Gå til innhold

Ørretfiske i november/desember?


arnetob

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på hvor du har tenkt til å fiske. Er det fire meter djupt, hard strøm og man veit at fisken står nær bunn, så føles det litt meningsløst ut med så lett utstyr og flyteline...  :)

På grunnere områder/stillevann funker ei firerstang med flyt helt ok. Du må bare belage deg på litt mer jobbing for å få ut flua, kontra grøvre utstyr som lettere takler den slags. De største og tyngste streamerene(kulehoder og bly) ville jeg nok valgt bort. Ellers kan mye av den totale kasteopplevelsen justeres ved hjelp av fortommen. Pass bare på at den ikke blir for lang og spinkel, både når det kommer til butt, spiss og midttapering. Altså, en 18 fots tørrfluefortom med mjuk 0.50 butt og 0.12 spiss egner seg heller dårlig til streamerdenging  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du har tenkt til å fiske. Er det fire meter djupt, hard strøm og man veit at fisken står nær bunn, så føles det litt meningsløst ut med så lett utstyr og flyteline...  :)

På grunnere områder/stillevann funker ei firerstang med flyt helt ok. Du må bare belage deg på litt mer jobbing for å få ut flua, kontra grøvre utstyr som lettere takler den slags. De største og tyngste streamerene(kulehoder og bly) ville jeg nok valgt bort. Ellers kan mye av den totale kasteopplevelsen justeres ved hjelp av fortommen. Pass bare på at den ikke blir for lang og spinkel, både når det kommer til butt, spiss og midttapering. Altså, en 18 fots tørrfluefortom med mjuk 0.50 butt og 0.12 spiss egner seg heller dårlig til streamerdenging  <<l

Skal se hvilke typer streamere jeg har liggende :) Hater denne tida av året, man ønsker alltid at man hadde fisket mer om sommeren...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være like lurt å prøve streamer, men innlandsørreten er jo ikke veldig på hugget på denne årstiden, åkke som.

Vår erfaring "over here" er at November fisket ikke er veldig ulikt tidlig vårfiske..fisken kan til og med være veldig sprek og fin...men likefullt en "rolig" matjakt- som på tidlig vår.

Det betyr at nymfer og tørt....(aller helst type mygg- buzzere) bør fiskes roooolig for at fisken skal ta.

Når den så tar, ja da kan den virkelig overraske som alt annet enn treg:-)

Det kjipe med november er været- veldig få tiltalende dager å være ute på brunørretjakt. Når været likevel tillater en fin fiskedag, så er det verdt å tenke "vårbeitende" ørret.....lite insekter midt på vannet, men noe rusk og rask langs lesider og vegetasjonsbelter lurer fisk som beiter til slike områder....nær land.

Vår favoritt er relativt lette stenger...flyteline eller sinktip liner og passe lang fortom- ikke for lang, for da kan man unnlate kjenne at fisken varsomt suger seg på dersom du fisker under overflaten.

Les gjerne buzzertråder...

her er noen fine november ørret fra uken som var..da vi hadde fint vær noen timer- en av de som tok, var så hardt på at jeg først trodde jeg fisket sjøørret i sjø- den dro masse line avgårde og tydelig ilter/sprek...så glapp den..synd for det hadde blitt et fint bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blogger-image--779805877.jpg

Med bakgrunn i dette værvarselet ble årets siste ørrettur i marka planlagt ( dersom vi ikke går en fantastisk varm desember i møte......).

Har tidligere år fisket på myggspisende ørret så sent som 16.desember så det gjelder å ha et åpent sinn. Etter en strabasiøs sykkelferd med lange oppoverbakker ble jeg møtt av dette:

is1.JPG

På avstand så det ut som perfekte tørrflueforhold, men det viste seg at den stille overflaten skyldtes is 8) - burde tatt med isborr istedenfor den nye bambusraia som skulle testes før vinteren.

bambus.JPG

Fant til slutt en del av vannet som ikke var dekket av is. Dessverre var vinden litt i ivrigste laget, så det ble aldri noe fart på sakene. Så et par fjærmygg på vannet da det sluttet å blåse.

%C3%A5pent.JPG

Blir vel noen kast etter sjøørreten før jeg går i hi........

Gard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...