Gå til innhold

Flue henger seg opp i fortommen


Erlend S

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Og der kom konklusjonen.  Stoppen er ikke en konsekvens av starten Problem solved !  <<l   Griserumpene bør nå være eliminert

 ?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nei,en stopp for meg er ikke en konsekvens av en start.Totalt uenig....

Tom.

Ok.  Da melder jeg pass.  Jeg kjenner meg for så vidt litt igjen fra den gangen jeg mente jeg var en glimrende kaster, og var helt fortapt i fluekastets fysikk og finurligheter.  Med årene blir man mer avslappet i forhold til det teoretiske, og lar isteden kroppen, stanga og snøret i fellesskap finne de kombinasjoner som gir det ønskede resultat.  Uten å hele tiden spekulere i hva og hvorfor.  Du skal se du kommer dit en dag du også Tom, og da vil du lese dine gamle tråder med et skjevt smil om munnen, mens du med et snev av sårhet minnes fordums naive entusiasme for det teoretisk.  Trøsten vil være at du da uansett har blitt en mye bedre kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg blander meg i disse kastediskusjonene, fluefiske er mye viktigere for meg enn det. Men uansett, det går ikke å stoppe noe som ikke har startet, uansett om det gjelder ei fluestang eller en bil. BASTA!. Og da MÅ en stopp være konsekvens av en start. Og det var mitt bidrag i denne og alle fremtidige kastediskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måte, er det fordi du ikke har forstått det godt nok. var det en gang en meget klok mann som sa  ;)

Ja det var faktisk Albert Einstein som sa det.Ikke er jeg Albert,og ikke er jeg meget klok heller,men

allikevel trodde jeg det jeg sa var enkelt? ;D

For orden skyld stangtuppen får en konkav bane,ikke konveks.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DL.

Dette klippet viser en tidlig slipp.Jeg kunne godt ha sluppet senere her,for den mulige arbeidsveien

for trekkhånda er mer enn lang nok.Her ser du tydlig den konkave banen stangtupppen får

fordi jeg akselerer negativt (starter stoppen for trekket for tidlig).Hadde jeg fortsatt å trekke ville ikke stangtuppen

fått den banen.Og trekket starter også tidlig her.Ta en titt og si hva du mener.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Gidder ikke lese hele tråden, men prøv en godt tapert fortom på totalt ca. En og trekvart stanglengde. Du bruker muligens for kort fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det finnes faktisk flere årsaker til at man får griserumper, og her er noen av de vanligste.  ;D

1. Mindre enn 180 grader mellom fram og baksleng, dvs du har en høy baksleng mens framkastet går parallelt med vannflata. Dette vil gi griserumper hvis du ikke kompanserer.

2. Du har for smal kastesektor i forhold til "linelengden" utenfor stangtuppen, løsninga her vil være å øke kastesektoren.

3. Du rykker kastet igang, dvs du bruker så mye kraft tidlig i kastet at du ikke klarer å holde stangtuppen nede og stanga begynner dermed å rette seg ut før kastebevegelsen er ferdig. Løsningen er å starte kastet mykt og rolig og ha en jevn akselerasjon til du stopper stanga.

4. Du avslutter kastet for tidlig, slik som Tom Syversen er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Dere er sikkert eminente kastere, så jeg burde vel holde kjeft. Men jeg er fristet til å påstå at det er så enkelt, men samtidig litt kilent å gjennomføre riktig. Etter å ha trent nok antall timer på rolige, rette bevegelser og lange trekk blir griserumpene og knutene på fortommen borte. Ikke rart problemet forsvinner i løpet av sesongen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Gidder ikke lese hele tråden, men prøv en godt tapert fortom på totalt ca. En og trekvart stanglengde. Du bruker muligens for kort fortom

Pål,jeg skjønte ikke helt denne her jeg,hvorfor vil en kortere fortom være problemet?

Tom.

NEI, for en for kort fortom henger seg jo aldri opp. DER stoppa min interesse i denne tråden. Anbefaler trådstarter å prøve med en litt lengre fortom så får han se selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Dere er sikkert eminente kastere, så jeg burde vel holde kjeft. Men jeg er fristet til å påstå at det er så enkelt, men samtidig litt kilent å gjennomføre riktig. Etter å ha trent nok antall timer på rolige, rette bevegelser og lange trekk blir griserumpene og knutene på fortommen borte. Ikke rart problemet forsvinner i løpet av sesongen egentlig.

Nei,jeg synes ikke du skal holde kjeft for det du sier henger på greip etter min mening.

Men tenk på det at folk som har kastet i 20 eller 30 år fremdeles får griserumper fra tid til annen.

Som Tim Rajeff sier,spenning og det å se en kjempeørret vake gjør noe med oss,vi blir litt for ivrige

og selv om du er aldri så god til å kaste så får vi fra tid til annen griserumper.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese hele tråden, men prøv en godt tapert fortom på totalt ca. En og trekvart stanglengde. Du bruker muligens for kort fortom

Pål,jeg skjønte ikke helt denne her jeg,hvorfor vil en kortere fortom være problemet?

Tom.

NEI, for en for kort fortom henger seg jo aldri opp. DER stoppa min interesse i denne tråden. Anbefaler trådstarter å prøve med en litt lengre fortom så får han se selv.

Pål hvis du selv ikke klarer å forklare hvorfor du mener at en kort fortom henger seg letter opp enn en lengre fortom

og du i tillegg mister interesse for tråden så begynner jeg virkelig å lure på hva du egentlig mener?

I tillegg så gidder du ikke lese gjennom hele tråden heller,går bussen fra deg?

Vil en lengre fortom henge seg mindere opp etter din mening,og hvis den gjør det så vil det jo være lærerikt

å få vite hvorfor.

Det hadde vært interessant å få vite hvordan du tenker.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tom, med all mulig respekt, det er fiskesesong. Bruker ikke lengre tid enn nødvendig på nett da vel ?  :) Jeg ga et forslag, som har virket for uttallige tidligere, inkludert meg selv. Er faktisk ikke interessert i teorien bak, det bare er sånn. (En for kort og hardt tapert fortom slår negativt og vil nesten alltid hekte i fremkastet)

Vil ikke ha en ny husbyggerdiskusjon med deg på dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke sanne.. å diskutere såpass om noe alle er enige i! Jeg kan hive på ett moment til jeg da slik at dere har noe å diskutere framover. Hvem vet. jeg skal sitte i bil hele natta, kansje jeg fortsetter å se innpå her (har ikke vært innpå på ei tid).

Nytt moment: Feil stangaksjon i forhold til kastenivå og fortomsoppsett (det er slett ikke sikkert alle får riktige stangråd innpå her hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DL.

Dette klippet viser en tidlig slipp.Jeg kunne godt ha sluppet senere her,for den mulige arbeidsveien

for trekkhånda er mer enn lang nok.Her ser du tydlig den konkave banen stangtupppen får

fordi jeg akselerer negativt (starter stoppen for trekket for tidlig).Hadde jeg fortsatt å trekke ville ikke stangtuppen

fått den banen.Og trekket starter også tidlig her.Ta en titt og si hva du mener.

Tom.

<<l

Hvis du hadde sluppet senere, ville du da unngått den negative akselerasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sluppet senere, ville du da unngått den negative akselerasjonen?

Nei jeg ville ikke unngått den.Det blir det samme som å stoppe en bil.Som oftest stopper vi "normalt",andre ganger

går det galt,og stoppen blir for brå.I det bilen begynner å stoppe(farten avtar) til den virkelig stopper og står rolig tar tid.Det er slik sensorene til airbagene virker.

Sensoren føler den negative akselerasjonen og blir den for stor så utløses airbagen.

En lignende sensor brukes på Casting Analyzer`n.

Tenk deg at bilen dundrer inn i en fjellvegg,da blir stoppen brå.

I fluekastersammenheng har vi også snakket om det å bråstoppe.

Jeg husker Mathias Lilleheim for noen år siden hadde en såkalt imaginært bilde på det der med å

bråstoppe.Tenk deg en utrolig verdifull Ming vase og den du spenner du opp en plastfolie en cm eller to

rett overfor.

Du tar en hammer og skal slå mot Mingvasen,men du skal stoppe akkurat i det du treffer folien uten å knuse vasen.

Klarer du det så får du en kjempepremie,hvis ikke blir du gjeldsslave for resten livet. ;D

Så hvis stoppen eller trekkets avslutning settes inn for tidlig begynner stanga å rette seg ut for tidlig.(Bare så det er sagt,mange slipper i det farten er som størst på trekket,men langt i fra alltid.)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei

Under langlinekasting så ser man ofte at fortommen henger, og når fortommen passerer kasteren er den i knehøyde, eller lavere. Jeg har ofte dette problemet når jeg trener med SA ED, og det er veldig irriterende. Det er jo en kryssende snørebukt, så jeg lurer litt på om dette defineres som griserumper?

Her et eksempel på hva jeg mener med "hengende fortom":

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...