Gå til innhold

Valg av bærbar data...


Anbefalte innlegg

Kjærringa har begynt på studier, og det innebærer behov for ny maskin. Finnes noen her inne vet jeg, med større kunnskaper om emnet enn meg. Og vel så det.

Har sett på minstekrav, og gjengir de her;

CPU: Intel i7 minimum 4core, 2.5 GHz

RAM: 16GB

GPU:  -NVidia GeForce GT 730M eller bedre, minst 1GB RAM

        -NVidia Quadro K2000M eller bedre, minst 1 GB RAM

        -Hvis Macbook PRO-minst NVidia GT650, 1GB RAM (Jeg ser at dette leveres og ikke er oppgraderbart fra Apple, så MBP er vel nesten utelukket mtp at dette er minstekrav?)

DISK: Helst- SSD minimum 128GB +innebygget HDD 7200RPM minimum 500GB

        OK- SSD minimum 256GB +ekstern HDD 7200 RPM minimum 500GB USB 3.0

Hybrid SSHD kan også anbefales.

SKJERM: Anbefaler 17 tommer Full HD1920-1080

Hennes studie benytter bla 3dsMAX som ikke støtter OS X.

De skriver også at "Generellt leveres det for dårlig skjermkort til Mac" -og det skjærer meg i hjertet :'(

Noen som har konkrete tips?  På skolen kan hun leie DELL Precision M6700, og av det jeg har lest, er den temmelig heftig..Men å eie er kulere enn å leie, så tips <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville iallefall sjekket opp prisene for å leie en såpass dyr maskin. Ofte får man også mulighet til å kjøpe maskinen ved endt studie, og i de fleste tilfeller vil man da ha sin "egen" maskin på nedbetaling til en veldig god pris. Det var iallefall sånn med våre maskiner den gangen jeg hadde det tilbudet.

Ellers må man jo regne med å legge ned noen kroner i et sånt beist som det her, men til gjengjeld har man en "kontormaskin" i mange år fremover.

Har tilsvarende fra jobben selv da jeg jobber med et virtuelt servermiljø på egen maskin, og det sparker bra unna ;)

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville iallefall sjekket opp prisene for å leie en såpass dyr maskin. Ofte får man også mulighet til å kjøpe maskinen ved endt studie, og i de fleste tilfeller vil man da ha sin "egen" maskin på nedbetaling til en veldig god pris. Det var iallefall sånn med våre maskiner den gangen jeg hadde det tilbudet.

Ellers må man jo regne med å legge ned noen kroner i et sånt beist som det her, men til gjengjeld har man en "kontormaskin" i mange år fremover.

Har tilsvarende fra jobben selv da jeg jobber med et virtuelt servermiljø på egen maskin, og det sparker bra unna ;)

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

Jo, du har rett der. Tilbudet fra skolen er 5`, så 4`x 3 eller 4 innbetalinger. For så ev å kjøpe ved endt studie. Kanskje det ikke finnes noe med samme spec til samme pris som å leie Dell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en sånn lap top, du tenker på? I så fall: Husk å få en med sammenbrettbar skjerm! Veldig praktisk når du skal ha den med i veske, sekk eller bag.

Ooops. Dette var ikke fyr-løs-tråden, nei.  ;D

Hva den bredskuldrede damen ønsker av bærbarhet vites ikke, men kan den foldes er det vel et pluss kanskje? Jo større, jo bedre grep tenker nå jeg. All trening er god trening.

edit:(ja, når jeg ser etter, så er det lap top, bærbar, hot pod, mini, ikke-stasjonær, nettbrett eller podcast eller hva faen det heter. Sånn litt større enn de minste, men ikke større slik de store blir kalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av 17 tommers skjermer er nok rimelig redusert fra hva det var for et par år tilbake. Alle vil ha 13/15 tommere nå (eller ipad).

Å kjøpe en SSD harddisk i pcen er i tillegg ekstremt dyrt i forhold til en hybrid HDD eller en vanlig en.

Denne her går vel innenfor rammene:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=779553#extra

Vinner nok ikke noen priser for design, men vil nok fungere til formålet.

Den har 2.2 ghz prosessor, men har 3.2 ghz turboboost, så det skal vel være godkjent :)

Hva i alle dager hun skal med 16 gb ram er for meg en gåte da jeg tror 8 ville holdt i bøtter og spann.

Trodde da at 3dsmax gikk mer på gpu'en (grafikkkortet) enn pc minne. Du har ihvertfall nok video/grafikkminne her med 4gb.

Den normale harddisken faller litt utenfor med "bare" 5400 rpm, men tror ikke det er så farlig. Hun kan bare bruke SSD'en til alt som har med 3dsmax å gjøre.

Som sagt vil nok denne fungere ypperlig til formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...