Gå til innhold

Flue henger seg opp i fortommen


Erlend S

Anbefalte innlegg

Hei

Under langlinekasting så ser man ofte at fortommen henger, og når fortommen passerer kasteren er den i knehøyde, eller lavere. Jeg har ofte dette problemet når jeg trener med SA ED, og det er veldig irriterende. Det er jo en kryssende snørebukt, så jeg lurer litt på om dette defineres som griserumper?

Her et eksempel på hva jeg mener med "hengende fortom":

Hei Johnny.Artig at du tar opp akkurat det der.Nielsen pratet også en del om det samme for noen år siden.

Det der med at vi hadde griserumper hele tiden.Hva er definisjonen på en griserompe tro?

Må den krysse mer en en gang?Den linken du legger ut viser et kast hvor jeg tydlig tilter stanga ut til siden

noe jeg begynte med etter at Sven introduserte meg for Lefty.I dette klippet er snørelengden utenfor ca 24m

og det er et Vision ED snøre.Jeg har alltid vært opptatt av det å følge snørefallet i bakkastet når jeg"henter"

noe du tydlig ser her.Selv følte jeg ikke at det var noen griserumpe,altså at stangtuppen dippet under før

RSP.Jeg tar nok mer i enn nødvendig i her fordi snøret strakk seg mer ut enn nødvendig ut noe du ser på snella.

Og forøvrig,slippen kunne godt ha vært tidligere. ;D

Hvis jeg spør deg da Johnny,synes du at når fortommen og snøret passerer oss i knehøyde eller lavere,er det

en griserumpe?

Selv mener jeg ikke at det er. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Johnny S

Hei Johnny.Artig at du tar opp akkurat det der.Nielsen pratet også en del om det samme for noen år siden.

Det der med at vi hadde griserumper hele tiden.Hva er definisjonen på en griserompe tro? Må den krysse mer en en gang?

Det at lina krysser en gang er nok til at flua henger seg opp.

Hvis jeg spør deg da Johnny,synes du at når fortommen og snøret passerer oss i knehøyde eller lavere,er det

en griserumpe? Selv mener jeg ikke at det er. :)

Definisjonen på en griserumpe er jo en “kryssende snørebukt”, så dette med hengende fortom er i mine øyne en griserumpe. Har prøvd å bli kvitt problemet med hengende fortom på langlinekastinga, men tror dette er noe man må leve med. Løsningen er jo som du skriver å kaste med stanga ut til siden, men det er jo litt juks da. Snøret skal jo egentlig kastes rett “over stangtuppen”!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at lina krysser en gang er nok til at flua henger seg opp.

Ja,i allfall at den kan henge seg opp,men det er ikke sikkert at den gjør det. ;D

Så bare for å "kverrulere"hvis lina krysser en gang,men ikke henger seg opp har vi da en griserumpe?

Definisjonen på en griserumpe er jo en “kryssende snørebukt”, så dette med hengende fortom er i mine øyne en griserumpe. Har prøvd å bli kvitt problemet med hengende fortom på langlinekastinga, men tror dette er noe man må leve med. Løsningen er jo som du skriver å kaste med stanga ut til siden, men det er jo litt juks da. Snøret skal jo egentlig kastes rett “over stangtuppen”!  ;)

Å hindre snørefall tror jeg ingen av klarer Johnny,og når du sier det med å kaste rett over stangtuppen

så har jeg til gode å se en eneste mann på denne jorden som virkelig kaster rett.Den mannen finnes ikke Johnny,

i allfall har ikke jeg til dags dato sett ham.At det er mange som tror det er en annen ting. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på en griserumpe er jo en “kryssende snørebukt”, så dette med hengende fortom er i mine øyne en griserumpe. Har prøvd å bli kvitt problemet med hengende fortom på langlinekastinga, men tror dette er noe man må leve med. Løsningen er jo som du skriver å kaste med stanga ut til siden, men det er jo litt juks da. Snøret skal jo egentlig kastes rett “over stangtuppen”!  ;)

Tror ikke du klarer å bli kvitt den, Johnny, før du klarer å bli kvitt tyngdekraften!  ;)

På Sæksiloops mener jeg det er noen av dem som definerer en griserompe som der snøret krysser to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei

Klarer nok ikke å oppheve tyngdekrafta, men den “hengende fortommen” klarer jeg å unngå, hvis jeg bruker liner med kortere klump og tilstrekkelig lang fortom!  :D Alle vet jo hvordan en griserumpe ser ut, og for at fluesnøret skal få "denne formen", så holder det at lina krysser en gang, slik som jeg har forstått dette.

Sitat fra zzzzap-boka:

“Griserumper får man fordi “spissen av fluesnøret” har blitt akseleret og fått fart nedover i forhold til den delen av fluesnøret som befinner seg nærmere stangtoppen. Når "spissen av fluesnøret" dras opp igjen mot slutten av overrullinga, kommer den nedenfra og vil dermed krysse undersnøret.

Dette kan oppnås på flere måter:

  • Hvis du bruker for mye kraft i begynnelsen av kastet, vil stangtuppen slås ned og akselerere snøret nedover, denne bevegelsen forplanter seg utover i snøret.
  • Ved høye bakkast vil snordraget virke nedover i begynnelsen av kastet og snøret akselereres samme retning.
  • Når stangtuppen stoppes for høyt, vil snøret nærmest stangtuppen ha fart oppover når kastet avsluttes. Spissen av fluesnøret havner på undersiden av undersnøret under utrullingen av kastet. “

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er ingen som klarer å unngå den hengende fortommen, det blir bare mindre uttalt med kortere klump og kortere fortom så du ikke ser det med det blotte øyet. Den hengende fortommen er ikke det samme som griserompen som skjer på slutten av framkastet og gir knuter på fortommen.

Tenk deg når du starter framkastet med tilnærmet rett line og fortom bakover, den hengende fortommen skyldes det fallet fortommen nødvendigvis gjør fram til den passerer deg. Om du bruker et snøre med kort klump og kaster med åpen bukt er det nesten umulig å se dette uten høyhastighetskamera, men vi ser det med det blotte øyet når vi gjør noe så elstremt som å kaste Ørret lengde med SA ED der jeg regner med at du holder snøret på rundt 25-28 meter før du skyter.

Den første gangen jeg ble klar over "fenomenet" var da vi jobbet med Castinghåndboken på 90-tallet og så på billedserien av Harald Mæhle som kaster flue lengde enhånds. Om du har håndboken, så kan du se dette klart på det store bildet på side 55 - selv med castingsnøret som går så hurtig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Jeg mener at det er ingen som klarer å unngå den hengende fortommen, det blir bare mindre uttalt med kortere klump og kortere fortom så du ikke ser det med det blotte øyet. Den hengende fortommen er ikke det samme som griserompen som skjer på slutten av framkastet og gir knuter på fortommen.

Tenk deg når du starter framkastet med tilnærmet rett line og fortom bakover, den hengende fortommen skyldes det fallet fortommen nødvendigvis gjør fram til den passerer deg. Om du bruker et snøre med kort klump og kaster med åpen bukt er det nesten umulig å se dette uten høyhastighetskamera, men vi ser det med det blotte øyet når vi gjør noe så elstremt som å kaste Ørret lengde med SA ED der jeg regner med at du holder snøret på rundt 25-28 meter før du skyter.

Den første gangen jeg ble klar over "fenomenet" var da vi jobbet med Castinghåndboken på 90-tallet og så på billedserien av Harald Mæhle som kaster flue lengde enhånds. Om du har håndboken, så kan du se dette klart på det store bildet på side 55 - selv med castingsnøret som går så hurtig!

Enig i det du skriver her, snørefallet kan du ikke gjøre noe med, men du kan framprovosere en "hengende fortom" og griserumper!

I midten av mai var Mikael Blomberg, Rod og jeg på fisketur. Vi fisket i havet etter sjøørret og alle fikk flotte ørreter. Etter en stund tok vi pause fra fiskinga, og jeg hadde lyst til å prøve Eikre`s Fluvius med MKB Extream Distance. Fluesnøret er en ren femmer, og har en klump på 16,5 meter.

Vi vadet ut til vi hadde vann opp til midjen. Mikael kastet først og han hadde ingen problemer med å holde den 16,5 meters lange klumpen utenfor stangtuppen, uten at flua berørte vannet. Så var det min tur til å prøve, først berørte flua vannet i bakslengen, og for å unngå dette kastet jeg bakslengen litt oppover. Dette løste ikke problemet, for nå berørte flua vannet både i framsleng og baksleng. Jeg kastet derfor baksleng og framsleng enda høyere, men problemet bare økte. Jeg var så opptatt av at flua ikke skulle berøre vannflata, at jeg endte opp med en vinkel på rundt 140-150 grader mellom fram og baksleng. Mikael derimot, la bakslengen lavt, slik at flua vendte bare noen cm over vannflata, han hadde dermed 180 grader mellom fram og baksleng, og ingen problemer med å holde flua over vannflata.

I filmklippet under ser man tydelig at Tom Syversen kaster snøret oppover i bakslengen. Man kan også se at spissen av fluesnøret og fortommen akselereres kraftig nedover i begynnelsen av framslengen. Tom Syversen kaster også framslengen oppover, slik at han har mindre enn 180 grader mellom fram og baksleng. Tom gjør akkurat det samme som Rod og jeg gjorde når vi prøvde fluviusen. Ingen tvil om at Tom kaster på seg en ordentlig griserumpe!  :D

Eikre`s Fluvius var forresten en nydelig stang, tror nesten at jeg må ha en slik.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig situasjon når vi står utvadet og skal holde en lang line i luften. Om vi ser bort i fra at vi skal kaste teknisk riktig, så mener jeg hastigheten er den parameteren vi bør og kan endre. Tyngdens akselerasjon  på sirkus 9,8 m/s2 kan vi ikke endre, men vi kan gjøre tiden den virker over kortere ved å øke snørehastigheten og dermed redusere snørefallet. Det samme man oppnår ved å velge et mer flattskytende kaliber på jakt, om man skyter den samme .308" kula med en .30-30 Win eller en .30-378 Wby Mag, så vil Wby'en ha en flatere kulebane (jf. fluekasting kunne ha lengre line i luften uten å slå ned i vannet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,jeg har kastet griserumper flere enn en gang ja,ingen tvil om det,men akkurat i dette

kastet så registrerte jeg ikke noen griserumpe.Kastet strakk seg litt mer enn nødvendig egentlig,så

optimalt sett kunne jeg som tidligere nevnt ha brukt mindre krefter for å kaste ut denne snørelengden.

Altså jeg hadde større fart på snøret enn strengt tatt nødvendig.

Det er riktig som du sier at jeg kaster bakslengen oppover,men det er jo fordi jeg tar hensyn til

snørefallet.Og jeg setter ikke avsindig stor fart på bakslengen heller,så jeg må bruke en del av arbeidsveien

fremover for å kompensere for hengekøya. ;DHvis du ser etter hvordan snøret beveger seg etter endt drift bakover og i det fremslengen begynner og snøret akselereres,så skal du ikke se bort fra at fremslengen ikke er langt unna 180 grader.

Det der med at det må være 180 grader eller mer er en sannhet med modifikasjoner etter min oppfatning.

En annen nydelig stang er S e x y loops Hot Rod stanga Johnny. ;D<<l

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det er en vanskelig situasjon når vi står utvadet og skal holde en lang line i luften. Om vi ser bort i fra at vi skal kaste teknisk riktig, så mener jeg hastigheten er den parameteren vi bør og kan endre.

Enig, men timingen er også svært viktig.

Det er riktig som du sier at jeg kaster bakslengen oppover,men det er jo fordi jeg tar hensyn til

snørefallet.

Når jeg og Rod sto der med sjøvann opp til navlen, tok vi også hensyn til snørefallet, og kastet snøret oppover. Men Mikael tenkte helt motsatt, han tok hensyn til snørefallet med å kaste snørebukta nedover!  ;)

Det der med at det må være 180 grader eller mer er en sannhet med modifikasjoner etter min oppfatning.

Dette med 180 grader er noe jeg har fra litteraturen, vet ikke hvor riktig dette er, men jeg tror nå på dette, inntil det motsatte er bevist.  ;)

En annen nydelig stang er S e x y loops Hot Rod stanga Johnny. ;D<<l

Har vært morsomt å prøvd den.

Regner med at den har forholdsvis dyp aksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvis Micke kastet snørebukta nedover Johnny,hold han da 16 -17m utenfor?

Eller hold han virkelig 24-25 m utenfor og sender bukta nedover?

Tom.

Skjønner ikke helt hva du mener her?

Klumpen er 16 meter lang og legger man til dobbelttrekket blir det 16-17 meter fluesnøre utenfor stangtuppen, fortommen kommer i tillegg, og den var vel 5-6 meter!

Ja, Mikael tok hensyn til snørefallet med å sende snørebukta nedover, dvs. motsatt av hva du og jeg gjør.  ;D

Edit, har foreviget dette på film hvis du tviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,det jeg mener ar at hvis Micke hadde holdt 24 - 25m utenfor å sender bukta nedover

så ville han dunka snøret ned i vannet så det holder.

Med andre ord,du sammeligner to helt ulike situasjoner.

Å holde 16m utenfor er veldig anderledes enn 24m.Jeg tror personlig ikke at Micke tenker på

snørefallet når han sender snøret nedover slik du forklarer det.

Hvis han skulle ta hensyn til snørefallet,hvorfor skulle han da sende det nedover når vi alle vet

at snøret faller.

Nei,ikke motsatt av det vi gjør Johnny,ingen av oss kaster på samme måte med 16m snøre

24m snøre utenfor.Ikke Micke heller.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvis han skulle ta hensyn til snørefallet, hvorfor skulle han da sende det nedover når vi alle vet at snøret faller.

Kan ikke svare for Mikael, men jeg kan svare hva jeg tenker om dette. ;)

Grunde skrev at ved høye bakkast så vil snordraget virke nedover i begynnelsen av kastet, spissen av fluesnøret vil dermed akselereres nedover, mens fluesnøret nær stangtuppen får fart framover. Fronten av fluesnøret og fortommen vil da "henge" slik som på filmklippet ditt, og står man dypt utvadet vil dette slå ned i vannet. Hvis du i tillegg har for kort fortom, forsterkes dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,hvorfor sammenligner du et kast med 16m utefor med et med 24m utenfor.

Hvis du har klipp med Micke hvor han sender et kast med slike snørelengder utenfor nedover vil jeg gjerne se dem.

Johnny,det lar seg rett og slett ikke gjøre.I allfall ikke i min verden,men som Manuel,he is keen too learn... ;D

Var det ikke det Basil Falwty sa?

Foressten Johnny,snordraget er vel i undersnøret? :)Og hvilken artikkel med Grunde tenker du på nå?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, jeg anser både Micke og Johnny for å være blant de ypperste fluekasterne jeg kjenner, både når det gjelder ekstremdæljing på gressplenen og praktiske fiskekast! Regner med at DL bare ville være morsom!  8)

Hvor er Grunde når vi trenger han!  :-\ Sender han en sms med en gang!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johnny,hvorfor sammenligner du et kast med 16m utefor med et med 24m utenfor.

Hvis du har klipp med Micke hvor han sender et kast med slike snørelengdeer utenfor vil jeg gjerne se dem.

Ja, jeg har flere filmklipp, men da står vi ikke utvadet til midjen, men på gress!

Johnny,det lar seg rett og slett ikke gjøre. I allfall ikke i min verdenTom.

Du må selvfølgelig betale for å se disse unike (umulige) filmklippene.

Kan selvfølgelig ta betalt i dyre fluestenger. Har du ikke noen Hardy og Sage-stenger?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

For ordens skyld, jeg anser både Micke og Johnny for å være blant de ypperste fluekasterne jeg kjenner, både når det gjelder ekstremdæljing på gressplenen og praktiske fiskekast! Regner med at DL bare ville være morsom!  8)

Hvor er Grunde når vi trenger han!   :-\ Sender han en sms med en gang!  ;D

Vet ikke om det hjelper med Grunde når enkelte fluekastere "opphever" tyngdekrafta.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, jeg anser både Micke og Johnny for å være blant de ypperste fluekasterne jeg kjenner, både når det gjelder ekstremdæljing på gressplenen og praktiske fiskekast! Regner med at DL bare ville være morsom!  8)

Hvor er Grunde når vi trenger han!   :-\ Sender han en sms med en gang!  ;D

Det er nok slik Tom.Bare så det er sagt,jeg tok meg ikke nær av det DL sa,men jeg vet hvor flink Johnny er,

så jeg ville ikke sidestille de to.Da kunne jeg like gjerne si at Steve Rajeff og Sven Kalmer er de eneste

som kaster bra.Nok om det.Dette glemmer vi lett,kanskje bare jeg som overreagerer. ;D

Som Mathias sa til meg en gang Tom,det er ikke så altfor mange fysikere som driver med fluekasting.

Fint å få ryddet opp når det gjelder fysikk.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig betale for å se disse unike (umulige) filmklippene.

Kan selvfølgelig ta betalt i dyre fluestenger. Har du ikke noen Hardy og Sage-stenger?  ;D

He,he..

Kanskje jeg skulle sette sammen den ultimate femmer competition stanga for deg.

Jeg har en anelse om hva du ville trives med.

Tenk det det da Johnny,Tom Syversen sendte meg en femmer Competition stang,jeg har aldri kastet

så langt noensinne som med den stanga,Jippie.....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...