Gå til innhold

Stille vann og tippet som striper?


Gjest JFL

Anbefalte innlegg

Stille vann og tippet som striper, hva gjør dere med det?  ???

Selv har jeg prøvd både Mud, SinkGel og spytt, sistnevnte er den med desidert best effekt, men etter ett par kast så striper de like forbaska. Nå er dette kun ett problem som oppstår når jeg skal stripe en vårflue eller andre terrestrials.

Er det noen som har noen gode råd eller har funnet en løsning som fungerer?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i Bjorni, og i elv er ikke dette ett tema i det hele tatt (i alle fall ikke for meg :)), men på stille vann hvor man skal fiske stripende så har tippet'n en lei tendens til å være med på stripingen til vårflua, og da tar ikke ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hallo!

fluocarbon <<l. bruker med hell spiderwire ez fluoro. fungerer konge på helt saktflytende/blankstille elv med små marflo nympher etter sjørøya. og den er var for striping 8). se på ebay. betalte 80 kr med frakt for 125 m 0,15.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn.

Har prøvd diverse mud eg og når det gjeld dette problemet,

men det som eg synest funker best er ein godt fukta "måsadott" som eg drar

fortom igjennom <<l

Dette finn du på steiner og langs elv/vann alle plasser.

Bjørnen

Enig med Bjørnen her. Dette fungerer for meg også.

Mud bruker jeg kun for å ta lysrefleksen av blankt fortomsmateriale.

Personlig pleier jeg være forsiktig med å stripe vårfluer/terrestrials på stille vann når vannet ligger speilblankt. Da synes jeg en lett vibrering av flua nå og da fungerer langt bedre. Når det er litt rifflete overflate/vind (fluebris ;D) fungerer striping ypperlig, og da synes eller skremmer hverken tippet, fortom eller fluelina på samme måte som når vannet ligger blankt. Og da ønsker jeg som bjorni att tippet flyter høyt (resten av fortommen og lina også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille vann og tippet som striper, hva gjør dere med det?  ???

Da bruker jeg Vision ED snøret mitt som ikke bare er et veldig bra snøre å kaste med,men også et veldig

godt snøre å fiske med.Jeg forsegler ikke enden av snøret,slik at det også trekker vann og synker og dermed

drar med seg fortommen under.(Det tar litt tid,men det lønner seg å ha litt tolmodighet. :))

Med fordel kan jeg noen ganger bruke FC som spiss,men ikke alltid.

Og jeg er veldig forsiktig med inntrekk,bare en bitteliten bevegelse,eller så er det game over.

Jeg får bare en sjanse eller to før flua synker.

Men du verden hvor effektiv den lille bevegelsen kan være. <<l

Min mening er at alt som flyter eller ligger over,striper og er veldig ødeleggende ved bevegelse.

En fortom som ligger høyt har jeg egentlig aldri likt.Jeg skal ikke være for skråsikker,ikke i det hele tatt,men i de aller

fleste tilfeller vil jeg tro at det er ødeleggende?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...