Gå til innhold

Utleie av objektiver - finnes det???????


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg er en av de som stort sett bare kan glemme å kjøpe et lyssterkt objektiv fra 300 mm og oppover da prisene på disse objektivene er langt over det jeg er i stand til å betale.

Jeg har vært innom diverse nettsteder for å lese om objektiver og ser(hvis jeg har forstått det riktig) at man blant annet i USA har muligheter til å leie/lease objektiver for en periode.

Er det noen som vet om det finnes firmaer i Norge hvor man som amatør/hobbyfotograf kan leie/lease objektiver for f. eks noen uker slik at man har en mulighet til å få oppfyllt drømmen om å skyte noen bilder med litt heftige zoom objektiver og fortsatt kunne overleve økonomisk?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det skulle vært gøy å kunne gå med et 300mm vrll f2,8 eller et 400mm vrll f2,8  eller også et 600 mm f4 vrll på jakt etter vakende ørret, diverse dyr etc.

Vi snakker selvfølgelig naturbilder av ulike slag. Jeg har selvfølgelig klare oppfatninger av hva jeg skal bruke det til, ellers hadde jeg vel ikke laget denne tråden :rolleyes: .... som sagt fra 300mm og oppover!!!!!!!!!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da bør vel Sigma 300mm 2.8 være et alternativ? Rundt 10000kr. Trenger du egentlig lysstyrken?

Det bør i allefall være en eller annen form for VR funksjon.

Sigma er jeg skeptisk til, men ser at de for tiden kommer med nye spennende objektiver. Tidligere har Sigma desverre hatt mye rart og fått mye pepper for objektivene sine. Jeg stoler ikke helt på kvaliteten der i gården.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du Nikon 300mm 1:4D også. Sigma har nok større variasjon i objektivene enn nikon/canon/pentax, men de har virkelig noen perler i forhold til pris. 300 2.8 skal være veldig god og nikon sin 300 2.8 koster minst det dobbelte. Når du kjøper brukt får du ofte et inntrykk i annonsen om hvordan objektivet presterer, så er det bare å kreve en testrunde i tillegg før du kjøper  <<l  

Edit: De fleste seriøse selgerne på foto.no gir også returrett  :)

Edit2: Er ikke bildestabilisator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da har du Nikon 300mm 1:4D også. Sigma har nok større variasjon i objektivene enn nikon/canon/pentax, men de har virkelig noen perler i forhold til pris. 300 2.8 skal være veldig god og nikon sin 300 2.8 koster minst det dobbelte. Når du kjøper brukt får du ofte et inntrykk i annonsen om hvordan objektivet presterer, så er det bare å kreve en testrunde i tillegg før du kjøper  <<l  

Edit: De fleste seriøse selgerne på foto.no gir også returrett  :)

Edit2: Er ikke bildestabilisator.

Takker for gode tips, Tommy :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du kan godt få leie 400 2.8 Linsa mi Terje, for en helt annen pris.

Den ligger stort sett og støver vekk likeveld.

Hvor lenge og når trenger du den eventuelt?

Ola

Det var et kjempetilbud, Ola :D

Jeg skal tenke litt på saken og kontakte deg hvis det blir aktuellt.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enig med Tommy, Sigma har en del veldig bra saker. Har fotografert litt med Sigmas 50mm 1,4, for eksempel.

Den er utrolig bra og veldig billig i forhold til den bygge- og billedkvaliteten man får.

Jeg er klar over at det finnes gode Sigma objektiver men det finnes også mange ikke fullt så bra for å si det sånn.

Jeg aner ikke hvor gode Sigma er i området 300mm og oppover men jeg driver å leser meg opp på saken :D

I den senere tiden har Sigma sluppet en del spennende saker som har fått veldig god kritikk men mye av det gamle har fått heller laber kritikk så dette er ikke lett.

To be continued.....

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt få leie 400 2.8 Linsa mi Terje, for en helt annen pris.

Den ligger stort sett og støver vekk likeveld.

Hvor lenge og når trenger du den eventuelt?

Ola

Det var et kjempetilbud, Ola :D

Jeg skal tenke litt på saken og kontakte deg hvis det blir aktuellt.

Terje

Bare si fra Terje. Bedre objektiv finnes ikke på markedet uansett prisklasse.

Så da er problemet løst.

Prisen blir vi enige om, ikke tenk på det. (Må iallefall dekke opp forsikringen)

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du kan godt få leie 400 2.8 Linsa mi Terje, for en helt annen pris.

Den ligger stort sett og støver vekk likeveld.

Hvor lenge og når trenger du den eventuelt?

Ola

Det var et kjempetilbud, Ola :D

Jeg skal tenke litt på saken og kontakte deg hvis det blir aktuellt.

Terje

Bare si fra Terje. Bedre objektiv finnes ikke på markedet uansett prisklasse.

Så da er problemet løst.

Prisen blir vi enige om, ikke tenk på det. (Må iallefall dekke opp forsikringen)

Ola

Det høres veldig bra ut, så jeg skal som sagt tenke på saken :D :D

Takker igjen for tilbudet, Ola. Det kaller jeg raushet :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er klar over at det finnes gode Sigma objektiver men det finnes også mange ikke fullt så bra for å si det sånn.

Det har nikon også  ;)

Veldig godt tilbud fra skarpen!

joda, nikon har også det men utifra diverse tester og ikke minst erfaringer fra andre jeg kjenner så er det tidvis klare forskjeller mellom Nikon og Sigma når det gjelder kvalitets optikk i samme område. Eksempelvis så regnes nikon 70-200 å være forholdsvis mye bedre enn Sigma sin 70-200 selv om Sigma er langt billigere. Det gjelder også for andre modeller med samme brennvidde satt opp mot hverandre.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fleipete sagt  ;) Poenget var at de fleste leverandører har gode produkter og dårlige produkter. Sigma har (i hvert fall tidligere) slitt med variasjoner i produksjonen. Derfor er det viktig å ha en returrett. Test objektivet, se om du er fornøyd, så tar du endelig avgjørelse  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Litt fleipete sagt  ;) Poenget var at de fleste leverandører har gode produkter og dårlige produkter. Sigma har (i hvert fall tidligere) slitt med variasjoner i produksjonen. Derfor er det viktig å ha en returrett. Test objektivet, se om du er fornøyd, så tar du endelig avgjørelse  <<l

Det skal jeg gjøre :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lange perioder du er ute etter å leie Terje? Har også en 400mm f2.8 du kan leie for en rimelig penge hvis jeg ikke har noen store prosjekter på tapetet... Forsikringen på svineriet er ikke gratis, så litt må jeg ha. Bare send en PM eller ring hvis du lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det lange perioder du er ute etter å leie Terje? Har også en 400mm f2.8 du kan leie for en rimelig penge hvis jeg ikke har noen store prosjekter på tapetet... Forsikringen på svineriet er ikke gratis, så litt må jeg ha. Bare send en PM eller ring hvis du lurer...

Det er eventuellt snakk om i beste aurivilli tid :D

Takker veldig for tilbudet og skal tenke på saken.

Kjempemessig at det finnes sånne alrighte karer som deg og Ola :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for gode tips, Ronny og VV :D

Jeg ser at å leie fra diverse firma blir alt for dyrt. Da vil jeg heller kjøpe på avbetaling :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...