Gå til innhold

Kjøpe utstyr(stenger/sneller) i statene


chrissern

Anbefalte innlegg

Skal av gårde til statene etter nyttår, så jeg tenkte at mens jeg først er der borte kan jeg jo like så gjerne plukke med meg noe fra Sage og lignende produsenter til en god pris.

Er det noen som har erfaringer med å gjøre dette? Da tenker jeg selvsagt i baner av garantier, service o.l. om noe skulle knekke eller bli ødelagt når jeg kommer tilbake hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få garantisaken jeg har kommet over (overraskende få på 20år), har jeg faktisk bedre erfaringer med de amerikanske butikkene/ produsentene en lokale.

Selv med lang geografisk avstand - har jeg opplevd raskere service og mer "goodwill" fra butikkene der en her. Mistenker også at de har et bedre service-nett til å backe de opp fra produsentene, sakene behandles raskere en via mellomledd div. plasser i Europa.

Et eksempel er en Hatch snelle hvor jeg hadde problemer med bremsen. Kontaktet butikken - ingen spm. utover "send adressen din, så sender vi ny express uten kostnad." Tre dager senere var ny brems levert.

Ville ikke hatt betenkligheter ang. garanti/ service i utlandet. De jeg handler my hos, har jeg avklart dette på forhånd, så skulle det være noe så er alt på stell.

Ikke meningen å "banne i kjæka" - vet det er mange gode lokale også - men trådstarter spurte om erfaringer fra utlandet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke forvente at f.eks. Nordisk skal dekke fraktkostnad for en reparasjon hvis stanga ikke er kjøpt i Norge. Eller at distributøren i Danmark skal gjøre det samme. Det ER mulig at de gjør men det er ingen forpliktelser der. Så i utgangspunktet må man belage seg på å sende en evt rep selv.

Men det er moro å handle da, uansett hvor man er ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:-) Kjenner jeg meg selv rett, ender det vel med at så fort jeg har satt fot innenfor butikken så er jeg solgt!

Hvordan pleier flyselskapene å forholde seg til frakt av tuber osv? Og ikke minst, holder det med en standard reiseforsikring for stenger til 5-6 kroner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill:-) Kjenner jeg meg selv rett, ender det vel med at så fort jeg har satt fot innenfor butikken så er jeg solgt!

Hvordan pleier flyselskapene å forholde seg til frakt av tuber osv? Og ikke minst, holder det med en standard reiseforsikring for stenger til 5-6 kroner??

Tuber er ikke gull utenfor bag, koster ekstra og blir ofte behandlet sånn passe jævelig. Ha bag stor nok at 4 delt kommer oppi.

Skal du handle mye så husk på 6000 kr regel inn i landet. Blir du tatt står du med sjegget i postkassa. Sjekk http://www.side2.no/catwalk/article3672465.ece

Standard reiseforsikringer dekker vel mellom 10 og 15 tusen, vær litt obs, fort gjort og komme over det på en tur. Feks kamera, mobil og en pc er fort hele den summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollen er ikke dumme. Hadde heller sendt garantikort og kvitteringer hjem i posten og bært utstyr på grønt. Har du fjernet plast fra stang og kastet esken fra snelle og kanskje monter ei line skal tollen slite med å bevise at du ikke har vært på fisketur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan nok risikere at du må bevise at den er kjøpt i Norge, desverre...  Har opplevd lignende fra Sverige og hjem, og skaffet meg et dokument på eierstatus hjemme til neste tur der utstyret ble med.    Et kamera ble inndratt på grensen, selv om de lett kunne sjekke at dette var dyrere i Norge enn i Sverige, ble inndratt av snesketollen til jeg kunne bevise med kvitteringer/garanti kort at det var norskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...