Gå til innhold

Gamle linser fra 80-90 tallet til film/foto


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Hei  :)! Jeg er på jakt etter noen gamle linser for å få et særpreg i filmlooken på mitt nye Panasonic GH3. Har sett bl.a på Nikkor 80-200 f.4 og tilsvarende linser.. Er det noen her inne som har erfaring med denne linsen eller lignende til filming og selvfølgelig foto?

Må uansett ha adapter, så hvis noen andre har noen gode ideer/alternative linser, tas det imot med stor takk!! <<l

Mvh Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av glass til GH3 bør du være obs på at du må gange brennviden med 2 på grunn av størrelsen på sensoren på kameraet. Et 50mm-objektiv, som gir et meget anvendelig normalutsnitt på fullformatkameraer, blir altså et 100mm teleobjektiv på GH3 og andre 4/3-kamerahus. Og 200mm blir altså 400mm, som jo er et meget kraftig teleobjektiv.

Det betyr at det er enkelt og billig å skaffe meget kraftige teleobjektiver av god kvalitet til det kamerasystemet, men dessverre også at det er svært begrenset utvalg på vidvinkelsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........Bare en liten oppklaring. Man får ikke forstørrelsen til en 400mm ved å sette på en 200mm på nevnte kamera. Det er en del misforståelser rundt dette med "Crop-sensor" Det som i virkeligheten skjer er. På grunn av sensoren så får man UTSNITTET og ikke forstørrelsen som mange tror. På et fullformat kamera så er bildebrikken lik størrelsen på 35mm film (24 x 36 ) på et kamera med crop-sensor. i dette tilfellet en micro 4/3 så får man et utsnitt som er 2 ganger mindre. En 50 mm gir derfor et bildeutsnitt som en 100mm men ikke forstørrelsen, den er lik en 50mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av glass til GH3 bør du være obs på at du må gange brennviden med 2 på grunn av størrelsen på sensoren på kameraet. Et 50mm-objektiv, som gir et meget anvendelig normalutsnitt på fullformatkameraer, blir altså et 100mm teleobjektiv på GH3 og andre 4/3-kamerahus. Og 200mm blir altså 400mm, som jo er et meget kraftig teleobjektiv.

Det betyr at det er enkelt og billig å skaffe meget kraftige teleobjektiver av god kvalitet til det kamerasystemet, men dessverre også at det er svært begrenset utvalg på vidvinkelsiden.

Jepp er klar over det, og ser derfor helst etter noe med zoom, gjerne 70-200 e.l. Gamle linser er billige, og ofte veldig fine og filme med har eg inntrykket av :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........Bare en liten oppklaring. Man får ikke forstørrelsen til en 400mm ved å sette på en 200mm på nevnte kamera. Det er en del misforståelser rundt dette med "Crop-sensor" Det som i virkeligheten skjer er. På grunn av sensoren så får man UTSNITTET og ikke forstørrelsen som mange tror. På et fullformat kamera så er bildebrikken lik størrelsen på 35mm film (24 x 36 ) på et kamera med crop-sensor. i dette tilfellet en micro 4/3 så får man et utsnitt som er 2 ganger mindre. En 50 mm gir derfor et bildeutsnitt som en 100mm men ikke forstørrelsen, den er lik en 50mm.

Du har selvsagt helt rett, optikken endrer seg jo ikke.

Men bildet (altså utsnittet) du ender opp med når du setter en 50mm på en GH3 tilsvarer det du får med en 100mm på et kamerahus med fullformatsensor, f.eks. en Nikon D800 eller Canon 5D. Så i praksis kan man tenke slik for å få det resultatet man ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av glass til GH3 bør du være obs på at du må gange brennviden med 2 på grunn av størrelsen på sensoren på kameraet. Et 50mm-objektiv, som gir et meget anvendelig normalutsnitt på fullformatkameraer, blir altså et 100mm teleobjektiv på GH3 og andre 4/3-kamerahus. Og 200mm blir altså 400mm, som jo er et meget kraftig teleobjektiv.

Det betyr at det er enkelt og billig å skaffe meget kraftige teleobjektiver av god kvalitet til det kamerasystemet, men dessverre også at det er svært begrenset utvalg på vidvinkelsiden.

Jepp er klar over det, og ser derfor helst etter noe med zoom, gjerne 70-200 e.l. Gamle linser er billige, og ofte veldig fine og filme med har eg inntrykket av :).

Når det gjelder brukt manuelloptikk er det først og fremst fastoptikk jeg har erfaring med, og der er det som kjent mulig å gjøre skikkelige kupp. Har en OM Zuiko fast 200mm som jeg er veldig begeistret for - den er bitteliten, sylskarp, og har veldig bra fokusring og byggekvalitet. Den kostet rundt tusenlappen på ebay inkl. frakt (den er helt strøken, ser ubrukt ut).   

Men det er vel på zoom-optikk mesteparten av utviklinga har skjedd de siste tjue-tredve årene, så jeg tror dessverre det er vanskelig å finne en gammel 70-200 som er like bra som de nye til f.eks. Nikon og Canon. Men dette vet jeg egentlig ikke nok om til å uttale meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivitar laget en skyvezoom 70-210mm, som var meget god. Jevn og fin zooming. Hadde denne til både Olympusen og Pentaxen i min analoge tid. Har sett de brukte på både E-bay og andre plasser.

Her er en Pentax 70-210mm

http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=66&kjoepsalgid=2&searchstring=70-210&id=195751

Og her er adapter som jeg tror passer til ditt kamera

http://fotodioxpro.com/index.php/pentax-k-lens-to-micro-4-3-mft-system-camera-lens-mount-adapter-v2-w-aperture-control-dial-fits-olympus-pen-e-pl1-e-p2-e-p3-e-p1-e-pl2-e-pl3-panasonic-lumix-dmc-g1-g2-g3-gh2-gf1-gf2-gf3-gh1-gh2-gh3-g10.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........Bare en liten oppklaring. Man får ikke forstørrelsen til en 400mm ved å sette på en 200mm på nevnte kamera. Det er en del misforståelser rundt dette med "Crop-sensor" Det som i virkeligheten skjer er. På grunn av sensoren så får man UTSNITTET og ikke forstørrelsen som mange tror. På et fullformat kamera så er bildebrikken lik størrelsen på 35mm film (24 x 36 ) på et kamera med crop-sensor. i dette tilfellet en micro 4/3 så får man et utsnitt som er 2 ganger mindre. En 50 mm gir derfor et bildeutsnitt som en 100mm men ikke forstørrelsen, den er lik en 50mm.

Du har selvsagt helt rett, optikken endrer seg jo ikke.

Men bildet (altså utsnittet) du ender opp med når du setter en 50mm på en GH3 tilsvarer det du får med en 100mm på et kamerahus med fullformatsensor, f.eks. en Nikon D800 eller Canon 5D. Så i praksis kan man tenke slik for å få det resultatet man ønsker seg.

Hei, og moro at dere tok opp dette, for jeg har liksom aldri turt å nevne dette på ffs selv, da jeg var redd det skulle bli for kjedelig komplisert  :) Og dere har rett begge to, men en liten og viktig nyanse synes jeg det er viktig å ta med:

Med crop kontra fullformat, så får man utsnittet, som bjosted så riktig skriver, og man får utsnittet som man ønsker seg, som Håvard så riktig sier. MEN brennvidden forblir den samme. Altså, for å ta et praktisk eksempel:

Om du tar bilder/filmer med 1/50 lukker og f/2,8 for å få liten dybdeskarphet, så forandres ikke den dybdeskarpheten om du bruker fullformat (ff) eller crop, nettopp fordi det er et utsnitt. I motsetning til en mindre sensor i et videokamera som er beregnet til å ta med seg "hele bildesirkelen", og der resultatet er "uendelig lang" dybdeskarphet og små muligheter for selektiv fokus.

Når jeg filmer med Nikon D4 i full HD, så kan jeg velge å filme i

- fullformat (1920x1080p (men de 1920x1080 er tatt fra hele fullformat-brikka))

- DX crop (1,5crop, men fortsatt 1920x1080p)

- 2,7crop (fortsatt 1920x1080p (men de 1920x1080 er tatt fra eksakt de 1920x1080 pixlene midt på bildebrikka)

Så på TV'n blir alt med like høy oppløsning, og like stort, og perspektivet forandrer seg ikke.  

Men utsnittet blir anerledes. Det vil si at et 50mm objektiv automatisk blir fra 50mm utsnitt (vanlig, omtrent som øyet ser det) til 135mm utsnitt i samme objektiv.

Jeg liker godt å bruke en Nikon 28-70mm f/2,8, og den blir da i praksis når det gjelder utsnitt

fra 28mm med ff og helt opp til tilsvarende et 190mm objektiv med 2,7 crop.

8662525091_01055aa314.jpg

Og perspektivet er allikevel likt. Dybdeskarpheten også.

Ser det er en del misforståelser omkring dette i diverse kamera-anmeldelser etc.

Moro med kamera og objektiver  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, her er gutta som har peiling :D! Lærer mye, hvertfall det eg klarer å forstå, haha :P.

Til info, så har eg altså kjøpt meg to gamle linser.

Nærmere bestemt: Minolta MD rokkor 135mm f2.8 (tilsvarer 270mm på GH3)

                          Minolta MD rokkor 50mm f1.7 (tilsvarer 100mm på GH3)

Ifølge de som kjenner til disse gamle linsene skal de være ganske gode, og holder leica kvalitet iforhold til glass og konstruksjon. Linsene er helt strøken, og bærer ingen merker hverken på metalhuset eller glass  :) :).

Gleder meg til overgangen kommer i hus!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, her er gutta som har peiling :D! Lærer mye, hvertfall det eg klarer å forstå, haha :P.

Til info, så har eg altså kjøpt meg to gamle linser.

Nærmere bestemt: Minolta MD rokkor 135mm f2.8 (tilsvarer 270mm på GH3)

                          Minolta MD rokkor 50mm f1.7 (tilsvarer 100mm på GH3)

Ifølge de som kjenner til disse gamle linsene skal de være ganske gode, og holder leica kvalitet iforhold til glass og konstruksjon. Linsene er helt strøken, og bærer ingen merker hverken på metalhuset eller glass  :) :).

Gleder meg til overgangen kommer i hus!!

Oi, det er bra saker! Joona i J&FF har en Minolta Rokkor 58mm/1,2 som jeg har tjuvlånt litt, og det er det feteste glasset jeg har prøvd. Fantastisk byggekvalitet og utrolig kult uttrykk i bildet, særlig på de store blenderåpningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er bra saker! Joona i J&FF har en Minolta Rokkor 58mm/1,2 som jeg har tjuvlånt litt, og det er det feteste glasset jeg har prøvd. Fantastisk byggekvalitet og utrolig kult uttrykk i bildet, særlig på de store blenderåpningene.

Kult :D! Ja har lest masse bra om flere av linsene i Rokkor serien til Minolta, så det blir nok ikke de siste eg kjøper når eg har fått adapter :)

Så får vi bare håpe eg får dreis på filming og redigering osv til slutt også :P.... Jævlig mye å sette seg inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med bra "vintage" m42 objektiv som virker på Canon 5DmkII/mkIII? Har lett litt etter dette, men det ser ut som det er en del problemer med at speilet treffer objektivet, bla Super-Takumar 50mm F1.4 - har ikke turt å kjøpe noen grunnet dette  :-\

Sikler litt på et Pentacon (Meyer) 135mm f/2.8 også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med bra "vintage" m42 objektiv som virker på Canon 5DmkII/mkIII? Har lett litt etter dette, men det ser ut som det er en del problemer med at speilet treffer objektivet, bla Super-Takumar 50mm F1.4 - har ikke turt å kjøpe noen grunnet dette  :-\

Sikler litt på et Pentacon (Meyer) 135mm f/2.8 også  <<l

Tapani i J&FF har flere Pentax Takumar-objektiver med m42-fatning som han bruker på EOS uten problemer. Mener han har en Super Takumar 50mm 1,4 også.

Og Joona har et sånt Meyer Görlitz/Pentacon 135/2.8 (Bokeh Monster). Gir et veldig karakteristisk, litt drømmeaktig uttrykk, mye på grunn av de 15 (!) blenderbladene. Her er en link til noen testbilder han tok med det objektivet + litt info: http://jazzandflyfishing.com/?s=bokeh+monster&submit.x=0&submit.y=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes oppriktig talt det er dritt fett med gamle linser. Ble produsert så vanvittig mye bra før, og alt ble laget for å vare en mannsalder og litt til :P!! Skal snope litt rundt og se om eg finner noe mer spennende.

Skikkelig win win, billig og knall bra 8)!

Har jo seff sylskarpe linser linser type macro, og standard zoom. Men tror det blir forfriskende å filme med disse gamle klassikerene <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han karen her har vist mye bra på siden sin :D.

http://www.kenrockwell.com/tech/reviews.htm

Her er også mye bra anmeldelser! Mye bra som ble laget til Pentax før i tida.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Her er også en side om noen(ikke alle) Minolta rokkor linsne. Kjempe gode linser!!!

http://www.rokkorfiles.com/Lens%20Reviews.html

Sikkert mange flere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...