Gå til innhold

Fjerne minne i lina


Fiskebein

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Nei, er ikke skadelig, har brukt farget liner i flere år. For å fjerne minne i lina, kan det være nok med ei bøtte varmtvann fra springen. Skal du farge lina derimot, må du ha fargemiddel. Rit Dye kjøpes på bl.a Ebay og koster knapt en Snickers

Framgangsmåte:

Kok opp vann i en kjele, så ta den av kokeplata

Ha i fargen

Vent et par min til vannet er litt avkjølt

Legg i lina

Rør rundt til ønsket farge er oppnådd, kan ta opptil flere min

Skyll av med kaldt vann når du har rett farge

Tørk lina

Smør lina

Så er det bare å kose seg med ei ny minnefri og glatt line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har flere eksempel på at folk har ødelagt line ved å trekke i dem.

Coatingen løsner rett og slett fra kjernen.

Varmt vann fra springen i en bøtte. "Tre" lina fra fortommen/spissen ned i bøtta. La den ligge en stund. En tørr fille i handa, og trekk lina ut av bøtta gjennom filla og ned på bakken. Lina blir veldig minnefri. Smør lina med TMC FLYLINE DRESSING og line er god som gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Et annet tips er å spenne opp lina mellom trær på fisketur. Da kan den også pusses og smøres mens den henger der....   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere eksempel på at folk har ødelagt line ved å trekke i dem.

Coatingen løsner rett og slett fra kjernen.

Hvis du ikke kan trekke i lina di så har du en forbasket dritline.

Hvis coatingen løsner av det så fortell meg hvilken produsent som vill backe deg opp på

noe så tragisk?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Er for en tid tilbake, men regner med at de lages på samme måte i dag.

En cortland jeg ikke husker navn på, og en guideline force.

Er ikke jeg som har strekt de, men har blitt anbefalt av flere "pros" at en ikke skal strekke hardt i lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for en tid tilbake, men regner med at de lages på samme måte i dag.

En cortland jeg ikke husker navn på, og en guideline force.

Er ikke jeg som har strekt de, men har blitt anbefalt av flere "pros" at en ikke skal strekke hardt i lina.

Hvem er disse pros folka som sier at du ikke kan strekke lina di?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Blir å koke lina.

Noen som vet av en plass i Norge(Tr.heim) man får kjøpt farge fysisk på butikk.

Har prøvd dette med strekking av lina. Til meg hjalp det bare fram til jeg rullet snøre på snella.

Hvis strekking av lina ikke hjalp deg så har du ikke strekt lina di i det hele tatt.

Du kan koke lina til du blir grønn i trynet,den må opp på snella hver eneste gang,og hvis du ikke strekker den

fra gang til gang så blir den heller ikke rett.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvilken line er det ? Etter 30år som fluefisker har jeg hatt minneproblem kun en gang, og det var en Airflo av nyere dato... Det var ikke mulig å få ut minnet... (jævla drit.....)

Strekker du i lina forsiktig før hver fisketur får du ikke problemer, og spiralene blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Takk for svar :)

Blir å koke lina.

Noen som vet av en plass i Norge(Tr.heim) man får kjøpt farge fysisk på butikk.

Har prøvd dette med strekking av lina. Til meg hjalp det bare fram til jeg rullet snøre på snella.

Jernia på StorM senteret på Tiller har Dylon fargestoff, mener også å huske at fargehandelen rett ved Adressa på Heimdal har noe. Vil tro andre butikker som selger maling har det også om du ikke bor i nærheten av de jeg nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Strekk lina dere. Jeg for min del har ALDRI behov for å strekke ei line. Koker heller ikke ut minne. Jeg smører veldig ofte, nesten før hver tur. Drar da lina gjennom ei fille med linedressing. Linene jeg har er loop liner, så det kan jo hende at de er bedre en alle andre på minne, men jeg har mine tvil. Bjørn, fiskekompis, bruker guideline presentation, og han strekker heller ikke.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan dere får korkete liner........

Antagelig har vi forskjellige meninger om hva strekking er. Strekke "hardt" i lina er i hvertfall noe jeg ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning.

Det kan sikkert være ulik oppfatning av hva "korkete" liner er også.

Og det også helt sikkert ulike egenskaper blant linene.

De fleste vanlige "ørret" liner tåler ca.7-9kg eller ca.30% strekk før de ryker

i følge tester som har blitt utført.Og det stemmer nok bra,fordi jeg selv har

prøvd å løfte ulike vekter med snører for å se hva de kunne tåle.

Enkelte av snørene jeg testet røk ved 5 og 6 kg riktignok.

Så hva "hardt" er subjektivt,men jeg tror de fleste uten problem klarer å føle

hva hardt er.Akkurat som når du strekker fortommen.

At noen liner har har mistet coatingen ved strekk som du var inne på kan godt

ha med valg av kjerne å gjøre.Jeg vet at noen tidligere snører ble produsert med

kevlar kjerne som ikke strakk seg,og da går det galt.Jeg tror ikke de snørene blir

produsert lengre.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Loop sine liner er som det  meste annet laget med Scientific Anglers, Cortland eller Rio sin teknologi. 

Det borger stort sett for kvalitet og lite minne. Minnet forsvinner mer eller mindre under nortmalt fiske...

Før var dette imidlertid ingen selvfølgelighet..

Airflo for eksempel har alltid vært belemret med minne som ikke kan fjernes helt... Det var vel også de som drev å rota med diverse kjerner ag glassfiber etc... Ubrukelig, men de solgte det like fullt....

DEt er forøvrig helst i stille vann at jeg gir lina et altri så lite strekk før fisket tiltar. Det skyldes rett og slett at det lille snelleminnet som er på lina "trekker" flua tilbake til opphavsmannen, og etter ett minutt eller to er ditt 18 meters kast redusert til at flua ligger 8 metr foran deg...

Dette er ikke like relevant i strømmende vann....

Mine snører ar INGEN behov for noen form for koking, de fungerer rett ut av eska...  Men jeg går altså for de som er produsert av de tre store amerikanske..  De lager for øvrig også for LOOP, Guideline,  Sage, hva det skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere enn en gang jeg har forbannet meg selv når jeg har kastet på stor fisk

på blankt vann.Heldigvis har jeg tatt lærdom av det. :)

Som Fredrik er inne på,når snøret lander ser jeg at jeg ikke strakk snøret bra nok,(pokker heller)

det kommer sakte men sikkert mot meg på grunn av minnet,men selfølgelig også på grunn av strømninger

i vannet.

Da blir det eventuelle tilslaget veldig vanskelig,det blir for mye snøre å stramme opp.

Og tilslaget er ikke sikkert blir et tilslag heller. ;D

Hvis man begynner forsiktig å prøve å stramme opp snøret i denne situasjonen,så glem

å få den fisken.Da har du tapt,snøret ødelegger for deg.

Nei,å ta seg tid til å strekke snøret er ingen dum ting å ha et forhold til,være seg om

man har lagt snøret i varmt vann eller ikke.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekk lina dere. Jeg for min del har ALDRI behov for å strekke ei line. Koker heller ikke ut minne. Jeg smører veldig ofte, nesten før hver tur. Drar da lina gjennom ei fille med linedressing. Linene jeg har er loop liner, så det kan jo hende at de er bedre en alle andre på minne, men jeg har mine tvil. Bjørn, fiskekompis, bruker guideline presentation, og han strekker heller ikke.

Jeg vet rett og slett ikke hvordan dere får korkete liner........

Antagelig har vi forskjellige meninger om hva strekking er. Strekke "hardt" i lina er i hvertfall noe jeg ikke gjør.

Beklager Henning at jeg var flåsete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop sine liner er som det  meste annet laget med Scientific Anglers, Cortland eller Rio sin teknologi.   

Det borger stort sett for kvalitet og lite minne. Minnet forsvinner mer eller mindre under nortmalt fiske...

Før var dette imidlertid ingen selvfølgelighet..

Airflo for eksempel har alltid vært belemret med minne som ikke kan fjernes helt... Det var vel også de som drev å rota med diverse kjerner ag glassfiber etc... Ubrukelig, men de solgte det like fullt....

DEt er forøvrig helst i stille vann at jeg gir lina et altri så lite strekk før fisket tiltar. Det skyldes rett og slett at det lille snelleminnet som er på lina "trekker" flua tilbake til opphavsmannen, og etter ett minutt eller to er ditt 18 meters kast redusert til at flua ligger 8 metr foran deg...

Dette er ikke like relevant i strømmende vann....

Mine snører ar INGEN behov for noen form for koking, de fungerer rett ut av eska...  Men jeg går altså for de som er produsert av de tre store amerikanske..  De lager for øvrig også for LOOP, Guideline,  Sage, hva det skal være...

Du kan mye om dette. I rettferdighetens navn vil jeg bemerke at Airflo også har laget snører helt fritt for minne - stumme snører (ikke stille altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop sine liner er som det  meste annet laget med Scientific Anglers, Cortland eller Rio sin teknologi.   

Det borger stort sett for kvalitet og lite minne. Minnet forsvinner mer eller mindre under nortmalt fiske...

Før var dette imidlertid ingen selvfølgelighet..

Airflo for eksempel har alltid vært belemret med minne som ikke kan fjernes helt... Det var vel også de som drev å rota med diverse kjerner ag glassfiber etc... Ubrukelig, men de solgte det like fullt....

DEt er forøvrig helst i stille vann at jeg gir lina et altri så lite strekk før fisket tiltar. Det skyldes rett og slett at det lille snelleminnet som er på lina "trekker" flua tilbake til opphavsmannen, og etter ett minutt eller to er ditt 18 meters kast redusert til at flua ligger 8 metr foran deg...

Dette er ikke like relevant i strømmende vann....

Mine snører ar INGEN behov for noen form for koking, de fungerer rett ut av eska...  Men jeg går altså for de som er produsert av de tre store amerikanske..  De lager for øvrig også for LOOP, Guideline,  Sage, hva det skal være...

Du kan mye om dette. I rettferdighetens navn vil jeg bemerke at Airflo også har laget snører helt fritt for minne - stumme snører (ikke stille altså)

Jeg har sju Airflo snører som jeg bruker jevnt (40+ og to skyteliner) alle av nyere dato, og det er virkelig ikke antydning til minne på noen av dem. Dette gjelder også ved sjøørretfiske i (veldig) kaldt vann. Jeg gleder meg også til å prøve et nyinnkjøpt Scandinavian supple stealth i løpet av kort tid.

Men de første Airflo snørene på det norske markedet hadde fryktelig med minne. Disse ble vel også solgt som «to for prisen av én». Da ble det mye surr…

Jeg ser ikke behovet for å strekke snøret før jeg begynner å fiske. De legger seg snorrett alle sammen. Unntaket er her tynne mono-skyteliner, men dette er en del av «skytesnørekompromisset».

Jeg er ikke plaget med at snører legger seg i kveiler. Å koke et snøre ser jeg da enda mindre grunn til. Fortommen derimot, og særlig butt-enden, strekkes så knokene blir hvite.

Spolestørrelsen på snella kan ha betydning for hvor mye minne man får på snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...