Gå til innhold

Over 5000 medlemmer.....


Kim W

Anbefalte innlegg

En leveregel innen forum verden over er jo at man godt kan tenke over hvorvidt det man vurderer å skrive faktisk tilfører tråden noe konstruktivt eller ikke, og hvis sistnevnte er tilfelle skal man la være å poste så ikke tråder søples ned av pjatt. Det sitter nok relativt mange fluefiskere foran pcskjermene sine og tenker at "dette har folkens rimelig grei kål på, mens jeg bare gjetter vilt, så jeg driter i å poste". Og det er ikke verdens verste tilnærming til forumliv, mener nå jeg.

Personlig har jeg alt annet enn "peiling på fluefiske" sammenlignet med folk som har kastet og fisket i flere tiår, og gidder heller ikke late som om noe annet er tilfelle. Derfor synser jeg lite, har ca null innspill når det gjelder fluer og lignende, og har heller ikke dårlig samvittighet for det. Jeg kunne saktens skrevet noe i retning av det Gronnvbx produserer, men har hverken mot eller evner til å publisere mine egne stakkarslige forsøk på å mestre tilværelsen som "fluelinedanser".

Anekdote: Sistnevnte begrep kom til meg i et anfall av selvinnsikt ved et av mine utallige basketak med fluelina ute i elva. Flua hekta seg i kragen på det som en gang var en regntett Simmsjakke. I slike situasjoner er håpet alltid at den bare nesten har satt seg skikkelig fast, slik at man ikke trenger å ta av seg jakka for å få den ut. For da må man også av med vesten, for ikke å snakke om at man også bør vade inn til bredden, siden man selvfølgelig står midt i elva med vann til navlen. Mens jeg fremdeles levde i håpet om at krokjævelen ikke måtte opereres ut av jakken, drev løslina umerkelig forbi meg i to fine bukter på begge sider av beina mine, og forsvant så ned i en strømvirvel ved en nedsunket trestamme. Begge buktene altså. Ned i virvelen og rundt det meste som fantes av greiner på trestammen. Omtrent i dette øyeblikket erkjenner jeg at jeg blir nødt til å ta av meg vest og jakke for å få ut flua, og retter oppmerksomheten mot fluelina. Sveiver inn en meter og registrerer at det sier stopp. Den sitter fast i dypet. Oppmerksomme lesere har allerede registrert at jeg har line på begge sider av beina og står med vann til navlen. Påfølgende akrobatikk og bannskap for å få meg selv ut av floken og lina ut av undervannsfella, med innlagt obligatorisk hekting av løsline i alt som henger i vesten, panikkartede støttesteg ut i intet og til slutt den ekstremt ydmykende erkjennelsen at man ser like dum ut som man føler seg, toppet med en markfiskers kommentar; "E det en ny fesketeknikk derre eiller, heh heh", ga opphav til ordet fluelinedanser i mitt hode.

Felt like sharing. Vet dere skjønner hva jeg snakker om. Er et hardt liv  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdote: Sistnevnte begrep kom til meg i et anfall av selvinnsikt ved et av mine utallige basketak med fluelina ute i elva. Flua hekta seg i kragen på det som en gang var en regntett Simmsjakke. I slike situasjoner er håpet alltid at den bare nesten har satt seg skikkelig fast, slik at man ikke trenger å ta av seg jakka for å få den ut. For da må man også av med vesten, for ikke å snakke om at man også bør vade inn til bredden, siden man selvfølgelig står midt i elva med vann til navlen. Mens jeg fremdeles levde i håpet om at krokjævelen ikke måtte opereres ut av jakken, drev løslina umerkelig forbi meg i to fine bukter på begge sider av beina mine, og forsvant så ned i en strømvirvel ved en nedsunket trestamme. Begge buktene altså. Ned i virvelen og rundt det meste som fantes av greiner på trestammen. Omtrent i dette øyeblikket erkjenner jeg at jeg blir nødt til å ta av meg vest og jakke for å få ut flua, og retter oppmerksomheten mot fluelina. Sveiver inn en meter og registrerer at det sier stopp. Den sitter fast i dypet. Oppmerksomme lesere har allerede registrert at jeg har line på begge sider av beina og står med vann til navlen. Påfølgende akrobatikk og bannskap for å få meg selv ut av floken og lina ut av undervannsfella, med innlagt obligatorisk hekting av løsline i alt som henger i vesten, panikkartede støttesteg ut i intet og til slutt den ekstremt ydmykende erkjennelsen at man ser like dum ut som man føler seg, toppet med en markfiskers kommentar; "E det en ny fesketeknikk derre eiller, heh heh", ga opphav til ordet fluelinedanser i mitt hode.

Felt like sharing. Vet dere skjønner hva jeg snakker om. Er et hardt liv  :-\

;D ;D Er det rart vi drikker!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul, det er ikke lett å forsvare ord som rekreasjon, sjelero og terapi som mange ofte bruker som forklarende ord rundt emnet fluefiske etter ett sådan innlegg. Og det er jo spot on. Mange kjenner seg igjen her, garantert. Veien er altfor kort mellom himmel og helvete i denne sporten. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over fem tusen medlemmer og kun en håndfull som diskuterer på daglig basis. Hvorfor er det sånn, tror dere?

Det kan vel ha noe med at livet handler om fryktelig mye mer enn fluefiske også? Tror mange oppfatter dette forumet som nokså nerdete og nærmest fanatisk til tider. Og forhåpentligvis er vel folk ute og fisker istedet? ;)

Jeg tror det er mye sant i dette!

Ang PM-preg.

Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å kreve og forvente at alle innlegg er veldig saklige og informative. Det er ikke alle som:

Tar macro-bilder som bla André

Binder fluer som bla Terje og Robban

Lager videosnutter som bla Gisle og FlyBandit

Skriver og formidler som bla Gronnvbx

Terskelen for å delta må ikke være for høy!

Uansett har sommeren i år vært dårligere enn de siste årene ang "Nye innlegg". På den andre siden er det lenge siden vi har hatt en sommer med bedre vær  <<l

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=stats

Tro mye av forklaringen ligger i det GAB og Knut er inne på her . . .

Mange er nok ikke nevneverdig i fiskemodus når de sitter foran pc-skjermen hjemme, samt at ikke alle finner nerde-temaene særlig interessante for deres tilnærming til fluefiske.

Det vil alltid være andre som elsker å fråtse i detaljer rundt utstyr, fluer og fluevalg osv, så er ikke veldig bekymret for at de trådene dør ut.

Et forum som dette har plass til både supernerdene og de som har et mer avslappet forhold til det hele  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel bare innse at jeg har blitt en supernerd når det kommer til fluefiske. Finner stort sett alle aspekter rundt emnet interessant, det være utstyr, fluer, tilnærminger, ERN og MOI, ditt og datt. ;D

Fluer og tankene mine rundt dem poster jeg også i hytt og pine. Håper ikke folk tolker det som ett behov for bekreftelse eller noe, for det er det langt i fra. Handler kun om at jeg brenner for denne galskapen, og at jeg elsker å prate om den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...