Gå til innhold

Førstereis i Renaelva


Juhani

Anbefalte innlegg

Er jo saltvannsfisker, men har i år bestemt meg for å satse på tørflue fiske om sommeren :)

I denne sammenhengen ønsker jeg å gå løypa sjøl i størst mulig grad. Alikevel kommer jeg ikke utenom å be om litt tips til fluevalg i denne elva, da min tid her er begrenset. Steinfluer har jeg forstått det er rikelig med, men døgnisene er jeg blank på. Dette blir en av mine aller første elveturer, og det er med ydmykhet jeg gjør dette. Ikke en av de enkleste elvene slik jeg har skjønt det?

Madammen har hytte i traktene, og jeg har håp om å få reist opp neste helg. Tips mottas med takknemlighet :)  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult, martin. godt og høre at du utforsker på tørrfluefisket. <<l

rena er ikke den letteste elva og fiske i, men det er mange renafiskere her inne som kan gi deg noen gode råd ang fluer.

du kan jo bl.a høre med mr. brun. han er fast inventar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Sats på små oliven døgniser i forskjellige stadier, men nå som sesongen går inn i juli så er aurivilli, rhodani og sulphurea ikke å komme utenom. Mot senere tid så kommer vårfluene igang og da er det særlig svømmepupper som er effektive. Jeg har ikke hatt held med superpuppen i elva men den ble jo født av Bergqvist i Rena etter noen døgs slit uten resultater. Den ga resultat nesten med en gang etter hva historien forteller. Se litt i filmene fra Brun der han besøker Rena. De tipsen du får derfra er veldig bra.

Jeg har lagd min egen variant av svømmepuppen utfra inspirasjon fra noen rever langs renas elvebredde. Denne fungerer veldig godt kvelds og nattetid når vårfluene svømmer inn for å klekke. Fiskes "svømmende".

7848899544_026df536f8.jpg

Det man må vite med Rena er at den er vanskelig og til tider krevende da fisken er veldig selektiv. Indianerfiske og tålmodighet er nesten det viktigste når du fisker i Rena. Har du ikke tålmodigheten så bør du åke et annet sted. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du reiser oppover neste helg så vil jeg tro det har kommet litt mer i gang med Rhodaniklekkingene og kanskje Aurivillien våkner også.

Har akkurat kommet hjem fra to-dagers fiske der og kan melde om lite aktivitet fra både Rhodani og fisk >:(.

Hadde skikkelig trua i dag med perfekt vær i forhold til Rhodanien,men det skjedde så si ingen ting.

Så faktisk en Aurivilli i går også,så det skjer ting der oppe når som helst.

Skal ikke se bort fra at både Rhodanien og Aurivillien spruter opp samtidig i år <<l.

Og dersom slukfiskern som kom driftende forbi meg i dag er innom her på FFS,så vil jeg bare si en ting:

Tusen takk for at du planta sluken din med millimeterpresisjon rett i hodet på den to-kilosen jeg hadde smygd på i 2 timer fffighting!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig trakk for tipsene folkens, også de som kom på PM. Oliven farga døgniser skal jeg sørge for å binde opp Fredrik, regner da med at parachutes funker like fint som alt annet? Renaflua tar jeg også med meg, superpuppan osv. Regner da med at jeg har et godt utgangspunkt. Er det forøvrig noen som skal oppover til helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste å ha med i bagasjen for en tørrfluefisker er tålmodighet. Tørrfluefiske er stort sett venting og dagene går fort. Er du heldig får du oppleve "some glimses of magic", som Stubø så fint sier det.  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flott svømmepuppe ! Tipper den hadde gjort seg i elvene nord på Island også Swede !

Ellers er det vel stort sett mange av de samme fluene en bruker i marka. Vårfluer i ymse varianter, superpupper, aurivilli døgniser og noen mindre mørkere varianter. Tror mer på presentasjon og rett sniking, enn dønn presise imitasjoner. Iallefall så lenge de er i nærheten :-)

Slå til på tilbudet om å komme nedom Kvarven og hils på gutta der, alltid veldig trivelig der nede, og der finner du antagelig også mest kompetanse samla på ett sted når det gjelder Renafiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...