Gå til innhold

Pola-briller med glart glass?


Gudbrandsdøl

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om det er å få polariserte briller med klart glass uten å gå via optikertime og langt ned i lommeboken? Ønsker beskyttelse og pola-virkningen når det er overskyet også (kanskje ikke all verdens funksjon når det ikke er sol, men litt reflekser er det da alltids i dagslys) . Synes briller med farge i glasset blir for mørkt uansett farge når det ikke er sol. Tror jeg har for meg at jeg ønsker å oppleve naturen med mest mulig naturtro farger også  :)

Vet det finnes sports/ski/sykkelbriller med utskiftbart glass i flere farger, men vil ha noen som er litt mindre sportslige (les "kule" og "normale) briller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke. (Strider i utgangspunktet mot fysiske lover)

Jeg bruker gult glass til det formålet du beskriver, men det hjelper ikke akkurat på ønsket ditt om å oppleve naturen i naturtro farger :)

Når vi er inne på tema naturtro farger.. jeg blir alltid lettere skuffet når jeg tar av meg brillene og ser hvor blasse farger både trær og vann får uten filter foran ansiktet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke polaiseringen bare et filter og ikke knyttet til farge på glass? Får vel pola-briller med alle mulige farger på glassene så det burde la seg gjøre med klart glass også skulle en tru ?

Enig at fargene blir sterker og bedre med polafilter, men er lei av gulskjær og brunskjær. Grått går til nød men har en tendens til å bli mørkt.

Får vel skaffe meg noen lysegrå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er ikke polaiseringen bare et filter og ikke knyttet til farge på glass? Får vel pola-briller med alle mulige farger på glassene så det burde la seg gjøre med klart glass også skulle en tru ? 

"Then, could polarized glasses be crystal clear?

Nope, they will always decrease the intensity of unpolarized light by at least half. In practice somewhat more because of losses in the material.  They come in all shades from light gray (only polarizing) to very dark (polarizing plus black tint), and also light sensitive (photochromatic).  You can even find sunglasses with darkness adjustable by the user."

http://www.polarization.com/water/water.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av disse er blanke. Fargeskiftende glass (photochromatic) har ikke noe med selve polariseringen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...