Gå til innhold

Imitere og fiske med bittesmå vårfluer


Anbefalte innlegg

Hei!

Ved enkelte anledninger har jeg vært ute for ørret (på stille vann)

som har blitt selektiv på bittesmå vårfluer som kryper ganske livlig

rundt omkring. Jeg forsøkte meg med en rakkelhane på krok 16

eller 18 og syltynn fortom. Hovedproblemet var å få fisken til å

sitte når den tok. Har dere noen tips til imitasjoner av slike

små vårfluer og hvordan man skal fiske dem og hvordan

få kroket fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Tom!

 

Dette har jeg drevet en god del med :D

Først må du ha riktig krok, dvs. en krok med vidt krokgap og gjerne kort skaft.

Jeg bruker Tiemco 102Y str. 17 og Tiemco 531 str. 16. (kort skaft)

Et stort krokgap sikrer et godt hold.

 

Jeg binder fluene forholdsvis små på kroken.

Min favoritt er en fallskjermflue med kropp av flyrite nr 20, brun polyvinge og brunt hackle. Du finner den her:

http://www.runesfluefiske.com/fluebindesider/Flashsider/sider/fallskjermvarflue.htm

 

Jeg fisker den i utgangspunktet stripefritt, litt bevegelse når jeg ser at fisken er på

vei mot flua. Striper ikke når den er nære dvs. -0,5 meter. Har opplevd at den har

refusert flua da. Hvis den ikke tar og går en annen vei så striper jeg litt for å få oppmerksomhet. Men ingen regel uten unntak, du må prøve deg fram å se hva den liker.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

 

Jeg tar det med ro, roooolig tilslag.

Jeg fisker ofte med denne flua seint på kvelden og da vaker ørreten ofte

rolig og bedagelig. Det gjelder å ha litt is i magen.

 

Andre gode fluer er f.eks cdc-caddis, se denne:

 

http://www.runesfluefiske.com/fluebindesider/Flashsider/sider/harropcaddis.htm

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker!

Jeg har også erfart akkurat dette seint på kvelden. For meg så det ut som om fisken bare tok de som beveget seg. Men likevel var fisken forsiktig når den tok, og det ble bare små vakringer.

Moro var det å følge med, og litt frustrerende, for jeg fikk ingenting!

Men neste gang derimot......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Rackelhanen bundet på TMC 102Y er genialt, mørk brun Polygarn, også en cdc variant fungerer også fint.

 

Dette er iallefall mine favoritter. Ofte kan det også fungere med ei svær stripete streaking caddis, men det er ikke det samme som å fiske med små søte microcaddis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok binde meg noen Harroper og fallskjermvårfluer jeg også, men har tidligere med hell bundet noen helt enkle microrakkelhaner (eller hva man skal kalle dem) uten kropp og med vinge av polygarn eller cdc (eller begge deler) i en liten vinkel i forhold til krokstammen slik at kroken henger litt ned under vingen. Flyter fint og rett på vannet og har den rette siluetten. Dette er en pragmatisk tilnærming som ikke akkurat pirrer øyet, men de funker. Kroking med bittesmå fluer er jo uansett en utfordring, og jeg henger meg på Runes oppfordring: "rolig-rolig-rolig"

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp handlet krok på Nordisk Fiskeutstyr,

men de hadde ingen av krokene du anbefalte

Rune (heller ikke Midtgaard fluefiske),

så jeg kjøpte en eske med TMC 103BL str. 17.

Den er mothaksløs og Wide Gape.

Håper krokingsegenskapene er bra nok,

og at fisken sitter godt likevel. Den virker ihvertfall tynn.

Hørtes også spennende ut å prøve og kun binde

vingen uten kropp, da kanskje kroken er enda

mer fri til å kroke fisken.

Håper jeg kommer over små vårfluer og selektiv ørret til sommern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

103bl har ekstra tynn tråd/wire, 102Y har standard.

103bl har en mer avrundet krokbøy mens 102Y grenser mot en sneckbend.

 

Det er trådtykkelsen som er den store forskjellen, begge er flotte kroker.

Men jeg ville nok ikke satset på 103bl til drømmefisken.

Jeg unngår å bruke kroker med for tynn tråd hvis jeg skulle få på den helt store :oops:

 

Det er godt mulig at det er ubegrunnet frykt fra min side, men jeg har brent meg et par ganger med mustadkroker. (94833 #-o ).

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å lese i klekkeguiden for Trysilelva (Klara camping sin blekke) hvor de rapporterer at andelen mikrocaddis har eksplodert i de siste åra, men at de anser tørt fiske av disse som svært lite interessant (få observasjoner i mageinnhold - lite vak). Men det spekuleres i at vått fiske av disse kanskje kan gi resultater.

 

Hvor er det dere fisker disse små (krok 16-20?) vårfluene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å lese i klekkeguiden for Trysilelva (Klara camping sin blekke) hvor de rapporterer at andelen mikrocaddis har eksplodert i de siste åra' date=' men at de anser tørt fiske av disse som svært lite interessant (få observasjoner i mageinnhold - lite vak[/quote']

 

Stemmer bra med erfaringer fra også andre Østerdalselver der forekomsten av "snøværsfluer" til tider kan være formidabel. Fester seg i tykke lag på vadere, kanoer, eller hva det måtte være....men vaker fisken ? Neeida :roll: Men nå må man huske på at microcaddis er en samlebetegnelse på bittesmå vårfluer. Det er tross alt over 200 arter av vårfluer i Norge, hjemmehørende i borti 20 forskjellige familier med en rekke ulike måter å gå gjennom fasene fra egg til ferdig innsekt på. Enkelte av dem har en overgangsfase fra larve-puppe-ferdig innsekt som gjør dem mer attraktive og tilgjengelige for fisken enn andre. Og det er ikke nødvendigvis de mest tallrike.

 

mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...