Gå til innhold

Stang til Nymfefiske


Mr pusten

Anbefalte innlegg

En samla verdenselite har falt for jalla-trikset til stangleverandørene... Lettlurte er dem !  :rolleyes:

De ordene får du stå for selv.Når det gjelder følsomhet så ville det mest logiske etter min oppfatning

være å konsentrere seg om forplantning av vibrasjoner og hvordan de overføres,og ikke først og fremst

om stanga er 10ft eller11ft kontra 9ft.

Og da tenker jeg så klart ikke på det å oppdage nappet visuellt.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dine ord Olav.

Ikke vedd lommeboka di på hva som egentlig er konstruktiv eller ikke. ;D

Kan du ikke heller konsentrere deg om hva jeg eksakt sier istedenfor.

Les hva jeg skriver.Og at du i det hele tatt klarer å lekse av deg utrykk som at jeg konstant

blander meg bort i tråder hvor jeg ikke har noen særlig kompetanse så burde du heller konsentrere deg om

hva jeg egentlig snakker om i denne tråden.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.... Lengden er vel ikke årsaken til flsomhet. Jeg forklarte årsaken til at dette er en fin lengde høyere opp...

Kutt ut den der herregud mentaliteten og forklar heller hvorfor du mener at 30cm

gir deg nevneverdige fordeler.

Eller er det slik å forstå at stanglengden har minimal betydning for det trådstarteren spør om?

Tom.

Enig med Pål i hans betraktninger her - og de pleier alltid å være meget godt begrunnet i praktisk fluefiske. Jeg har kjent på noen jeg også gjennom tiden, og lengden er absolutt ikke noe adekvat parameter til følsomhet eller balanse og flere parametre. Det er helheten som teller, og det vil jeg påstå at jeg kjenner uten å være noen stang-designer-ekspert, eller ikke være noen ekspert på noe annet heller, for den saks skyld. Og Pål, med flere, vil jeg tro kjenner det enda bedre.

Når det er sagt, så nymfer jeg gjerne med min 9 fots, og uten sammenligning forøvrig; Tjekkeren Jiri Klima "The River God" nymfer gjerne med en 7,9-stang. Den tidligere kapteinen for de mestvinnende tjekkerne, som slår alle andre land, stort sett  <<l Så hva blir moralen? At det kanskje er hvor god fluefiskeren selv er egentlig? +/- centimeterne i stanglengde? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mottatt :) Fiska mye kort/langline, polsk, fransk, tjekkisk osv eller, Tom? Her spørres det om stangråd, og da burde du kanskje komme med råd om spesifikke stenger som du synes er knall til sitt bruksområde innenfor de forskjellige teknikkene innen nymfefiskeriet? Jeg melder meg av tråden, for jeg innehar ikke nok kompetanse på feltet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mottatt :) Fiska mye kort/langline, polsk, fransk, tjekkisk osv eller, Tom? Her spørres det om stangråd, og da burde du kanskje komme med råd om spesifikke stenger som du synes er knall til sitt bruksområde innenfor de forskjellige teknikkene innen nymfefiskeriet? Jeg melder meg av tråden, for jeg innehar ikke nok kompetanse på feltet  ;)

Nei,ikke fisket mye med kort/langline,polsk,fransk tjekkisk osv.

Og hvis man av den grunn ikke får lov til å bruke huet,eller det man kaller å ha noen formeninger om

ting og tang,så har jeg virkelig problemer med å forstå hvor du vil hen?

Jeg har aldri skjønt poenget med å plukke ut eller anbefale fluestenger til folk jeg aldri har møtt.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tom..stanglengde er vesentlig om man ønsker rekkevidde fra stangtupp til fluer frie drift der fortom /line er over vannet fra stangtupp til første brytning av fortom i vann...ganske stor forskjell på en 10' stang kontra en 8'6 stang.

materialvalg og type aksjon/sammenskrudd stang er nok veldig avgjørende, fordi jeg merke at det er langt større forskjeller mellom alle de #3 10' stengene jeg har eid/eier enn de i #5 9'-

Og Ja, Andrè, river god Klima fisker "tsjekkisk" like godt med kortere stenger, spesielt etter harr...også ørret i urolig vann. Ved dette fisket har man som i Polsk en annen nærhet til vannflaten med stangtupp enn ved eks "fransk" tilnærming hvor man oftest bruker lengre fortommer og kombinasjoner som best forstås som "high stick"- altså litt lengre presentasjoner oppstrøms hvor man løfter stangtupp for å heve line/fortom ut av vann for å unngå micro drag på fluene.

Altså helt forskjellige tilnærminger, men like fullt bedre med en lett og fin #3 9'-10' stang enn en tung og dorsk 7.9' stang :)...for folk flest :)

Og ja Pål, innfallsporten til nymfefiske bør ikke gjøres ved Orvis Helios..men for slike som deg og meg bør den ligge der :)

Og samtidig beholde våre Venatorer/streamstixer...for de er virkelig fine de også.

Cortland stangen til 1200.- høres billig ...mulig de har truffet helt greit, og er således kanskje en smart affære.

Men vi vet altså hvor gode Eikrefly stengene, streamstix stengene er- de har gode priser også.

Uansett; Nymfefiske er så givende, og så store forskjeller på stenger i dette segmentet, at det lønner seg finne de greieste for å komme i gang å sette pris på fiskeformen.

Nå er det snart VM oppdatering på tv2 sport (kl 23;30), så jeg må slutte av å finne meg en kald drikk og kose meg...

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

At dere gidder...... ;D

Å diskutere med en som ikke har en forutsetning for å uttale seg blir for dumt. ;)

Jeg er sikker på at Tom har svært gode forutsetninger til å uttale seg om nymfefiske.  ;)

Dette med Polsk/Fransk nymfeteknikk er faktisk veldig enkelt å lære seg, alle guttunger som har fisket i bekken etter ørret med makketrøe vet hvordan dette skal gjøres.

Når jeg var guttunge fisket jeg ofte med "makketrøe" etter bekkørret. Stanga var gjerne en veistikke på 10 – 11 fot, og snøret som jeg knyttet fast i tuppen på veistikka, var litt lengre enn stanga. Fisket er enkelt, du setter deg ned på bredden eller vader ut i elva, så senker marken ned i vannet. Du lar strømmen føre marken nedover, og det går som regel  ikke lange tiden før du får napp.

Polsk og Fransk nymfeteknikk er bare variasjoner av  "dette enkle fisket" som så mange guttunger har drevet med. Riktignok byttes veistikka ut med en 10 fots Orvis til kr 7000, og hyssingstumpen med et fluesnøre til kr 800, men ellers fisker du på akkurat samme måte, du senker nymfa ned i vannet og så lar du strømmen gjøre resten av jobben. De som har fisket mye bekkørret som barn, blir raskt veldig dyktig, både på polsk og fransk nymfeteknikk!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Regner med at du kødder, johnnys. Hvis ikke så er det relativt mange deler av tsjekkisk/polsk/fransk som ikke har kommet godt nok frem.

Når det gjelder lengde på stanga så er det en klar fordel at stanga er lengre enn 9ft. Hadde det ikke vært for ulempene som følger lengre stenger så hadde 12-15ft vært mer å foretrekke enn f.eks. 10ft. Dessverre har så lange stenger såpass store ulemper at 9'6" - 10'6" er mer optimalt for disse teknikkene. Jeg vet selvsagt at enkelte utlendinger bruker 11'0", men etter å ha sett hva slags problemer de da får kommer det ikke på tale for meg å bruke slike stenger. Det går fint på småfisk, men der det er mulig å få på f.eks. kilos-ørret er det uaktuelt.

Hvis Klima bruker 7'9" er dette kun i spesielle situasjoner og langt fra det han bruker til vanlig. Selv har jeg brukt og fanget harr på 3'4", men det var kun ment som et eksperiment og langt unna å bli anbefalt som våpen ved tsjekkisk fiske. Og enda mindre til fransk.

Følsomhet blir gradvis forringet jo lengre ei stang er, men dagens oppbygging av slike spesialstenger gir bedre følsomhet enn de eldre stengen gjorde. Det går fremover her også. Likevel finner jeg altså 9'6" - 10'6" rimelig optimalt til slikt fiske. Det gir best kombinasjon av følsomhet, presentasjon, kontroll, driftlengde og balanse - for meg.

En av de største feilene man kan gjøre er å tro at vektredusering er en god idé. Spesielt om man reduserer vekta på snella alene. Lett stang ja, men for lett = nei takk!!! Litt sidevind på ei for lett stang gir null kontroll og følelse. I alle fall for meg. Faktisk tar jeg frem ei tyngre stang om det blåser relativt mye. Blir det for tungt med ei stang på f.eks. 120 gram så bør jeg nok heller løfte rumpa litt oftere ut av sofaen og holde kroppen i form enn å klage på tyngden. Klokka mi på venstre håndledd veier for øvrig 133 gram og jeg plages ikke akkurat veldig av tyngden...  ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om følsomhet er vekt viktig,men så klart absolutt viktigst i øvre deler av stanga.

Stivhet har også betydning.Blir stanga for lang øker unøyaktigheten.

Vi får vente og se hvor verden går hen når det gjelder fluefiskeutstyr.

En lett stang,og en kort stang,og en stiv stang vil alltid være mer følsom enn

en tung stang,og en lang stang,og en myk stang.

Jeg tror nok at en fluestang på generellt grunnlag er 9ft er nok ikke uten grunn.

Legg nøye merke til at jeg i all hovedsak snakker om følsomhet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg legger merke til det meste du skriver, og du er presis og nøyaktig i din fremstilling <<l

Vi kan konkludere med det du sier er helt fabelaktig korrekt.

Noe vi er mange som mener heldigvis- dersom massen i stangen ikke er overflødig...det hjelper lite om den er kort og "stump".

Materialvalg og "oppbygging/sammenskruing" er således viktig- som du også har vært inne på tidligere.

Når alt dette er sagt, med skryt til deg- så er det på tide med skryt til alle de som forfekter en "jo lengre (inntil et visst nivå), jo lettere og jo "sprøere"/strammere, jo bedre.

Nå har jeg to stk World class nymfestenger i mitt sortiment; EikreFly Venator #3 9'9...er meeeeeget god fiskemessig fordi den gir en letthet, fin avbalansering, og akkurat det lille ekstra "tippy" følelsen som gjør lang fortom og microlette nymfer en lek å presentere uten line utenfor stang tupp...DVs "vi" ønsker det slik fordi vi da kan løfte hele den lange fortommen ut av vannet ved presentasjoner oppstrøms/skrått oppstrøms.

Jo lengre en stang er , jo lengre oppstrøms (bort fra oss)/utenfor fiskens sysnfelt/andre fisk som evt blir skremt og skremmer de vi tror ligger et eller annet sted oppstrøms fra oss, jo mer effektiv rekkevidde kan vi ha ved å la tørrflue/nymfer drive dragfritt.

Vi oppnår bedre "riktig drift" nesten med en gang fluene lander på lengre avstand enn med kortere stang.

Og nye orvis Helios2 #3 10' som jeg nå har blitt "river god" med igjen- uendelig godt å nymfe igjen i dag- du hendelse hvor mange fisk det ble, og du hendelse hvor følsomt det var :)..og stangen er 10' <<l

Litt stivere/strammere enn Eikre Venatoren gjør den enda mer presis med tyngre fluer, men samtidig litt mer slitsomt ved lang fortom og lette nymfer/tørrfluer.

Etter å ha erfart disse to vidunderne nå, er håpet mitt at Winston KAN være først ut med drømme micro stangen, ser for meg at den er slank klinge, passe avstivet men midt imellom venatoren og orvisen..

Så hold ut Tom, kanskje kommer den ultimate stangen en dag deg i hende, vi møtes på halvveien...la oss si #3 9'6 er helt toppers:-):-):-)

men ville ikke vært uten noen av de to lengre stengene, plukket mange fisk i en kant på andre siden av hovedstrøm i dag, hadde ALDRI fått dem med 9' stang....fordi jeg kunne ikke vade nærmere enn jeg stod midt uti skvalpet.

Oppfordringen blir da til alle som ønsker lære seg/ha utbytte av et allsidig "kortlinefiske"; kjøp en #3 stang helst mellom 9' og 10'...bare den ikke blir FOR mjuk i bånn, ei heller FOR stiv i toppen...en slags tipflex bør den absolutt være, hvis ikke blir den tung for håndledd og slitsom å jobbe med i timer...og det skal jo ikke være et ork å fiske, det skal være nytelse:-)

Happy nymfe/tørrfluefiske med "kort line" og lang stang...og ikke omvendt ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...