Gå til innhold

Forsikring av foto- fiskeutstyr


Anbefalte innlegg

Mulig at dette emnet tidligere har vært oppe.

Men har snakket med mitt forsikringsselskap ang. forsikring av foto- fiskeutstyr, hvorpå jeg sitter igjen med en forståelse at dette ikke var lett  ???

Innbo- eller reiseforsikring kan benyttes - men dæven hvor mange "fallgruver" for at forsikringen ikke kunne benyttes.

Ellers måtte en spesialforsikring inn - der man må registrere hvert enkelt produkt og deretter få en forsikringspolicy på dette.

Er det slik ? - eller bør jeg se meg om etter et annet selskap?

Noen som har erfaringer rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mulig at dette emnet tidligere har vært oppe.

Men har snakket med mitt forsikringsselskap ang. forsikring av foto- fiskeutstyr, hvorpå jeg sitter igjen med en forståelse at dette ikke var lett  ???

Innbo- eller reiseforsikring kan benyttes - men dæven hvor mange "fallgruver" for at forsikringen ikke kunne benyttes.

Ellers måtte en spesialforsikring inn - der man må registrere hvert enkelt produkt og deretter få en forsikringspolicy på dette.

Er det slik ? - eller bør jeg se meg om etter et annet selskap?

Noen som har erfaringer rundt dette ?

Jeg fikk samme svar fra mitt forsikringsselskap, Roy Ole. Du må nok regne med samme svar fra andre forsikringsselskap også.

Jeg fikk to forskjellige priser å forholde meg til da jeg foreslo en tenkt sum.

Forsikret jeg for 200 000 så ble årspremien: - ca 9000 kroner

Forsikret jeg for 100 000 så ble årspremien: - ca 4500 kroner.

Da måtte jeg som du registere produkter og få underskrift fra en tredjepart (forhandler av utstyr etc) om at dette var normalt for en fluefisker og hobbyfotograf å ha med seg på tur.

I tillegg ble jeg anbefalt å ta bilder av alt sammen slik at jeg kunne vise frem utstyret hvis noe skjedde.

Det er dyrt og mye styr MEN den dagen man blir frastjålet utstyr for store summer (det er ikke urealistisk at man faktisk drar rundt på utstyr til opp mot 200 000 når man er på langtur sommerstid) så er kanskje ikke 9000/4500 så mye allikavel og til og med kanskje verdt alt styret........

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste og eneste veien å gå som jeg kjenner... havnet på ca samme regnestykket som deg Terje - da er man dekket for alt av uhell ol. også - minus fuktskader da!

Har kun forsikret fotoustyret selv, da jeg sjeldent har med fiskeutstyr opp i denne prisklassen på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo fort penger da - gjorde et veldig kjapt overslag over hva jeg kan finne på å ha med meg eks. på en Hemsil tur. Da gjerne 2 stenger og 2 sneller + del annet utstyr/foto mm, og har ikke tatt i hardt mtp. hva det måtte koste meg å kjøpe det nytt igjen - og summen jeg kom opp i da ble 44 K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdisakforsikringpå fotoutstyret mitt, og betaler 2200 i året. Det er snakk om utstyr for drøye 60.000 totalt med rubbel og bit. Alle gjenstander med verdi over 5.000 kr. krever kvittering/bekreftelse fra forhandler. Jeg har også tatt bilder av alt sammen. Når det gjaldt fiskeutstyret ga jeg opp. Jeg får klare meg med de 30.000 som reiseforsikringen dekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdisakforsikringpå fotoutstyret mitt, og betaler 2200 i året. Det er snakk om utstyr for drøye 60.000 totalt med rubbel og bit. Alle gjenstander med verdi over 5.000 kr. krever kvittering/bekreftelse fra forhandler. Jeg har også tatt bilder av alt sammen. Når det gjaldt fiskeutstyret ga jeg opp. Jeg får klare meg med de 30.000 som reiseforsikringen dekker...

Vet du har gjort dette TorA, er vel derfor jeg ringte for å sjekke selv. MEN her var fallgruvene mange for hva reiseforsikringen dekker og IKKE dekker - er vel flere punkter for hva den IKKE dekker enn hva den faktisk dekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdisakforsikringpå fotoutstyret mitt, og betaler 2200 i året. Det er snakk om utstyr for drøye 60.000 totalt med rubbel og bit. Alle gjenstander med verdi over 5.000 kr. krever kvittering/bekreftelse fra forhandler. Jeg har også tatt bilder av alt sammen. Når det gjaldt fiskeutstyret ga jeg opp. Jeg får klare meg med de 30.000 som reiseforsikringen dekker...

Vet du har gjort dette TorA, er vel derfor jeg ringte for å sjekke selv. MEN her var fallgruvene mange for hva reiseforsikringen dekker og IKKE dekker - er vel flere punkter for hva den IKKE dekker enn hva den faktisk dekker

Rent tyveri dekkes av reiseforsikringa... Deretter kommer det fryktelig an på saksbehandleren som behandler saken :) Når det gjelder fiskeutstyret mitt er det ikke mye jeg har kvittering på... Stenger og sneller er kjøpt brukt på forumet og har ikke fått med papirer på alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo fort penger da - gjorde et veldig kjapt overslag over hva jeg kan finne på å ha med meg eks. på en Hemsil tur. Da gjerne 2 stenger og 2 sneller + del annet utstyr/foto mm, og har ikke tatt i hardt mtp. hva det måtte koste meg å kjøpe det nytt igjen - og summen jeg kom opp i da ble 44 K.

Ser den  :) Blir vel veldig individuelt det der - men primært ser jeg "uhell og kløning" som min primær-risiko på fisketur - da er det gjerne en stang / snelle som går føyken og da er det snakk så store beløp for min del... men ved evt. tyveri av hele rubbet så holder nok din logikk langt lengere i mitt tilfelle også!  <<l

Klart, styrer unna Hemsil, da jeg vet det vanker mange "banditter" langs breddene der   dark-smiley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder forsikringen om man drar med seg fotoutstyret i en kajakk på vannet, og man velter, og alt av utstyr blir vått? Finnes det slike forsikringer egentlig? ;D

Ja, verdisakforsikringa mi SKAL dekke slike hendelser. MEN.... i mine papirer står det at utstyret skal oppbevares i vanntett sekk/bag dersom man skal padle eller ro. Om jeg derimot GÅR langs elva, sparker i en eller annen purist som ligger og venter og detter ut i elva, sier ikke papirene noe om at det skal være vanntett sekk/bag <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at dette emnet tidligere har vært oppe.

Men har snakket med mitt forsikringsselskap ang. forsikring av foto- fiskeutstyr, hvorpå jeg sitter igjen med en forståelse at dette ikke var lett  ???

Innbo- eller reiseforsikring kan benyttes - men dæven hvor mange "fallgruver" for at forsikringen ikke kunne benyttes.

Ellers måtte en spesialforsikring inn - der man må registrere hvert enkelt produkt og deretter få en forsikringspolicy på dette.

Er det slik ? - eller bør jeg se meg om etter et annet selskap?

Noen som har erfaringer rundt dette ?

Hei.

Jo, det er egentlig veldig lettvint.

Jeg har forsikret det meste av fotoutstyret mitt i Tryg. Verdi ca 110.000.-

Betaler 1800.- i året for det (det er lurt å samle alle forsikringer i ett).

- Alt av verdi over 50.000.- må det framvises kvittering på.

- Ellers er det bare å oppgi produkt/serienummer over telefonen på alt under den verdien.

Jeg har hatt denne forsikringen i mange år, og eneste gangen jeg har hatt bruk for den var for 3 år siden da jeg snublet med kamera, stativ og en dyr SB-900 blits. Blitsen delte seg i to deler mot en stein (3500.- rett i dass).

Da jeg kom hjem fra fisketuren, ringte jeg Tryg og sa hva som hadde skjedd. Og fikk igjen pengene uten noe mer styr. Ja, en egenandel, men det er verdt det, særlig om kamerahuset eller objektiver skulle ryke engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre( :-X) dere om at det er lurt med forsikring utover reiseforsikring ect. Hadde innbrudd i bilen for litt over en måned siden. Mange stenger og sneller samt en masse annet fiskeutstyr ble stjålet av verdi 40´ish.

Nå var det dog mye min egen dumskap å la utstyret ligge i bilen over natten, men her gjaldt ikke reiseforsikring p.g.a innbruddet antagelig var begått i tidsrommet 00:00-06:00. Og siden jeg var ærlig og fortalte dette så ble det ingen forsikringsak. Eneste som jeg kunne fått igjen på var bilforsikringen(max 5000), men da går det utover bonus ect, så det lot jeg være. Fra nå av blir det verdiforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyveri er èn ting, som man til en viss grad kan forhindre, men det å gå på snørra som Andrè gjorde, eller rett og slett drite seg ut på andre måter er jaggu fort gjort...

<<l Ja, det skjer.

Tor Arne: Jeg har ofte tenkt tanken at; oi oi oi, nå står jeg utvada midt ute i elva med fotoutstyr for 60-70 tusen rundt halsen. Hva om jeg faller nå?  :rolleyes: Hmm...  :D

Du kjenner deg helt sikkert igjen i den situasjonen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyveri er èn ting, som man til en viss grad kan forhindre, men det å gå på snørra som Andrè gjorde, eller rett og slett drite seg ut på andre måter er jaggu fort gjort...

oi oi oi, nå står jeg utvada midt ute i elva med fotoutstyr for 60-70 tusen rundt halsen. Hva om jeg faller nå?  :rolleyes: Hmm...  :D

Jaja, det som skjer, er at man er uten fotoutstyr noen dager... dersom man har forsikringene i orden riktignok <<l

De få kronene en sånn forsikring koster bør man jammen koste på seg... Iallefall om man har utstyr for noen kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at dette emnet tidligere har vært oppe.

Men har snakket med mitt forsikringsselskap ang. forsikring av foto- fiskeutstyr, hvorpå jeg sitter igjen med en forståelse at dette ikke var lett  ???

Innbo- eller reiseforsikring kan benyttes - men dæven hvor mange "fallgruver" for at forsikringen ikke kunne benyttes.

Ellers måtte en spesialforsikring inn - der man må registrere hvert enkelt produkt og deretter få en forsikringspolicy på dette.

Er det slik ? - eller bør jeg se meg om etter et annet selskap?

Noen som har erfaringer rundt dette ?

Hei.

Jo, det er egentlig veldig lettvint.

Jeg har forsikret det meste av fotoutstyret mitt i Tryg. Verdi ca 110.000.-

Betaler 1800.- i året for det (det er lurt å samle alle forsikringer i ett).

- Alt av verdi over 50.000.- må det framvises kvittering på.

- Ellers er det bare å oppgi produkt/serienummer over telefonen på alt under den verdien.

Jeg har hatt denne forsikringen i mange år, og eneste gangen jeg har hatt bruk for den var for 3 år siden da jeg snublet med kamera, stativ og en dyr SB-900 blits. Blitsen delte seg i to deler mot en stein (3500.- rett i dass).

Da jeg kom hjem fra fisketuren, ringte jeg Tryg og sa hva som hadde skjedd. Og fikk igjen pengene uten noe mer styr. Ja, en egenandel, men det er verdt det, særlig om kamerahuset eller objektiver skulle ryke engang.

Takker - tror jeg skal ringe opp igjen Sparebank1 hvor jeg har alle mine andre forsikringer i morgen. Huhm - av det jeg skjønte i dag så var nesten dette hoppende umulig å få til.

Takker for svar gutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at dette emnet tidligere har vært oppe.

Men har snakket med mitt forsikringsselskap ang. forsikring av foto- fiskeutstyr, hvorpå jeg sitter igjen med en forståelse at dette ikke var lett  ???

Innbo- eller reiseforsikring kan benyttes - men dæven hvor mange "fallgruver" for at forsikringen ikke kunne benyttes.

Ellers måtte en spesialforsikring inn - der man må registrere hvert enkelt produkt og deretter få en forsikringspolicy på dette.

Er det slik ? - eller bør jeg se meg om etter et annet selskap?

Noen som har erfaringer rundt dette ?

Hei.

Jo, det er egentlig veldig lettvint.

Jeg har forsikret det meste av fotoutstyret mitt i Tryg. Verdi ca 110.000.-

Betaler 1800.- i året for det (det er lurt å samle alle forsikringer i ett).

- Alt av verdi over 50.000.- må det framvises kvittering på.

- Ellers er det bare å oppgi produkt/serienummer over telefonen på alt under den verdien.

Jeg har hatt denne forsikringen i mange år, og eneste gangen jeg har hatt bruk for den var for 3 år siden da jeg snublet med kamera, stativ og en dyr SB-900 blits. Blitsen delte seg i to deler mot en stein (3500.- rett i dass).

Da jeg kom hjem fra fisketuren, ringte jeg Tryg og sa hva som hadde skjedd. Og fikk igjen pengene uten noe mer styr. Ja, en egenandel, men det er verdt det, særlig om kamerahuset eller objektiver skulle ryke engang.

Takker - tror jeg skal ringe opp igjen Sparebank1 hvor jeg har alle mine andre forsikringer i morgen. Huhm - av det jeg skjønte i dag så var nesten dette hoppende umulig å få til.

Takker for svar gutta

Som Tor Arne sier; spør etter verdigjenstand-/ verdisakforsikring.

Tror du kan få det relativt billig om du har alle andre forsikringer i samme selskap, Roy Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk utbetaling fra Sparebank 1 for druknet kamera nylig, med null egenandel, takket være at både jeg og samboer har innboforsikring der gjennom jobben.

Flott at det er hjelp å få for oss som er litt over middels klønete, også  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder forsikringen om man drar med seg fotoutstyret i en kajakk på vannet, og man velter, og alt av utstyr blir vått? Finnes det slike forsikringer egentlig? ;D

Ja, verdisakforsikringa mi SKAL dekke slike hendelser. MEN.... i mine papirer står det at utstyret skal oppbevares i vanntett sekk/bag dersom man skal padle eller ro. Om jeg derimot GÅR langs elva, sparker i en eller annen purist som ligger og venter og detter ut i elva, sier ikke papirene noe om at det skal være vanntett sekk/bag <<l

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...