Gå til innhold

Synkende flyteline


oeyvind

Anbefalte innlegg

I dag testet jeg en splitter ny Guideline-line (Presentation). Til min store skuffelse synker tuppen, et problem jeg kun har hatt med eldre og slitte liner.

Når en snau halvmeter ligger under vann er det ugreit å plukke opp flua og flytte den raskt.

En delvis druknet line gjør også at jeg mister kontroll på hvor mye løsline jeg har ute, spesielt ved litt lengre kast.

Kan man dyppe lina i Drydip eller lignende, eller vil det skade coatingen?

Dette er en line uten løkke, så jeg har fått montert på en strømpe med løkke. Kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag testet jeg en splitter ny Guideline-line (Presentation). Til min store skuffelse synker tuppen, et problem jeg kun har hatt med eldre og slitte liner.

Når en snau halvmeter ligger under vann er det ugreit å plukke opp flua og flytte den raskt.

En delvis druknet line gjør også at jeg mister kontroll på hvor mye løsline jeg har ute, spesielt ved litt lengre kast.

Kan man dyppe lina i Drydip eller lignende, eller vil det skade coatingen?

Dette er en line uten løkke, så jeg har fått montert på en strømpe med løkke. Kan dette ha noe å si?

skjer dette øyeblikkelig eller etter en stund? kan ikke si jeg har vært borti ei line som ikke får tuppen dratt under vann av fortommen, når alt har ligget på vannet en god stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører alltid tuppen av flytelina med flytepasta, uansett hvilken line det er. Samtlige liner flyter bedre MED pasta. Det reduserer "drag" på lina merkbart.

Jeg kutter også av den ytterste spissen. For det første fordi den ikke har noen annen hensikt enn "knytedel," og for det andre fordi den tynne coatingen flyter dårligst (siden det er flytende coating som gjør at lina flyter). Disse tingene kombinert gjør at mine liner alltid flyter meget bra.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tuppen begynner å synke ganske umiddelbart - har ikke hatt dette problemet med SA sine liner.

Husker jeg sleit med dette problemet for noen sesonger siden, da lina fikk mye mer juling. Så da for meg at det var slitasje i coatingen som gjorde at lina trakk vann og mistet flyteevnen.

Jeg skal teste pasta og lage en løkke selv.

Bjørnen:

Usikker på hvilken type lim som ble brukt, de monterte løkka i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...