Gå til innhold

Hvordan binder du dine Shipman's Buzzere?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Artig at denne flua diskuteres, en av mine absolutte favoritter i mange fiskesituasjoner <<l

Den første Shippman`s jeg såg fikk jeg av en brite på fiskeferie i Norge. Jeg møtte han langs hjemmeelva mi her vestpå. Det klekket rimelig bra med små olivne døgnfluer (baetis, men visste ikke navn på de da). Jeg fisket som vanlig da en Greenwels glory og fikk en og annen av de vakende ørretene. Men denne eldre briten plukket så og si alle han fikk flyt over. Da han viste kreasjonen han fisket med trodde jeg knapt mine egne øyne. Det var en #16 eller #18 krok med noe hvitt fjon i begge ender og en pjuskete og tynn oliven selullskropp. I flueboksen hans var det rader på rader med Shippman`s i alle størrelser, fasonger og farger.

Kan prøve å få lagt ut et par bilder av den og de variantene jeg bruker i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får rett og slett høre om disse er godkjent av herrene som fisker med disse mest.  :)

Disse er i str. 16-18, som hale valgte jeg å bruke kalve-hale da den gir ett mer rufsete avtrykk enn avklipt antron (som du kan se på nest siste Shipman)

[attachimg=1]

post-0-13949895707497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker sikkert JFL. ;)

Hvilke typer dubbing er mest egnet i kroppen?

Originalt vil jeg tro det er selull,ja.

Sikkert mye som funker,jeg har lagd noen tynne svarte i kapok til den tiden på døgnet da små spinnere og myggklekkere operer samtidig,og det har funket,selv om flua må byttes for hver fisk.

Pål(Andersen) gjorde meg oppmerksom på denne,men har ikke brukt den så mye at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har aldri prøvd dette mønstre før, men hvis det er bra så er det jo helt genialt da det er så raskt og lage sånne:)

Har ikke så stort utvalg av ribb så jeg prøvde med krystal flash, og polyamid dubbing.

#16

shipmansbuzzere16_zps09a42101.jpg

Fine de der.  <<l

Jeg mener likevel du skulle prøve å binde kroppen enda løsere (de grå er ikke langt unna slik jeg vil ha dem). Da er det lettere å få ut fibre. Ribben ble noe borte, men det kan godt være bildet som lyver. Uansett så får du masse fisk på disse også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk for tilbakemelding erik :) skal lage noen som er enda litt mere rufsete :)

Bare hyggelig.  :) Bare husk at du ikke trenger mer dubbing. De bør nemlig være slanke. Se på kroppen til fjærmyggen. Hvis du da ikke vil etterligne noe helt annet. Det gå jo det også. Og så lenge fisken tar så spiller det jo keine kasserolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at du ikke trenger mer dubbing. De bør nemlig være slanke. Se på kroppen til fjærmyggen. Hvis du da ikke vil etterligne noe helt annet. Det gå jo det også. Og så lenge fisken tar så spiller det jo keine kasserolle.

Det betyr at mine på bunn av forrige side er altfor tykke og for lite rufsete det, ikke sant Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ikke verst dette. Kunne glatt satt på alle sammen. Men selv foretrekker jeg SLF eller Gleamy. Når man børster og stusser da så kan man få akkurat den effekten man vil. Selull syns jeg er noe mer ukontrollerbart. Men det er meg.

Tenkte jeg kunne vise hva man kan gjøre med SLF og litt børsteteknikk og stussing. Er en helt annen og mye tykkere flue da, men den ble til etter en del binding av Shipman's. Shipman's er altså slankere og ikke så symmetrisk. Men den er bundet så løst at det vil bli mer og mer "rufs" ettersom den blir brukt.

eikrep10.jpg

PS. Glem kroken. Er mange år siden jeg brukte en slik.  :-[

HUFF! Et gammelt og fullstendig rævva bilde, men den viser i alle fall noe av det jeg mener. Flua er tydeligvis bundet i en viss fart også. Jaja, man tåler vel litt mobbing. Blir ikke så verst lell etter litt fisking så fibrene kommer enda mer ut. ;D

bindebuzzer07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse så knall ut, Jan Fredrik  <<l

Om noen har noe reelle innvendinger mot disse, så er jeg spent - knallbra disse her  :)

Jeg er nok litt slik at jeg børster de ut til siden i stor grad, så det ses ikke så godt på bilde - fra siden, men å børste de godt ut er  <<l <<l så disse er knallhard valuta overalt. Fine fluer, Jan Fredrik  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten historie om Shipman's.

Bandt en variant av denne etter å ha lest denne tråden.

Min variant:

Størrelse 17,

antrongarn klippet opp i biter og dubbet rett på tråden (farge mørk brun)

3-4 tørn pearl tinsel

TMC dry wing (hvit).

Hadde en skikkelig treig dag med fiske i går. Speilblankt vann, noe lav vannstand, og lite bitevillig fisk. Så en del steinfluer, og noe jeg tror britene kaller "Hawthorne fly" - og fjærmygg. Pælmet ut fluer i alle varianter helt til jeg kom over denne flua i boksen fra vinterbindinga. "Hmmm," tenkte jeg - "var det ikke noe med denne flua?" Knøt på, satt på hakket tynnere spiss og mudda spissen. Flua fløt fint i vannet, og etter noen minutter tenkte jeg at faen heller, mulig jeg må bytte flue igjen... Umiddelbart senere satt en kilosfisk på, tok en meter fra meg ved vannkanten. Jæææævlig morsomt !!

Takk for vintertips!  <<l

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste redskap ved binding av shipmans = børste (jeg bruker en tannbørste som jeg skråklipper). Antall tørn av tinsel = 3 eller 4 (avhengig av størrelse). Farger = hvor mange finnes det? Beste farge i sol = fiery claret blandet med dark orange og ørlite sort. Funker alle steder hvor fjærmyggen er i farta. Selv binder jeg som regel "tustene" slik at de peker ørlite oppover. Da ligner den på to sammenhengende klekkende fjærmygg. Altså dobbel dose mat. Når jeg fisker dem under bruker jeg andre varianter.

Knallbra tråd!!

Som blodfan av Eikrepuppen så ser jeg at jeg kanskje må rydde plass til noe Shipman's Buzzere. Er det slik at valget mellom eikrepuppen og S-B avgjøres i hovedsak av om man ønsker å fiske tørt eller vått, eller er det andre ting som spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...