Gå til innhold

Sage One #4 valg av fluesnøre og snelle


Pota

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Sage One #4. Dvs jeg tror klasse 4 vil passe meg bedre siden #3 skal være litt mer trøblete i vind.

Jeg har også plukket ut en Sage 2000. Snelle, noen erfaringer med denne?

Og en Scientific Anglers - Mastery Trout snøre, noen erfaringer med denne også?

Ser ikke denne pakken grei ut?

Noen tips til valg av fortom og backing? Skal hovedsaklig fiske tørt. Ørret i små skogvann og små elver.

evt hva slags fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei,

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Sage One #4. Dvs jeg tror klasse 4 vil passe meg bedre siden #3 skal være litt mer trøblete i vind.

Jeg har også plukket ut en Sage 2000. Snelle, noen erfaringer med denne?

Og en Scientific Anglers - Mastery Trout snøre, noen erfaringer med denne også?

Ser ikke denne pakken grei ut?

Noen tips til valg av fortom og backing? Skal hovedsaklig fiske tørt. Ørret i små skogvann og små elver.

evt hva slags fortom?

Jeg fiska med One 490 i fjor, og erfarte at Guideline Experience WF4F var det som belastet stanga riktigst for meg.

Mastery trout kan nok oppleves som noe lett på den stanga.

EDIT:

Skaff deg en femmerline til den, det vil oppleves som mye enklere å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers så skaffer du deg en kortklump line ala loop creek, loop evotec 85 ol. har selv en One #3 og bruker creek #3 og den klarer å lade stanga uten noe problem veldig kjapt, dette har en klump på ca 6,6 meter tror jeg...

men hvis du skal kaste laaaaangt da tror jeg du sliter litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Har scientific anglers noen gode snører? Som passer Sage one 904-4?

Smiley, One390 er nok endel mykere enn fireren.

Skaff deg et standard femmersnøre Pota og du blir fornøyd, jeg lover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Butikken jeg kjøper fra har SA snører. Hvem standard ville du anbefalt?

SA (3M) er alle fluesnørers mor... De fant opp den moderne fluelina i 1953....

Mastery trout i #5 er fint. Ikke gå for GPX, det kan kan bli for tungt....  Du vil ikke spare penger, men som line til å komme deg opp på et bra nivå kjøper du SA Drycall #5, et meget godt snøre til drøye 300 kroner....  

Sa Supra WF5F er også et godt valg, og da får du svidd av mere penger... Men mest penger svir du av på Mastery   :D  

Edit:

Drycell, ikke drycall som jeg skrev...

Drycell er forøvrig det SA kalte det første moderne snøret, så det er en skikkelig utprøvd traver ! Prata med en amerikaner fra SA på 90 tallet. (Selger som besøkte Jarle og Bjørnar Fluefiske) han sa at drycell er tilnærmet like bra som de dyre snørene til halve prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

On topic..

Mest penger svir du av på SA Sharkskin, kjøp da Trout, ikke GPX eller noen av de andre <<l

SA Mastery Trout er forøvrig den lina som nok passer best 1 klasse over stanga, er rett klassifisert og føles lett å kaste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Drycell? ???

Mener du Air Cel kanskje?

Ha ha fikk jærnteppe, synes det hørtes merkelig ut ja.... Ja mener Aircell.

Tenkte Hmm vi har Wetcelll da er den andre drycell  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

On topic..

Mest penger svir du av på SA Sharkskin, kjøp da Trout, ikke GPX eller noen av de andre <<l

SA Mastery Trout er forøvrig den lina som nok passer best 1 klasse over stanga, er rett klassifisert og føles lett å kaste

Ok, men kjøp femmerline ! GPX er IKKE tung nok i #4 for en fersk kaster på denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle flotte tips!

Bare et lite spørsmål. Hva er grunnen til at man noen ganger velger #5 snøre på en #4 stang. Er dette fordi jeg er nybegynner eller er det bare slik at det fungerer best at noen snører bør gåes et hakk opp på noen stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

O shit nå leker du med ilden på denne siden !  ;D

Neida. Det er kort og godt enklere å "time" kastet med et tyngre snøre fordi stanga spennes opp dypere og man føler bedre hva som skjer..

Et lettere snøre krever mere presis teknikk, og det gjelder i høyeste grad Sage One. (Som jeg altsa brukte de to siste sesongene i #4 0g #5)

Kanonstenger, bevares, men for noe øvede kastere.. Men du kompanserer mye med å gå opp en lineklasse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Aha skjønner.

Om valge sto mellom mastery trout og sharkskin trout hvem er det beste valget? Har hørt sharkskin ødelegger fingrene.

Og antar at det bør velges #5 på disse to også?

Sharkskin bryter ned ozonlaget var det siste jeg hørte ....  Neida, sharkskin er helt utmerket ! men det lager LITT lyd, og det har falt noen tungt for brystet. Ironien er at de fleste som mener det har snelle med kunstig knarrlyd...... Kjøp mastery tout WF5F. Fordelen med sharkskin er at det holder seg glattere lenger.. men lager altså noe lyd. Du kommer til å beholde fingrene dine i mange år uansett ! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Da går jeg for mastery trout siden du mener det er det beste alternative. Er det forresten noen stor forskjell på dem?

Angående snelle. Så tittet jeg på sage 2000 og en hardy. Noen spesielle erfaringer tips der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Siden penger er av ingen betydning, hvorfor ikke slå på stortromma og kjøpe noe av det beste og dyreste som finnes? :D

ATH, Bo Mohlin, Stan Bogdan, Charlton eller Ted Godfrey for å nevne noen. Spesielt Bogdan og Charlton er svindyre, vi snakker 10-15 000kr + enda litt til pr snelle. Gammel engelsk klassisk Hardy er også gull

Men vil du noe litt mere vanlig som også er bra, kjøp Abel Super 5n, Lamson Litespeed/Speedster 2 eller Ross Evolution LT 2 <<l

Abel kan du designe selv med forskjellige farger og motiv: http://builder.abelreels.com/super/4N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt kjøpt, og ny sikkert vanedannende hobby påbegynt :)

Sage One 490-4

Hardy Ultralite CC

SA Mastery Trout #5

Nå blir det nok mye øving på en fotballbane eller lignede :)

Det skader vel ikke snøret?

Tips til flue, fortom og backing?

Veldig glad i skogsvann som huser ørret opp til 2kg+ -, og såklart mye mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Fredrik

Jeg oppfatter hva du skriver som at GPX WF5F er lettere enn Guideline Experience WF5F. Har jeg forstått deg riktig? Er på jakt etter et hvast snøre til TCR-stanga mi.

Ja det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...