Gå til innhold

Finnmarksvidda 2006


Jarle

Anbefalte innlegg

Nå som kulda kommer er det på tide å planlegge turen til våren/sommeren. vi har tenkt oss 14+ dager på Finnmarksvidda, men det er vanskelig å bestemme seg for hvor vi skal starte og ende. Og ikke minst hvor vi kan få STOR ørret og røye. Er sikker på at mange av dere har vært der og kan komme med gode tips. vil gjerne til områder hvor det er blanding av elv og små "lurevann" :-$ .

Når vil det lønne seg å være der? hører noen sier det er best tidlig. Gjerne rett etter at isen går..

 

Alle tips og erfaringer mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Jarle!

En av mine kolleger fisker ofte ( vel 1 tur i året) i finnmark å han tar utgangspunkt i kirkenes / porsanger området å trasker inn derfra. Som han sier " langt å gå men verdt vært skritt".

Masse fine vann med bra fisk. har tenkt meg den veien selv etter hvert så skal pumpe han for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:-) Jeg var i Kirkenes område med 3 kompiser i sommer.Ble flydd innover med sjøfly fra finske grensa til Gallok område.Var der i slutten av juli og hadde ok fiske.Mange fine vann men Gallok elva var en skuffelse.Stort område og jeg anbefaler vannene i området.Ta kontakt med Neiden fjellstue og spør etter Jan Kåre Sivertsen. Han ordnet alt og er lokalkjent. Møtte ikke et menneske på 8 dager så området fikk vi for oss selv.Anbefaler lille gallok,et vann vi fikk mye kilos fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godt nyttår folkens!

Vi har bestemt oss for å fly til Alta for så og komme oss videre med sjøfly eller helikopter.noen som har kjennskap til hvem vi bør kontakte for transport inn på vidda? ellers er turen lagt fra midten av juli til begynnelsen av august.høres dette fornuftig ut?eller er det for seint?Ellers mottas tips om nettsider, bøker artikler o.l med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens -

 

jeg leser at flere har opplevdt varmt vann og liten elv i juli/august. Det samme har jeg - så Finnmarksturene er flyttet til månedsskiftet juni og juli de siste årene. Det optimale er jo å komme til elva noen dager (en uke?) etter at østaværet med varm luft er ankommet vidda. Følg med på www.met.no for snødybde og temperatur - her får du også statistikk fra tidligere år. Husk det er grunne vann der oppe som varmes opp fryktelig fort. Dessuten er min erfaring at innslaget av annen fisk (særlig gjedde) blir langt mindre når temperaturen av litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nent over havnet vi i badetemperatur ++ forrige gang, og årets tur er derfor lagt til begynnelsen av Juli (1.7)

 

Hva kan vi forvente oss der på denne tiden av innsekter, vanntemperatur ??

 

Området ligger på tregrensen og vannene ligger mellom 250-350 moh ikke langt fra kysten og langt øst på vidda.

 

Noen som har erfaringer med tidlig tur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...