Gå til innhold

Flue henger seg opp i fortommen


Erlend S

Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Johnny S

Du må selvfølgelig betale for å se disse unike (umulige) filmklippene.

Kan selvfølgelig ta betalt i dyre fluestenger. Har du ikke noen Hardy og Sage-stenger?  ;D

He,he..

Kanskje jeg skulle sette sammen den ultimate femmer competition stanga for deg.

Jeg har en anelse om hva du ville trives med.

Tenk det det da Johnny,Tom Syversen sendte meg en femmer Competition stang,jeg har aldri kastet

så langt noensinne som med den stanga,Jippie.....

Tom.

Ja, tar gjerne imot en femmer Competition stang i bytte for "ett" filmklipp.  ;D

Selv er jeg litt usikker på hva jeg liker. T5 er en vanskelig stang, det er lett å rote seg bort, men treffer man går det langt. Har også en Orvis Helios i klasse 8, går ikke like langt som T5, men man roter seg ikke bort med denne stanga. Så har jeg en forsterket Gatti i klasse 5, når ikke de ekstreme lengde med denne, men Gattièn er vel den stanga jeg kaster jevnest med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Lilleheim kaster snor, ser det ut som han febrilsk prøver å piske bakken med stangtuppen ;D Dette er litt off topic, men hadde vært interessant å vite litt om hvorfor disse "trekantbuktene" er så effektive. Kanskje en av dere kan starte en ny tråd på dette?  <<l

Med en trekantbukt lager du to "buktspisser" (kommer sikkert på et bedre ord straks jeg har trykket på 'Legg til innlegg'!  ;D ), det gjør at overrullingshastigheten øker. Det kan være en gunstig teknikk når man holder ekstremt lang line i luften.

Trekantbukter er også grunnen til at Sven Kalmar har fortalt meg at han kan like å bruke myke stenger i sterk vind. De fleste fluefiskere som har valget, vil foretrekke en stivere stang i mye vind, men med en mykere stang er det lettere å sette trekantbukter som har høyere overrullingshastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Lilleheim kaster snor, ser det ut som han febrilsk prøver å piske bakken med stangtuppen ;D Dette er litt off topic, men hadde vært interessant å vite litt om hvorfor disse "trekantbuktene" er så effektive. Kanskje en av dere kan starte en ny tråd på dette?  <<l

Med en trekantbukt lager du to "buktspisser" (kommer sikkert på et bedre ord straks jeg har trykket på 'Legg til innlegg'!  ;D ), det gjør at overrullingshastigheten øker. Det kan være en gunstig teknikk når man holder ekstremt lang line i luften.

Trekantbukter er også grunnen til at Sven Kalmar har fortalt meg at han kan like å bruke myke stenger i sterk vind. De fleste fluefiskere som har valget, vil foretrekke en stivere stang i mye vind, men med en mykere stang er det lettere å sette trekantbukter som har høyere overrullingshastighet.

;D

<<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Den første gangen jeg ble klar over "fenomenet" var da vi jobbet med Castinghåndboken på 90-tallet og så på billedserien av Harald Mæhle som kaster flue lengde enhånds. Om du har håndboken, så kan du se dette klart på det store bildet på side 55 - selv med castingsnøret som går så hurtig!

Her er bildet av Harald Mæhle.

[attach=1]

post-2566-13949896178706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trekantbuktene så er det noe vi ser ved 170 - 180 stilen,og det brukes forholdsvis myke

stenger,mye snøre utenfor,og selfølgelig lang arbeidsvei.Tom Larsen er vel inne på akkurat dette.

Et annet utrykk for dette er "supersonisk baksleng" som er et utrykk som stammer fra Sven Kalmar.

Oversnøret får stor fart,en spiss bukt foran,med den andre bukta hengende etter.

Den andre bukta blir skapt på grunn av overslaget til stanga.Stoppen skjer sent i kastet og blir ikke

oppfattet som en typisk stopp,og derav også utrykket "stopless cast".

Hvor stoppløst det er kan sikkert diskuteres. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første gangen jeg ble klar over "fenomenet" var da vi jobbet med Castinghåndboken på 90-tallet og så på billedserien av Harald Mæhle som kaster flue lengde enhånds. Om du har håndboken, så kan du se dette klart på det store bildet på side 55 - selv med castingsnøret som går så hurtig!

Her er bildet av Harald Mæhle.

[attach=1]

Se der ja Johnny.Takk for bildet av Harald Mæhle.Back on track etter par innlegg med litt OT,men det er

slik det skal være,det meste henger sammen,og så veldig OT er det egentlig ikke. ; ;D

Ville du si at det er en griserumpe vi har på gang her også?

Snøret er vel et 38 grams castingsnøre,og la oss anta 16 - 18m utenfor,men så klart en helt annen masse på snøret her og derfor noe annet enn eksemplet du henviser til med Micke,snørefallet her er vel noe større? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Ville du si at det er en griserumpe vi har på gang her også?

Griserumpe forteller noe om formen på snørebukta, ikke hvordan den oppsto, selv om det finnes mange teorier om dette. http://www.corporateflyfishing.com/Images/tailingloop.jpg

Ut fra bildet er det vanskelig å si om det er en griserumpe på gang, tror heller at Harald ender om med en bukt som denne.  http://www.first-cast.de/WebPics/DistanceCastingUnrolling.jpg

Snøret er vel et 38 grams castingsnøre,og la oss anta 16 - 18m utenfor,men så klart en helt annen masse på snøret her og derfor noe annet enn eksemplet du henviser til med Micke, snørefallet her er vel noe større? :)

Casting og "fluekasting med femmerutstyr" kan ikke sammenlignes .  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johnny.

Har fått ryddet opp på PC`n nå.Jeg måtte være litt forsiktig med å slette en tidligere

versjon av VLC,men det har ordnet seg,og siste versjon takler filen fint.

Som sagt takk for klippet,men i dette klippet sender i allefall Michael ikke bukta nedover.

(Noe jeg egentlig synes virker helt meningsløst i en slik situasjon.)

Den rette linja hans (altså i den retningen han akselerer snøret og sender det avgårde) i bakkastet er

på ca.7-8 grader i stigende vinkel.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Som sagt takk for klippet,men i dette klippet sender i allefall Michael ikke bukta nedover.

Den rette linja hans (altså i den retningen han akselerer snøret og sender det avgårde) i bakkastet er

på ca.7-8 grader i stigende vinkel.

Legg merke til at bakkastet startes med stangtuppen høyt og avsluttes med stangtuppen lavt.

Dette vil sende snørebukta nedover, men det vises dårlig på dette klippet.

Noe jeg egentlig synes virker helt meningsløst i en slik situasjon.

Du må gjerne forklare hvorfor du synes det er helt meningsløst. Synes du det er bedre å vinkle både fram og baksleng oppover? De fleste som skal kaste langt med langline, vinkler bakkastet nedover og framslengen oppover, i hvert fall når man er i en idrettshall eller på en gressplen. For meg fungerer det best å vinkle bakslengen nedover under dypvading, men nå finnes det jo ingen fasit i fluekasting, det beste er vel å prøve selv.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at bakkastet startes med stangtuppen høyt og avsluttes med stangtuppen lavt.

Dette vil sende snørebukta nedover, men det vises dårlig på dette klippet.

Det er jeg ikke enig i Johnny.At stangtuppen avsluttes lavt er på grunn av total arbeidsvei og overslaget

til stanga.Da vil undersnøret presses ned og trekantbukta blir tydlig.Oversnøret og bukta får sin retning

bestemt i den positive akselerasjonsfasen.Altså ikke nødvendigvis hvor stangtuppen avsluttes i forhold til

hvor den starter.

Du må gjerne forklare hvorfor du synes det er helt meningsløst. Synes du det er bedre å vinkle både fram og baksleng oppover? De fleste som skal kaste langt med langline, vinkler bakkastet nedover og framslengen oppover, i hvert fall når man er i en idrettshall eller på en gressplen. For meg fungerer det best å vinkle bakslengen nedover under dypvading, men nå finnes det jo ingen fasit i fluekasting, det beste er vel å prøve selv.   ;)

Å sende snøret nedover når man står utvadet slik Micke gjør her vil bare sende snøret rett ned i vannet

og det vil"ticke" så det holder,og det vil straffe seg.Det koster å løfte snøret opp av vannet igjen.

Så slik jeg ser klippet ditt etter å ha plottet frem bild for bilde,så sender han oversnøret og bukta

ut i en en stigende vinkel,noe som også jeg synes er helt normalt i denne situasjonen.

Når vi står på gresset eller i idrettshallen så er situasjonen en helt annen så klart.

Hvordan vi vinkler har mye med vindretning å gjøre.Medvind/motvind/stille.

Det er nå i allfall min mening om saken. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...