Gå til innhold

Plukker dere fjær når dere er ute på tur?


kriska

Anbefalte innlegg

Da jeg nylig begynte med fluebinding er det nye ting jeg legger merke til i naturen, da spesielt fjær som ligger rundt etter forskjellige fugler! Er det andre fluebindere som har vane av å lete etter fine fjær når man er ute og fisker e.l? Sist tur jeg tok til mitt lokale fiskevann fant jeg mye fin CDC (tror jeg hvertfall, så veldig sånn ut. Vet ikke hvordan man vet med sikkerhet at det er akkurat det det er). Begynte å plukke det med meg, passet perfekt i en tom snusboks ;)

Det er klart det kan være en del sykdom o.l på slike fjær, men jeg passer på å ikke putte dem i munnen eller gni dem i øynene, også prøver jeg å vaske hendene etter å ha lekt med dem  <<l

Har også to sibirske huskier som røyter rimelig kollosalt. Den ene med helt grå-brun pels og den andre mer svart-grå. Har vurdert å binde noe med pelsen deres, men ikke kommet så langt enda  :P

Er det andre som er like merkelig som meg, og rasker med seg slikt når de finner det, eller er dette rimelig uvanlig. Har noen eventuelt noen tips for hva man kan se etter, og hva som er ubrukerlig eller dårlig kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som er like merkelig som meg, og rasker med seg slikt når de finner det, eller er dette rimelig uvanlig.

Vel, om du spør "normale" folk så er det svært mye vi fluefiskere gjør som kvalifiserer til opphold på steder hvor man både får pleie, tung medisinering og nøye ettersyn, men nok om det . . .

Det du beskriver her kvalifiserer nok til sjokk og vantro, også i fluefiskemiljøet, så ja, dette er rimelig uvanlig  :o;D

Neida, ikke vet jeg, men selv samler jeg ikke fjær jeg finner ute  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del forskjellige fjær på mine turer i skog og fjell, og enkelte har kanskje havna i ei lomme på sekken, men aldri på bindebordet eller på krok... Mye fint man kan finne, spesielt hvor rovfugl har nedlagt bytte. Men frys det lenge i minst to omganger før du evt blander det med de dyreste whitingnakkene dine  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene er der, men det skjer lite alikavel... :P

Ofte er problemet det at de fjærene jeg finner har så utrolig lite evne om innpass i min verden. Trangsynt? Anyway... nehhh... det blir dårlig med en road kill collection her i gården gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en del forskjellige fjær på mine turer i skog og fjell, og enkelte har kanskje havna i ei lomme på sekken, men aldri på bindebordet eller på krok... Mye fint man kan finne, spesielt hvor rovfugl har nedlagt bytte. Men frys det lenge i minst to omganger før du evt blander det med de dyreste whitingnakkene dine  <<l

Fryse ned er en god ide! Jeg gikk på en kostbar blemme for noen år siden, og måtte hive nesten alt av fjær og nakker...

Men jeg plukker både fjær og får masse av venne som jakter.. Gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok å fryse ned lenge og vel?

Guttungen kom med en ekornhale han mente jeg kunne bruke i fluebindinga, den ligger i fryseren nå, hvor lenge må den ligge der før eventuelle utøy er døde?

Nei, jeg skal ikke påstå det! Stoler ikke på det selv, og sprayer med masterkill fra felleskjøpet før det fryses.. Og jeg lar det ligge lenge! Logisk sett skal vel frysepungtet være nok.. Som en skrekkfilm å åpne bindeskuffene å finne all fjær innfisert med larver og skall.. Sikkert noen med mer kunnskap som kan svare bedre på dette men..

Ps: kjekk guttunge!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Er det nok å fryse ned lenge og vel?

Guttungen kom med en ekornhale han mente jeg kunne bruke i fluebindinga, den ligger i fryseren nå, hvor lenge må den ligge der før eventuelle utøy er døde?

Nei, jeg skal ikke påstå det! Stoler ikke på det selv, og sprayer med masterkill fra felleskjøpet før det fryses.. Og jeg lar det ligge lenge! Logisk sett skal vel frysepungtet være nok.. Som en skrekkfilm å åpne bindeskuffene å finne all fjær innfisert med larver og skall.. Sikkert noen med mer kunnskap som kan svare bedre på dette men..

Ps: kjekk guttunge!  <<l

Interessant og naiv som jeg er så har jeg ikke tenkt så langt, men hvis det skulle skje så bør det vel skje relativt raskt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok å fryse ned lenge og vel?

Guttungen kom med en ekornhale han mente jeg kunne bruke i fluebindinga, den ligger i fryseren nå, hvor lenge må den ligge der før eventuelle utøy er døde?

Nei, jeg skal ikke påstå det! Stoler ikke på det selv, og sprayer med masterkill fra felleskjøpet før det fryses.. Og jeg lar det ligge lenge! Logisk sett skal vel frysepungtet være nok.. Som en skrekkfilm å åpne bindeskuffene å finne all fjær innfisert med larver og skall.. Sikkert noen med mer kunnskap som kan svare bedre på dette men..

Ps: kjekk guttunge!  <<l

Interessant og naiv som jeg er så har jeg ikke tenkt så langt, men hvis det skulle skje så bør det vel skje relativt raskt eller?

Vet ikke hvor fort det går.. La fjærene i skuffen, og neste gang jeg åpnet var der invasjon. Men gikk nok et pr. Mnd før jeg åpnet den skuffen igjen.. Har dog aldri opplevd det igjen med masterkill og fryser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre det er andre  <<l

De jeg har plukket til nå har jeg bare skylt godt i varmt vann fra springen med såpe. Fjærene har holdt, men når jeg tenker over det er det vel i hvertfall ikke smart for fjær som skal ha fett i for flyteegenskaper.

Frysern høres smart ut, skal prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok å fryse ned lenge og vel?

Guttungen kom med en ekornhale han mente jeg kunne bruke i fluebindinga, den ligger i fryseren nå, hvor lenge må den ligge der før eventuelle utøy er døde?

Legg det i fryseren og la det ligge noen dager, ta det ut for tining før dere legger det i frysen på ny for å ta knekken på eventuelle egg. Ta det gjerne en eller to runder til,da skulle dere være ganske sikre. Har i hvert fall ikke hatt utøy på mine bindesaker.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Magne, 2 runder i frysen med opptining i mellom. Aldri hatt noe problem. Ellers er loppemarked og Fretex gode kilder til for eksempel mink og rev. Underull på mink krage er fin fin dubbing, og de lengre hårene er både vinger og haler på for eksempel døgnfluer.

Lest et sted at en kunne kjøre ting en runde i microen og på den måten drepe utøy. Dette har jeg ikke prøvd ennå.

Har ellers 3 langhårete døtre og 1 stk samboer som røyter en del, men har ikke funnet godt bruksområde for det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...