Gå til innhold

Bosnia 2013 - harr og ørret i nydelige elver


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Har kommet hjem fra 8 dager i Bosnia nå, og det har vært en veldig fin og lang fisketur. Dette er tredje turen min til Bosnia nå, og jeg liker landet og stedene, må jeg innrømme.

Det handler om kildeelver, vill ørret og harr, lavt prisnivå og et godt insektsliv i full gang. Nå i mai. Spesielt godt med døgniser nå i måned 5, og supersært fiske med fjærmygg utpå høsten  <<l "The Big Red" som de kaller en stor Heptagenia-art, klekket jevnt og trutt nå. Og når den omtrent er på størrelse med E.vulgata så blir det moro og visuelt kan jeg si  :)

Bare en kort rapport dette. Jeg reiste alene denne gangen, men fisket tre dager med Bosnieren Djuro, som jeg etterhvert har blitt litt kjent med. Ellers fisket jeg under dagene helt i eget tempo  :) Ruslet opp og ned langs elva, fant situasjoner, vakende fisk, klekkinger og spennende strømkanter å bryne meg på. Rett og slett en lang rekke dager med herlig fisketur  :)

Det ble ikke så mange bilder, for vi filmet stort sett hele tiden. Men her er et par-tre.

8971205220_42623026d2_o.jpg

Ørreten blir temmelig vakker i slike krystallklare kildeelver. Dette er en av de aller aller fineste.

8970015387_90e5ed5cd7_o.jpg

En dag spurte Djuro om jeg ville bli med å gå et par timer opp til selve "kilden" av elva.

- Course, Djuro. I'd like to see the source of all this.

Og selve kilden - til kildeelva - sprudlet rett opp av fjellet langt opp i dalsiden der. En fantastisk plass. Og fra rett under buskene her, kommer selve elva rett opp i fra fjellgrunnen.

8970016891_4e4d936022_o.jpg

Djuro fisker av det rolige vannet på andre siden av elva langt nedstrøms. Her stod det mange fine fisker, og med den tette vegetasjonen var vannkast helt perfekt her. Dessuten var "The Big Red" i gang, så fiskene smalt på, og smalt på - på store døgnfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig André!  <<l

Hallo  :) Jeg håper du vil legge inn et par bilder fra 2013 fra elva her du også, Jan Fredrik  <<l Nydelig elv. Rett og slett nydelig. Vi må samkjøre turen neste gang, slik vi klarte i 2012. Det hadde vært trivelig  <<l

Jeg skal ned igjen neste år! Så da har vi en deal!  <<l

Djuro er for øvrig GAL, vader der andre knapt tørr se på engang! Her ser dere han langt ut der Ribnik og Sana slår seg sammen, og der var det dypt og mange sterke strømmer! Men helt nydelig da! ;D

[attachimg=1]

Arvlar, du tar flyet til Croatia, der blir du hentet av Djuro og the Blue Beast!  ;D

post-0-13949896109795_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvlar, du tar flyet til Croatia, der blir du hentet av Djuro og the Blue Beast!  ;D

Apropos The Blue Beast, Jan Fredrik  ;D Jeg skal hilse deg fra Djuro, og si at han faktisk krasja med en hjort på turen hjem etter at han hadde kjørt deg til Zagreb  ;D ;D Bulka skiltet hans, samt et par småbulker frapå bilen fant vi ut  ;D  

Det var på strekka i Kroatisk område før grensa, så han ba meg overbringe beskjeden til deg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS!

Takk for sist Brun! Blir det film fra Bosnia, til glede for oss vanlege sjåare?

Takk for sist sjølv du, Jørn  :)  <<l

Håper det blir ØB 6 - Bosnia ut av det jeg - og det er nå en plan, men jeg har ikke sett igjennom noen klipp ennå - det vart imidlertid mye moro, gode klekkinger og mye fint fiske. Men med mine 50 i IQ, så savna jeg Hennings 150 på denne turen, for da hadde vi endt opp med 200. Han fikk ikke til å bli med denne gangen. Men seriøst, så er det så mye ting der, både fiskemessig og utenom, som jeg har veldig lyst til å formidle. Alt fra filming av rekka med 12,7-kulehull i boligblokker, til dramming med uteliggere i landsbyen (jepp, jeg og Odd gjorde det også...), til Ribnik-fisket, til den tradisjonelle Bosniske middagen med omvendt koking av kalvekjøtt som er en tradisjon der, og som vi ble bedt med på av lokalfolk der siste kvelden. Til den fantastiske Slivovitz'n  :-X Til igjen, de fantastisk fine elvene Pliva og Ribnik igjen (Sana er forøvrig fucked fra 2013). Det fascinerer meg stort at det finnes vill reproduserende ørret og harr på Balkan, og her er stedet du finner dem.

Forøvrig er den lite famøse siden av turene, at jeg ble bitt av en villhund, og måtte gjennomgå en 6-sprøyters rabiesvaksine når jeg kom hjem etter streng kommando fra legen  ;D Men, men, man kan ikke bare ha flaks.

Mobil-bilder

8127702651_b4c966fa3d_o.jpg

Rabies-vaksine kjørt inn med budbil fra Oslo - til meg samme dag som legen fant ut hva som hadde skjedd. Lucky me...  :rolleyes:

8127730216_0c43a9e7ff_o.jpg

Neeeeeida, det finnes ikke miner igjen i det hele tatt, vettu  :-X :-X ;D

(Jo, det gjør det - bak oss oppi skråningen her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l Bra med film, men fanken, har ikke du blitt bitt av rabieshund før også da?

Nei, bare én gang  :) Som jeg skriver og refererer til turene dit  :)

OK, I see. Begynte jammen meg å lure. ;D  Hadde nesten blitt som å være frilynt misjonær i Afrika og bli smittet av HIV to ganger.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

PS!

Takk for sist Brun! Blir det film fra Bosnia, til glede for oss vanlege sjåare?

Takk for sist sjølv du, Jørn  :)  <<l

Håper det blir ØB 6 - Bosnia ut av det jeg - og det er nå en plan, men jeg har ikke sett igjennom noen klipp ennå - det vart imidlertid mye moro, gode klekkinger og mye fint fiske. Men med mine 50 i IQ, så savna jeg Hennings 150 på denne turen, for da hadde vi endt opp med 200. Han fikk ikke til å bli med denne gangen. Men seriøst, så er det så mye ting der, både fiskemessig og utenom, som jeg har veldig lyst til å formidle. Alt fra filming av rekka med 12,7-kulehull i boligblokker, til dramming med uteliggere i landsbyen (jepp, jeg og Odd gjorde det også...), til Ribnik-fisket, til den tradisjonelle Bosniske middagen med omvendt koking av kalvekjøtt som er en tradisjon der, og som vi ble bedt med på av lokalfolk der siste kvelden. Til den fantastiske Slivovitz'n  :-X Til igjen, de fantastisk fine elvene Pliva og Ribnik igjen (Sana er forøvrig fucked fra 2013). Det fascinerer meg stort at det finnes vill reproduserende ørret og harr på Balkan, og her er stedet du finner dem.

Forøvrig er den lite famøse siden av turene, at jeg ble bitt av en villhund, og måtte gjennomgå en 6-sprøyters rabiesvaksine når jeg kom hjem etter streng kommando fra legen  ;D Men, men, man kan ikke bare ha flaks.

Mobil-bilder

8127702651_b4c966fa3d_o.jpg

Rabies-vaksine kjørt inn med budbil fra Oslo - til meg samme dag som legen fant ut hva som hadde skjedd. Lucky me...  :rolleyes:

8127730216_0c43a9e7ff_o.jpg

Neeeeeida, det finnes ikke miner igjen i det hele tatt, vettu  :-X :-X ;D

(Jo, det gjør det - bak oss oppi skråningen her...)

Det var fint sagt Andrè :) Takk for det.

Jeg synes det var veldig dumt at ting dukket opp som gjorde at jeg måtte avlyse. Var ikke HELT lett når jeg visst at du satt ved elva i Bosnia, og jeg satt hjemme i kalde nord.

Håper du klarer å samle i sammen materiell til en flott film fra Bosnia. Med tre turer, så mistenker jeg at du klarer det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan Andrè!

du verkar att ha haft en trevlig tur till bosnien, vi är ett gäng från sverige som var där i mitten på maj för första gången och defenetivt inte sista!! man har sett på bilder och filmer det här är ju löjligt...vilket klart vatten och ordentligt med fisk finns det också i alla storlekar, oavsett metod dvs torr eller nymffiske så kan man hitta sitt

flugfiske paradis här!! ;D

Dä har jag gjort och kommer att återvända snarast!!

Mvh Torbjörn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hejsan Andrè!

du verkar att ha haft en trevlig tur till bosnien, vi är ett gäng från sverige som var där i mitten på maj för första gången och defenetivt inte sista!! man har sett på bilder och filmer det här är ju löjligt...vilket klart vatten och ordentligt med fisk finns det också i alla storlekar, oavsett metod dvs torr eller nymffiske så kan man hitta sitt

flugfiske paradis här!! ;D

Dä har jag gjort och kommer att återvända snarast!!

Mvh Torbjörn

Hei, Torbjörn  :)

Ja, Bosnia er et trivelig reisemål om man er fluefisker. Jeg liker også veldig godt historie, og her ser man kraftige spor etter krigen på 90-tallet. I tillegg til kildeelver og mye insekter selvsagt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dä må jag säga oavsett vad man är intresserad av så kan man nog få sitt lystmäte tillfredsställt! En av dom första saker jag la märke till när vi satt i bilen från flyg platsen var vilken vansinnigt vacker natur dä var ! Och som du säger så såg man spåren av kriget lite överallt.. Även folket där var fruktansvärt avslappnade och trevliga !!

Som jag sa tidigare så lär jag åka tillbaka snarast... <<l

Men först får dä bli den årliga Rena semestern!!

Mvh Torbjörn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dä må jag säga oavsett vad man är intresserad av så kan man nog få sitt lystmäte tillfredsställt! En av dom första saker jag la märke till när vi satt i bilen från flyg platsen var vilken vansinnigt vacker natur dä var ! Och som du säger så såg man spåren av kriget lite överallt.. Även folket där var fruktansvärt avslappnade och trevliga !!

Som jag sa tidigare så lär jag åka tillbaka snarast... <<l

Men först får dä bli den årliga Rena semestern!!

Mvh Torbjörn

Tobbe - da ses vi kanskje i Rena først ja  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kjører fra Zagreb og inn i Bosnia, så lurer jeg på om området dere er i er i  er i nærheten av Banja Luca eller Bihac? Ja, bosnia er spennende med Federation og Republic Serpska.  Masse historie derfra...Naturen er utrolig med alle fjellpassene og elver og trær som vokser langt over tregrensen som er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kjører fra Zagreb og inn i Bosnia, så lurer jeg på om området dere er i er i  er i nærheten av Banja Luca eller Bihac? Ja, bosnia er spennende med Federation og Republic Serpska.  Masse historie derfra...Naturen er utrolig med alle fjellpassene og elver og trær som vokser langt over tregrensen som er i Norge.

Hei.

Der vi fisker ligger en del sør-vest for Banja Luca, og en del sør-øst for Bihac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...