Gå til innhold

Snørebukt og luftmotstand


Andreas L

Anbefalte innlegg

I all hovedsak ville jeg for min del ha kokt det ned til en ting.

Jo,mindre bukt du lager desto bedre. <<l

I allfall når det gjelder luftmotstand og uansett snøre.

Grunde,jeg synes du skal si noe jeg,hvis du har lyst da vel og merke?

Ikke hold kjeft.

Det er ikke så forbasket mange fysikere som interessert i fluekasting,så jeg for min del

synes vi skal være glad for du er en av dem.

Jeg i allfall for min del har lært så mye av deg at jeg er mer enn takknemlig.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Regne på det så mye dere orker. Jeg kaster lengre med #7 enn #3 i motvind. Jeg kaster også lengre med trang bukt enn vid bukt i motvind. Så samme hva tallene på blokka sier så kan humla fly og jeg kaste som jeg gjør.

Det er vel sikkert ikke uten grunn at kastere på landslagsnivå justerer teknikken i forhold til vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne på det så mye dere orker. Jeg kaster lengre med #7 enn #3 i motvind. Jeg kaster også lengre med trang bukt enn vid bukt i motvind. Så samme hva tallene på blokka sier så kan humla fly og jeg kaste som jeg gjør.

Jeg tror jeg ikke så mange betviler at et sjuersnøre er lettere å kaste lengre enn et treersnøre?

Det der med humla er gammelt nytt nå Erik,og har vel heller lite med fluekasting å gjøre? ;D

Det er vel sikkert ikke uten grunn at kastere på landslagsnivå justerer teknikken i forhold til vinden.

Selv ville jeg ha mest ha konsentreret meg om lengden på klumpen eller snøret utenfor i forhold til vinden.

Men det er nå min mening da. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Regne på det så mye dere orker. Jeg kaster lengre med #7 enn #3 i motvind. Jeg kaster også lengre med trang bukt enn vid bukt i motvind. Så samme hva tallene på blokka sier så kan humla fly og jeg kaste som jeg gjør.

Jeg tror jeg ikke så mange betviler at et sjuersnøre er lettere å kaste lengre enn et treersnøre?

Det der med humla er gammelt nytt nå Erik,og har vel heller lite med fluekasting å gjøre? ;D

Det er vel sikkert ikke uten grunn at kastere på landslagsnivå justerer teknikken i forhold til vinden.

Selv ville jeg ha mest ha konsentreret meg om lengden på klumpen eller snøret utenfor i forhold til vinden.

Men det er nå min mening da. ;D

Tom.

Jeg kommer til å bruke humla som eksempel i laaang tid fremover, Tom. Så du får bare vende deg til det.  ;D

Tror kasterne må forholde seg til ett snøre i enkelte konkurranser og dermed heller justere teknikken. Men jeg vet ikke. Sikkert noen som vet. Samma kan det være. Trang bukt og tyngre snøre går i alle fall lengre i motvind når jeg (humla) kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ja, men er det hvor trang bukta er som avgjør motstanden? Eller er bukta trang fordi snøret går fort i riktig retning?

I mitt skrøpelige hode er det begge deler. Men overlater forklaring/oppklaring av dette til Grunde og/eller andre fysikere.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bruke humla som eksempel i laaang tid fremover, Tom. Så du får bare vende deg til det.  ;D

He,he,,bare gjør det du Erik.Du vet at jeg har filmet humla og jeg antar at humla roterer vingen

for å skape oppdrift.Fullt mulig at det er bare noe jeg tror,men så langt så tror jeg på det. :)

I noen tilfeller forandrer den frekvensen også,men det er antageligvis bare noe jeg tror?

Tror kasterne må forholde seg til ett snøre i enkelte konkurranser og dermed heller justere teknikken. Men jeg vet ikke. Sikkert noen som vet. Samma kan det være. Trang bukt og tyngre snøre går i alle fall lengre i motvind når jeg (humla) kaster.

Jeg i min enfoldiget tenker tanken Erik,hva hvis vi hadde sagt at femmersnøret skulle være et femmersnøre?

Joda,du skjønner hva jeg mener,ikke det å tyne det ut til yttergrensene selv om de første 30ft veier det de skal

veie.

Du får ikke lov til å ha mer enn 9.1 gram utenfor stangtuppen din uansett lengde.

Hva hadde skjedd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Du får ikke lov til å ha mer enn 9.1 gram utenfor stangtuppen din uansett lengde.

Hva hadde skjedd da?

Jeg hadde blitt forbanna fordi du hadde bestemt hva jeg skulle bruke. Og jeg hadde kastet lengst med den korteste klumpen som veide 9,1g. En sluk på 9,1 gram ville flydd inn i solnedgangen i forhold til en klump på 15 meter og 9,1 gram. Mulig et rotasjonskast ala diskos hadde utlignet forskjellen, men det vet bare humla.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lov til å ha mer enn 9.1 gram utenfor stangtuppen din uansett lengde.

Hva hadde skjedd da?

Jeg hadde blitt forbanna fordi du hadde bestemt hva jeg skulle bruke. Og jeg hadde kastet lengst med den korteste klumpen som veide 9,1g. En sluk på 9,1 gram ville flydd inn i solnedgangen i forhold til en klump på 15 meter og 9,1 gram. Mulig et rotasjonskast ala diskos hadde utlignet forskjellen, men det vet bare humla.  ;D

Tenk en gang til Erik,fluesnøret du får lov til å bruke utenfor stangtuppen kan maksimalt veie 9,15 gram.

Uvesentlig av lengde.(Hva du skulle bruke i fiskesammenheng er helt og holdent opp til deg,og en helt annen ting.)

Glem det der med sluken og en drita tynn monofiliament.

Hvis vi hadde gjort det ville da en femmerkonkuranse være en femmerkonkuranse?

Hva pokker en femmerkonkuranse mon tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,så sant,så sant.Det ble veldig OT Andreas.Sorry. oooops

Hvis du er interessert,er det en masse å lese om snører og bukter på nettet.

Søk på personer som Caroline Gatti/Noel Perkins,Spolek,Lingard,Robson.

For min egen del er det å kunne klare å lage trangest mulige bukter blitt en mer

eller mindre,ja kall det gjerne fanatisk greie,og er noe av det absolutt mest interssante

for min del når det gjelder kasting.

Jeg husker jeg skulle prøve å lage trange bukter med svære,våte tunge gjeddefluer.

Det går an det også,men pokker for en fart du må sette på snøret,og litt farlig er det nok? ;D

Jeg husker Kalmar fortalte meg at Lefty trente med hotellnøkkelen som flue i forbindelse

med trening av tunge gjeddefluer. ;D

He,he,he...Hva vet jeg.Uansett,klarer du å lage trange små bukter,så klarer du lage store også. <<l

Motsatt er ikke like enkelt.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...