere og da blei jeg nyskjerrig på krok og fargevalg. Har fått med meg at dette mønsteret her er ett godt myggmønster og lurer på hva du mener om forskjellige fargevalg her? Sett dem i rødt, svart, oransje, grønn, gul, hvit osv.

Hvilke fargevarianter bruker du selv, André? (fisker etter tips her.. ;D)

Dette mønsteret er uprøvd for min del så jeg må lage noen til årets myggfiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bundet dette mønstre selv m prinsippene er jo prøvd. Så vidt jeg kan forstå er jo tinsel kun som trigger. Flere runder vil vel gi mer refleksjon spesielt m sol. Lengde kan jo diskuteres m jeg varierer vel så mye med mengde/tykkelse. Bruker litt mindre enn du har på denne når det er pent vær om det gir noen mening

Ps. Den farge komboen er dødlig effektiv

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der har jeg aldri sett før André, dette er en mygg altså? Hvor stor krok bruker du?

Mulig jeg må prøve denne, hvis den flyter.  ;D

Hei, Jan Fredrik  :) Joa, det er en mygg som jeg har fisket en del med i størrelse rundt 16-18. En 905 eller 102y 15-17 gjør susen. Originalt bindes den på en Kamasan B405.

Den flyter, og man skal gjerne børste den ut litt så den får fibre å flyte på.

Se her ja. Så du nevnte i en annen tråd tidligere i kveld at du bandt shipmans buzzere og da blei jeg nyskjerrig på krok og fargevalg. Har fått med meg at dette mønsteret her er ett godt myggmønster og lurer på hva du mener om forskjellige fargevalg her? Sett dem i rødt, svart, oransje, grønn, gul, hvit osv.

Hvilke fargevarianter bruker du selv, André? (fisker etter tips her.. ;D)

Dette mønsteret er uprøvd for min del så jeg må lage noen til årets myggfiske. :)

Hei, Kim  :) Jeg har stort sett bare brukt den i Dark Claret/svart og 50/50-varianten, men jeg vet at den også fisker svært godt i "Fiery Brown"-farge. Dessuten bruker vel opphavsmannen den i oliven også når det klekker døgniser. Fiery Brown er vel originalen, så vidt jeg vet.

Har ikke bundet dette mønstre selv m prinsippene er jo prøvd. Så vidt jeg kan forstå er jo tinsel kun som trigger. Flere runder vil vel gi mer refleksjon spesielt m sol. Lengde kan jo diskuteres m jeg varierer vel så mye med mengde/tykkelse. Bruker litt mindre enn du har på denne når det er pent vær om det gir noen mening

Ps. Den farge komboen er dødlig effektiv

Hei, Jon-Erlend  :) Du må ikke stille meg i forlegenhet her nå  ;D For jeg også bruker mye mindre av det hvite (i dette tilfellet, klar antron) på normale fjærmygg, men tro til mønsteret/opphavsmannen så bruker jeg såpass mye akkurat på denne flua  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva tanken er m såpass mye? Den ser jo ut til å skulle imitere omtrent halvveis til trekvart i klekkingen;D

Nei, det har jeg egentlig ikke peiling på. Men jeg mistenker at flua ble laget for store vann som Rutland, og at kanskje det er hele forklaringen. Og at kara også brukte/bruker den som ei godt impregnert "poppe opp" flue med en interm. Men som sagt, vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ganske tro mot orginalen, så mine er omtrent som på bildet ditt Andrè. Dog binder jeg noen i svart med rød tinsel som jeg synes funker bra. Også børster jeg nok ut mine litt mer enn på bildet ditt Andrè.

Hei, Hermann - ja, jeg har alltid problemer med å børste ut fjærmyggimitasjoner som denne nok  ;D Så der tok du meg på kornet  ;D Jeg vil alltid at de skal være så slanke, men du har så rett - Shipman's skal børstes ut godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og god flue André.

Siden jeg har mange mange flere kilo på kroppen så lager jeg buzzeren mye rundere  ;D

Rød bindetråd. Kropp gammel olive selull miks. Krok TMC 102y #15. Moser Ghost fiber. Rib gull.

[attachimg=1]

Trygve ;)

post-820-13949895704033_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå tråkka du beint oppi min form for fiske, André.  <<l

Første gang jeg stiftet bekjentskap med denne flua var i 1993 og den har fulgt meg siden da. Og da selvsagt i svært mange varianter. Den endte da også opp i en egen flue som fikk mitt navn etter en stund. Bla. i 1999 i Australia var shipmans overlegen andre fluer på en av elvene. Og jeg kan love deg den funker på både Chew, Blagdon og Draycote. På det siste vannet ga den et fiske jeg aldri kommer til å glemme. Ikke han engelskmannen i samme båten heller. Flere doble med regnbuer på kiloen til halvannen når det var nesten dødt på alt annet. Bare flaks egentlig da vi faktisk hadde gitt opp å få noe særlig og jeg tullefisket litt med Shipmans. Man kan trygt si det ga ringvirkninger...

Viktigste redskap ved binding av shipmans = børste (jeg bruker en tannbørste som jeg skråklipper). Antall tørn av tinsel = 3 eller 4 (avhengig av størrelse). Farger = hvor mange finnes det? Beste farge i sol = fiery claret blandet med dark orange og ørlite sort. Funker alle steder hvor fjærmyggen er i farta. Selv binder jeg som regel "tustene" slik at de peker ørlite oppover. Da ligner den på to sammenhengende klekkende fjærmygg. Altså dobbel dose mat. Når jeg fisker dem under bruker jeg andre varianter. Men nå må jeg stoppe ellers fortsetter jeg til det blir en bok. Og det kan vi ikke ha noe av. Hadde antagelig blitt verdens minst interessante papirbunke.

PS. Ingen av mine shipmans er tykke. Alle er faktisk veldig slanke. Bortsett fra én som ikke lenger kan kalles shipmans.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Erik - kjempemoro og lærerikt å høre dine erfaringer med Shipman's.

Forundrer meg imidlertidig at så få bruker denne flua. Når jeg lagde tråden, så trodde jeg at veldig mange flere hadde sin variant. Om jeg er den eneste på Toten som bruker Shipman's så er det forsåvidt en bra ting for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nå tråkka du beint oppi min form for fiske, André.  <<l

Første gang jeg stiftet bekjentskap med denne flua var i 1993 og den har fulgt meg siden da. Og da selvsagt i svært mange varianter. Den endte da også opp i en egen flue som fikk mitt navn etter en stund. Bla. i 1999 i Australia var shipmans overlegen andre fluer på en av elvene. Og jeg kan love deg den funker på både Chew, Blagdon og Draycote. På det siste vannet ga den et fiske jeg aldri kommer til å glemme. Ikke han engelskmannen i samme båten heller. Flere doble med regnbuer på kiloen til halvannen når det var nesten dødt på alt annet. Bare flaks egentlig da vi faktisk hadde gitt opp å få noe særlig og jeg tullefisket litt med Shipmans. Man kan trygt si det ga ringvirkninger...

Viktigste redskap ved binding av shipmans = børste (jeg bruker en tannbørste som jeg skråklipper). Antall tørn av tinsel = 3 eller 4 (avhengig av størrelse). Farger = hvor mange finnes det? Beste farge i sol = fiery claret blandet med dark orange og ørlite sort. Funker alle steder hvor fjærmyggen er i farta. Selv binder jeg som regel "tustene" slik at de peker ørlite oppover. Da ligner den på to sammenhengende klekkende fjærmygg. Altså dobbel dose mat. Når jeg fisker dem under bruker jeg andre varianter. Men nå må jeg stoppe ellers fortsetter jeg til det blir en bok. Og det kan vi ikke ha noe av. Hadde antagelig blitt verdens minst interessante papirbunke.

PS. Ingen av mine shipmans er tykke. Alle er faktisk veldig slanke. Bortsett fra én som ikke lenger kan kalles shipmans.  ;)

Jækli bra svar Erik. Her var det ikke mye synsing...............:)

Jeg for min del har ikke mange erfaringer med denne, men den skal helt klart sjekkes ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundrer meg imidlertidig at så få bruker denne flua. Når jeg lagde tråden, så trodde jeg at veldig mange flere hadde sin variant.

Hadde aldri hørt om denne engang, men her jeg bor så består nesten alt stillevannsfiske av fjærmygg. Så tusen takk for inspirasjon André,  jeg gjør som Jon-Erlend og kopierer over en lav sko.  :)

Bra innlegg Eikre, det er sånt som gir meg tro på annet enn døgnfluer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jækli bra svar Erik. Her var det ikke mye synsing...............:)

Takk for det! Og takk til dere andre også! :) Dette er ei flue jeg føler meg ganske trygg på. Den burde egentlig vært forbudt i Hemsil og vi var faktisk inne på tanken...  ;)

Ørretens matinntak i løpet av en sesong består av rundt regnet 50% mygg, så det er jo ikke helt ueffent å ha noen slike fluer i diverse varianter i boksen. Pussig nok så er det ikke bare småfisken som lar seg lure på mygg. Og vi er ikke helt alene om å ha denne flua som en av våre viktigste, André:

Isteren:

Fallskjermfluer, oliven i krok 14. Klinkhammere i div. Fjærmygg. Gullhode hareøre, oliven. Heggeli. Claret shipmans buzzer som den viktigste :)

Hemsil:

Gul/orange shipmans buzzere. Claret av samme. Oliven fallskermfluer i krok 14-18. Sort fjærmyggpuppe. Griffiths gnat. Jassid.

Osv. Og for å sagt det rett ut: Pål er en av de råeste norske fiskerne jeg kjenner til. Ikke at jeg kjenner til alle da. Men dyktig er'n.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kikka litt på Wikipedia ang. fjærmygg: De voksne fjærmyggene er bitte små til middelsstore mygg, 1 - 10 mm lange. Mange arter er mørke på farge, andre er livlig grønne eller gule, ofte svartflekkete. Bakkroppen er lang og tynn hos hannene, kraftig og kjegleformet hos hunnene. Beina er vanligvis lange og slanke. Hannene har fjærformede antenner, mens antennene hos hunnene er ganske korte og sylindriske.

Larver som lever i oksygenfattige sedimenter er gjerne blodrøde på farge fordi kroppen inneholder store mengder hemoglobin som hjelper dem å ta opp oksygen. I Norge er det over 50 arter.

Slik jeg tolker det er det bortimot umulig å lage en S.B. feil så lenge den ikke er lenger en 10 mm.

Skal jammen prøves (hvis bare isen går snart).    Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kikka litt på Wikipedia ang. fjærmygg: De voksne fjærmyggene er bitte små til middelsstore mygg, 1 - 10 mm lange. Mange arter er mørke på farge, andre er livlig grønne eller gule, ofte svartflekkete. Bakkroppen er lang og tynn hos hannene, kraftig og kjegleformet hos hunnene. Beina er vanligvis lange og slanke. Hannene har fjærformede antenner, mens antennene hos hunnene er ganske korte og sylindriske.

Larver som lever i oksygenfattige sedimenter er gjerne blodrøde på farge fordi kroppen inneholder store mengder hemoglobin som hjelper dem å ta opp oksygen. I Norge er det over 50 arter.

Slik jeg tolker det er det bortimot umulig å lage en S.B. feil så lenge den ikke er lenger en 10 mm.

Skal jammen prøves (hvis bare isen går snart).     Morten

Hvorfor kan den ikke lages lengre enn 10 mm? Jeg har da fått endel fisk på større S-B jeg... jeg vil tro at fisken tok den for å være myggklaser... det er dem nemlig rett så glad i mange plasser <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket med Shipmans i mange år, takket være Erik ;) både i små og store størrelser. En rimelig bankers flue når ingen ting spesielt skjer, både i stille vann og i elv. Man skal ikke være redd for å lage den i store krokstørrelser, og i litt mer tykkladne varianter. Dette er en suveren imitasjon av en vårfluepuppe, så varier fargene og dimensjonen så har du en flue til de fleste anledninger.

Har ikke brukt denne flua så mye de siste sesongene, men var en stund jeg neste ikke hadde andre fluer i boksen. Både Erik sin variant og den orginale. For ikke å snakke om Arve Tangen sin variant som var den første jeg stiftet bekjentskap med. Da som vårfluepuppe.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...