Gå til innhold

Hvordan foredle pels/fjær?


Paul West

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg har nå, ved hjelp av forumveteran Tormod Wie, så vidt startet min karriere som fluebinder. Av dette følger nødvendigvis at jeg retter oppmerksomhet ut i vrimmelen av materialer man trenger (eller ikke trenger) til fluebinding. Ikke så rent få, ser det ut til. I hvert fall for et utrent øye som mitt. Og jammen er heller ikke dette gratis gitt! Skulle du sett :rolleyes: Vel jeg begynte ikke med dette for å bli rik. Ferdig snakka.

Imidlertid er det et par materialer det føles litt tåpelig å skulle bruke penger på å skaffe seg. Hver høst har jeg tilgang på hauger (bokstavelig talt) av pels fra elg og rådyr, og det hender av og til at jeg treffer en rev også. Med rifla altså. Andre firbente, som grevling, hjort og hare kan også være uheldige og treffe meg i skogen fra tid til annen, i tillegg til forskjellige fjærkre. Har for eksempel et par veldig fine Heilo i fryseren. (Ser nøyaktig slik ut, hvis noen lurte;heilo.jpg Men hva må gjøres for at pels og fjær skal kunne brukes, og holde seg fine i lengre tid?

Regner med at jeg ikke er den første til å spørre eller lure på dette her, så hvis noen har gått stien før meg er det bare å referere til aktuell tråd. Hvis ikke; fyr løs <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg vet er at du garderer mot eventuelle egg gjemt i fjær- eller hårdrakt er å  ta de ut fra fryseren og flå  det som skal lagres, deretter i frysen en par runder til. Det var i hvert fall det jeg gjorde den tid jeg kom over fallvilt. Som en ekstra sikring kan det kanskje være en mulighet med noe møllmiddel. Vet ikke hvordan dett vil påvirke materialet, men det var i hvert fall en egen lukt av det materialet jeg kjøpte først på nittitallet. Men det er det sikkert andre som vet noe om. Så fram på banen dere gamle luringer.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skrap av alt fett på skinnsiden (innsia), salte, tørke og del opp skinn i passende biter.

Eventuelt frys, tin og frys et par ganger for å bli kvitt dyr og egg. Ved "småting" tar en kort runde i microbølgeovnen knekken på både dyr og egg  :)

Bingo  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dissa vingene jeg har liggende, tenkte det var greiest og la fjøra sitte på til jeg sku bruke de, fordi det er så mange vakre småfjør som jeg ikke tror jeg får til og lagre noe anna sted enn fastmontert på vingen:p

noe anna triks man burde gjøre med fævvle vinger?

Hei, Sverre  :)

Du trenger egentlig bare å henge vingene opp hele slik at de blir knusktørre. Og som en ekstra forsikring så kjører du dem noen få sekunder i microovnen, slik at eventuelle bugs ikke sprer seg rundt blant bindesakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar dette her! Da skal jeg jaggu få til noe med et av rådyrene i høst. Mener å ha lest at vinterpelsen er best, fordi den er mye kraftigere. Går sikkert an å bruke sommerpelsen til ett eller annet også, men tenker jeg tar pelsen fra et av de vi skyter tettes opp mot jul. Noe spesielt felt på dyret som er av mer interesse enn andre? Ganske stor forskjell på pelsen etter hvor du tar det fra...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar dette her! Da skal jeg jaggu få til noe med et av rådyrene i høst. Mener å ha lest at vinterpelsen er best, fordi den er mye kraftigere. Går sikkert an å bruke sommerpelsen til ett eller annet også, men tenker jeg tar pelsen fra et av de vi skyter tettes opp mot jul. Noe spesielt felt på dyret som er av mer interesse enn andre? Ganske stor forskjell på pelsen etter hvor du tar det fra...!

Hei  :)

Jeg tok det siste rådyret jeg skjøt en sesong - helt opp mot 23.des. og skrapte, salta, tørka og delte det opp i passe store biter.

Det har mye å si når på året rådyret er skutt. Den beste pelsen til spinning av hjortedyrhårhoder, og ellers når du trenger "flare", får du fra dyr skutt senest mulig mot jul. Da er 1) hårene mest luftfyllte og 2) rådyrpelsen har fått en fin gråspraglete farge. Dyr fra tidlig i sesongen har en litt ukurrant rødfarge over seg, samt at fibrene er mer massive. Så som vinge som du ikke vil skal spre seg under press av bindetråden, så er tidlig bukkejakt tingen.

Hvor på dyret:

Det du skal se etter er hår fra nakke og rygg. Videre skal du se etter partier som har hår uten massive svarte tynne tupper. Sorte "hårtupper" gir lite effektiv stacking, så finn de med porøse hår helt ut i tuppen, om du skal bruke hair stacker. Se også etter hårlengder på pelsen som er korte, for det er i rota de er mest luftfyllte, og bruker du lange hår, så må du klippe av buttenden (altså det som flyter og spinner best) for å få riktig vingelengde til flua.

Glem ikke å ta vare på speilet til rådyret. Her har du noen fantastisk fine helt hvite porøse hår.

Pluss mye mer. Kunne ha skrevet en hel artikkel om dette, eller tatt alle tingene på en fluebinder-gathering en gang, for det er moro og ikke minst en del av den gode fluebindinga å velge riktig hår, synes jeg. Som dem sier; riktig verktøy er halve jobben  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dissa vingene jeg har liggende, tenkte det var greiest og la fjøra sitte på til jeg sku bruke de, fordi det er så mange vakre småfjør som jeg ikke tror jeg får til og lagre noe anna sted enn fastmontert på vingen:p

noe anna triks man burde gjøre med fævvle vinger?

Hei, Sverre  :)

Du trenger egentlig bare å henge vingene opp hele slik at de blir knusktørre. Og som en ekstra forsikring så kjører du dem noen få sekunder i microovnen, slik at eventuelle bugs ikke sprer seg rundt blant bindesakene.

de har liggi ei uke+ i frysa, så bare la de tine opp også kjøre de 5 sek i micron og henge de til tørk i garasjen da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har liggi ei uke+ i frysa, så bare la de tine opp også kjøre de 5 sek i micron og henge de til tørk i garasjen da:)

<<l

Good good! Artig å kunne utnytte pelsen fra rådyra egentlig. Prøvd rev noen gang?

Har så vidt prøvd det i streamere, men det er ikke et materiale jeg bruker noe spesielt. Revene jeg har skutt har stort sett gått under kategorien viltpleie  :)

loke_ab_fjellhylle1.jpg

Det er så mye rødskjær i rødreven også, synes jeg.

Revejakt1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...